פיתוח האישיות

זה שאתה עסוק – לא אומר שאתה יעיל או מצליח

זה הכלי הסודי של האנשים המצליחים ביותר בעולם. ומהן מחשבות "נודדות"?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חשבתם פעם מה המתנה הכי חשובה שקיבלנו מהקב"ה?

הזמן!, כן, זמן הוא המשאב הכי יקר שלנו, אך אנחנו לא תמיד מודעים לחשיבותו. אם מישהו יגנוב לנו כסף נעשה כל מה שנוכל כדי להחזיר אותו בכל דרך אפשרית. אבל אם מישהו יגנוב לנו זמן, אנחנו נקבל את זה בלי הרבה קושי. למה זה קורה? כי אנחנו לא תופסים את החשיבות של הזמן באותה מידה כמו כסף.

כפי שהחפץ חיים מדגיש ב"משנה ברורה" (סי' א, ס"ק יב), כל רגע חשוב ויש לנצל אותו לעשייה אבל מצד שני מי שכל היום עסוק ועמוס הוא כל היום גם לחוץ וטרוד ואין לו פנאי להיות בן אדם...?

גם מחקרים בתחום האושר מראים שניצול הזמן גורם לנו פשוט להיות מאושרים! מחקר שנערך על ידי שריף, מוגילנר והרשפילד (2021) גילה שאם אנחנו רוצים להיות מאושרים אנחנו חייבים שעתיים ביום של זמן חופשי אבל מצד שני אם יהיו לנו יותר מחמש שעות של זמן חופשי ביום נתמלא בתחושת חוסר מעש, חוסר פרודוקטיביות ושיממון!

כלומר, האיזון הוא החשוב.

 

תכלס, איך תכנון יומי יכול לשפר את האושר שלנו?

אחד הגורמים המרכזיים המוכחים לאושר ולהצלחה בחיים הוא פשוט... תכנון יומי.

כאשר היום שלנו מתוכנן, רמת האושר שלנו עולה.

התכנון מאפשר לנו להיות יותר נוכחים ברגע הזה ופחות מוטרדים ממחשבות נודדות ומשימות שלא הושלמו.

הרב אריה לוין, שהיה ידוע כ"רב האסירים", ניצל כל רגע מזמנו למען עזרה לזולת ולימוד תורה. פעם אחת, כאשר אחד התלמידים שאל אותו איך הוא מצליח לנצל כל כך טוב את זמנו, ענה הרב: "אני לא מבזבז אף רגע".

 

מהן מחשבות "נודדות" ולמה זה חשוב בכלל?

מחשבות נודדות הן מצב שבו המחשבה שלנו עוזבת את מה שאנחנו עוסקים בו ונודדת לנושאים אחרים. זה קורה לעיתים קרובות כאשר אנו מנסים להתמקד במשהו, אבל המוח שלנו ממשיך לחשוב על דברים אחרים, כמו משימות שלא הושלמו, דאגות אישיות או חלומות בהקיץ. המחשבות הנודדות יכולות להיות מאוד מטרידות, כי הן מפריעות ליכולת שלנו להתרכז ולבצע את המשימות שלנו בצורה יעילה. כאשר המחשבות נודדות, אנחנו מרגישים פחות מסופקים ופחות מאושרים כי אנחנו לא מצליחים להיות נוכחים באמת ברגע הנוכחי.

לדוגמה, בזמן שאנו עובדים על פרויקט חשוב, אנחנו עלולים להתחיל לחשוב על המשימות הביתיות שלא סיימנו, על הפגישה שיש לנו מחר, או על דברים כלליים שלא קשורים כלל לפעילות הנוכחית. או ייתכן שאתה קורא ספר או מדבר עם חבר או עם אשתך, אבל פתאום מוצא את עצמך חושב על משהו שאמרו לך אתמול או על מה שאתה צריך לעשות מחר.

למה נדידת מחשבות פוגעת באושר שלנו?

מכיוון שנדידת מחשבות מתרחשת כאשר אנחנו מתעסקים במשימות שלא הושלמו זה משפיע לרעה על רמת האושר שלנו. החוקרים בסטנפורד מצאו שנדידת מחשבות מתרחשת בעיקר כאשר אנחנו חושבים על משימות שלא הושלמו, וזה מפחית את רמת האושר שלנו (Stanford Graduate School of Business) בצורה משמעותית.

 

האם אתם באמת מתקדמים למטרות שלכם או שאתם עסוקים?

אחד מהטעויות הנפוצות הוא לחשוב שלהיות עסוק זה אומר שאתה מתקדם. להיות עסוק לא בהכרח אומר שאתה מתקדם לעבר המטרות שלך ולחיים שאתה רוצה. ההתקדמות האמיתית למטרות מושגת באמצעות תכנון מדויק ועשייה ממוקדת. אם אתה עושה 80 דברים ביום ובסופו של יום לא זוכר מה רצית להשיג באמת... כנראה שדרושה לך חשיבה מחדש על ניהול הזמן שלך וכנראה שתחושה שלך היא פיספוס והחמצה למרות שעשית הרבה דברים.

קחו לדוגמא את, רון. אדם שכל יום שלו מלא אבל הוא קם בבוקר ללא תוכנית, מתחיל משימות ולא מסיים אותן, ונמצא תמיד בלחץ. מחשבותיו נודדות כל הזמן, והוא מרגיש שהוא לא מצליח להשיג שום דבר משמעותי למרות שהוא עושה המון ללא הפסקה, זה בדיוק מה שקורה ללא תכנון ורק לאחר תהליך אישי מסודר השתנו חייו.

מדוע 95% מהאנשים נכשלים בהשגת המטרות שלהם?

מחקרים מראים כי 95% מהאנשים נכשלים בהשגת המטרות שלהם. זה קשור למחקר נוסף שמראה כי רק 3% מהאנשים כותבים את המטרות שלהם. המשמעות היא שרוב האנשים אינם מצליחים להשיג את מטרותיהם כי הם לא מתכננים ולא כותבים את המטרות שלהם. תכנון ועשייה הם המפתחות להצלחה. בלי תכנון, אנחנו חיים את חיינו לפי סדר העדיפויות של אנשים אחרים, ואנחנו חסרי שליטה בחיים שלנו.

דוגמה נוספת להמחשה, היא מיכל. מיכל הייתה אמא עסוקה, שעבדה במשרה מלאה וניהלה את ביתה. היא הרגישה שמאבדת שליטה על הזמן שלה והייתה מותשת. חברתה המליצה לה לפנות לייעוץ אישי לניהול זמן. במהלך הפגישות, היא למדה איך לתכנן את יומה ואיך לפתח הרגלים בריאים. כיום, מיכל מצליחה לנהל את הזמן שלה בצורה יעילה, מרגישה יותר רגועה ונינוחה, והזמן שלה מלא בפעילויות משמעותיות ומספקות.

 

איך השעון הביולוגי יכול לעזור לנו לתכנן את היום שלנו?

כדי לעזור לכם לבנות סדר יום, אני אתן לכם כלל שבנוי על השעון הביולוגי. זהו שעון פנימי שמתפקד כמו יומן ואומר לנו מה הזמן הכי טוב לבצע משימות שונות. השעון הביולוגי מתחלק לשלושה חלקים:

שעות השיא: שעות הבוקר, בין 9 ל-12 בערך. אז אנחנו הכי יעילים. הזיכרון והריכוז בשיאם, ולכן עדיף לנצל את הזמן הזה למשימות שדורשות מאמץ והתעמקות, ולא לבזבז אותו על דברים שדורשים פעולות פשוטות.

שעות השפל: שעות אחרי הצהריים. המוח יותר עייף, זה זמן טוב לעשות ספורט, סידורים, תכנונים ועסקות. מחקרים מצביעים על כך שזהו הזמן שבו רופאים מבצעים הכי הרבה טעויות בניתוחים. (לכן, ברצינות, אם אתם מתכננים ניתוח, עדיף לעשות אותו בשעות הבוקר.)

שעות הערב: לקראת הערב, הריכוז שוב עולה ומגיעה היצירתיות. זה זמן טוב להעלות רעיונות, לחשוב על פתרונות יצירתיים, אבל לא להרבה זמן, כי העייפות מגיעה לקראת שעת השינה.

חשוב לציין שתיאור זה תקף ל-85% מהאוכלוסייה. יש עוד 15% מהאוכלוסייה שהם "ינשופי לילה", ולכן עבורם סדר היום צריך להיות הפוך. הבוקר שלהם מתחיל מאוחר יותר, השפל בצהריים, והחשיבה המאומצת מתבצעת בשעות הלילה.

תחשבו על זה: רוב האנשים משקיעים יותר זמן בתכנון חופשה של שבוע מאשר בתכנון של החיים שלהם...

האם זה הגיוני? בנייה של לוז שבועי, חודשי, שנתי ויומי תאפשר לראות בצורה ברורה את היום שלנו, לפתח הרגלים טובים, להפחית לחצים ולתת לנו רוגע וישוב הדעת. בפרט אם יש לנו הפרעות קשב וריכוז, אבל לאו דווקא. זה הסוד של אנשים מצליחים והוא לא מסובך להגשמה.

לסיכום, ניצול נכון של הזמן ותכנון יומי הם מפתחות לאושר. כאשר יש לנו סדר יום  מתוכנן, אנחנו פחות מוטרדים ממחשבות נודדות ומשימות שלא הושלמו. זה מאפשר לנו להיות רגועים ומאושרים יותר כי אנחנו נוכחים ברגע הזה ויודעים מה עלינו לעשות ומתי.

השורה התחתונה היא ללמוד לתכנן את הזמן ולדעת לבנות הרגלים בצורה קלה ולא מעמיסה, וכך נוכל להגיע לאושר, אפשר לעשות את זה גם לבד ואפשר גם לקבל עזרה, האנשים המצליחים תמיד מקבלים עזרה מהמומחים הגדולים בתחומם, כך הם חוסכים הרבה זמן וכסף.

אז התחילו היום לתכנן את הזמן שלכם ולבנות הרגלים בריאים ומועילים. שתפו אותנו בתגובות איך תכנון הזמן שינה את חייכם!

הרב יוחי דנחי הוא מרצה, מנהל קרן ההשקעות הפרטית 'NextMoves' ותומך רגשי רב תחומי המומחה ליצירת שינויים מהירים, יציאה מחרדות, חינוך וזוגיות - שיטת 'מנצחים'.

תגיות:אושרפיתוח האישיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה