חדשות יהדות

ברוך דיין האמת: הגאון רבי יהודה דרעי זצ"ל

רבה הראשי של באר שבע, הרה"ג רבי יהודה דרעי, הלך לעולמו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים בעקבות מחלה קצרה. סומן כמועמד מוביל לתפקיד הראשון לציון

הרב יהודה דרעי זצ"ל (צילום: חיים טויטו)הרב יהודה דרעי זצ"ל (צילום: חיים טויטו)
אא

בבית החולים הדסה עין כרם הלך היום (שלישי) לעולמו רבה הראשי של באר שבע, הרה"ג רבי יהודה דרעי זצ"ל, אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי. הוא אושפז בשבוע שעבר בעקבות זיהום ברגל שהתפשט לשאר גופו. בן 66 היה בפטירתו.

הרב דרעי נחשב לאחד מגדולי הרבנים בישראל, כיהן כחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל והיה מועמד לתפקיד הראשון לציון. חיבר ספרים רבים בהלכה ואגדה, בהם "אמרי יהודה" ו"אבני עזר".

הלווייתו של הרב תיערך הערב בשעה 20:00 בבית הלוויות סנהדריה בירושלים.

מרן הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, הספיד: "תורה תורה חגרי שק, גלה כבוד מישראל עם הסתלקותו של הגאון הגדול דיינא דנחית לעומקא דדינא, פה מפיק מרגליות, אציל הנפש והמידות ראש אבות בתי הדין בעיר אבות, רבה של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית, מחותני היקר הגאון רבי יהודה דרעי זצ"ל, אשר הקים עולה של תורה בעיר באר שבע, וכיתת רגליו לזיכוי הרבים בנועם דבריו ובמתק שפתיו. הרביץ תורה בכל אתר ואתר בארץ ובעולם, העמיד הדת על תילה שומר משמרת הקודש, וי לארעא דישראל דחסרא גברא רבה".

"עולם הרבנות איבד את אחד מטובי מנהיגיו בדמי ימיו בשיא אונו וכוחו, מי ייתן לנו תמורתו וחליפתו. הרופא לשבורי לב ירפא לב משפחתו הרוממה בניו וחתניו הרבנים הגאונים שליט"א הממשיכים בדרכו ומרביצים תורה בכל אתר ואתר, ויהי רצון שיקויים בנו מה שנאמר ובילע המוות לנצח ומחה ה׳ אלוקים דמעה מעל כל פנים וחרפת עמו יסיר מעל כל הארץ, אכי"ר".

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, ספד לאחיו: "צר לי עליך אחי, נעמת לי מאד! בלב מורתח מצער ויגון אני מבכה את הסתלקותו בטרם עת של אחי הגדול, עטרת ראשי, גדול בתורה, גדול בדיינות, גדול במידות, מקים עולה של תורה, הגאון הגדול רבי יהודה דרעי זצ"ל, רב וראב"ד העיר באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית. היה לי כדמות אב, אח גדול, חבר נפש וידיד אמת בכל משעולי החיים. תמיד חיזק, עודד ונסך אמונה. חלל עצום נפער בליבי, בלב המשפחה כולה, ובלב אלפי תלמידיו ושומעי לקחו".

"עלינו יחד עם משפחתנו בגיל 10 ממרוקו, וכבר כנער צעיר בבת ים חתר כנגד הזרם ללמוד במוסדות תורניים, ובזכותו למדנו יחד במתיבתא בחדרה ובישיבת פורת יוסף בירושלים. לאחר מכן המשיך את לימודיו בישיבת עטרת ישראל. רבי יהודה אהב את התורה, יגע בה והשקיע בה את כל כישוריו ושאיפותיו. עלה והתעלה במעלות התורה וההלכה והתמנה לרבה של שכונת רמות בירושלים ועמד בראש כולל אברכים ׳קול יהודה׳. זכה לקרבתו המיוחדת של מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל שראה בו כבן ממש, העריך את תורתו ונשלח על ידו להתעטר בכתר רבנות העיר באר שבע, בירת הנגב".

"בכל שנות כהונתו הרבות כרב ואב"ד העיר, חולל מהפכה אדירה של תורה ויהדות, עמד על משמר הכשרות ורבים השיב מעוון. בזכות נועם הליכותיו ומתק שפתיו ידע להאהיב את היהדות על שומעי לקחו ולקרב רבים לאביהם שבשמיים. היה סמל ומופת לרב בישראל הבקיא בכל מכמני התורה וההלכה, ויעידו על כך שלל ספריו וחיבוריו התורניים. העמיד את הדת על תילה ללא כל פשרות, אך דעתו הייתה מעורבת עם הבריות, בהקשבה ומציאת שבילי זהב למניעת מחלוקת. מעלותיו אלו הביאו לדבר בו נכבדות כמועמד למשרת הראשון לציון והרב הראשי לישראל. היה תפארתה וגאוותה של העיר באר שבע. הסתלקותו בטרם עת היא אבידה ענקית לאלפי תלמידיו, לעולם הרבנות בישראל ולמשפחתנו היקרה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד גם הוא לרב: "הרב יהודה היה גדול בתורה ובמעשה, איש צדקה וחסד שזכה לאהבה והערכה רבה מכל מי שהכיר אותו. פטירתו היא אבדה גדולה לעולם התורה, לתושבי באר שבע ולעם ישראל כולו".

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ניחם: "קיבלתי בצער עמוק את הידיעה על פטירתו של רבה של באר שבע, הרב יהודה דרעי זצ"ל. תנחומים מעומק הלב לידידי יו"ר ש"ס, הרב אריה דרעי, ולכל המשפחה. הרב יהודה דרעי, תלמיד חכם, פוסק, ואב בית דין של עיר ואם בישראל. גדלותו בתורה, מעורבותו עם הבריות, זכויותיו והחיבור שלו לציבור יעמדו לו ולכל ישראל. ומחה ה' דמעה מעל כל פנים".

יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "בצער רב קיבלתי את הבשורה המרה על פטירתו של רבה של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הגאון הרב יהודה דרעי זצ"ל. הרב דרעי חולל מהפך תורני בנגב, הרביץ תורה לרבבות, וקירב לב ישראל לאביהם שבשמיים. אני שולח את תנחומיי מעומק הלב למשפחה הדגולה, לרעיה, לילדים, לאחיו יו"ר תנועת ש"ס הרב אריה דרעי, ולכל תושבי באר שבע. יהי זכרו ברוך".

השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי: "בצער כבד ובכאב עמוק קיבלתי את הבשורה המרה על הסתלקותו של הגאון הגדול, רבי יהודה דרעי זצ"ל. היה מגדולי מורי ההוראה בדורנו, פוסק הלכה מובהק ומנהיג רוחני דגול. הקים עולה של תורה בעיר באר שבע והפך אותה למרכז תורני משגשג. בחכמתו הרבה ובמאור פניו, ידע הרב לקרב לבבות ולהנגיש את התורה לכל שכבות העם. פסקיו ההלכתיים היו לשם דבר, והוא נודע בגישתו המאזנת והמתחשבת. עולם הרבנות והתורה איבד היום אחד ממנהיגיו הבולטים. יהי זכרו ברוך ותהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

מ"מ נשיא מועצת הרבנות הראשית לישראל, הגר"י רוז'ה, ספד: "ברוך דיין האמת. תורה תורה חגרי שק ואפר. גלה כבוד וגדולה מישראל על הסתלקותו של האי קדישא רבה הגאון הגדול ראב"ד בית הדין באר שבע ורב העיר ומראשי ותיקי וחברי מועצת הרבנות הראשית לישראל מזה שנים רבות, שהתמיד לעמוד על משמרתה של תורה והדת בכל לבבו ומסר נפשו למען עם ישראל וקיום תורת ישראל שנים רבות ואף הרביץ תורה לעדרים רבים בארץ ישראל ובכל העולם כולו, מורנו הגאון הגדול רבי יהודה דרעי זצוק"ל".

"עולם הרבנות והדיינות איבד לו את אחד מעמודי התווך ומנהיגיו הגדולים, שנלקח לאחר יסורים בשיא ימיו. 'וי לארעא דישראל דחסרא גברא רבה'. אוי מי ירפא לנו שברינו הגדול ומי יתן חליפתו ותמורתו. הרופא לשבורי לב ולכל בשר הוא ישלח רפואה לבני המשפחה הנכבדה והרוממה, וינוחמו ממעשי ידיו הרבים ומפרי עמלו אשר הותיר לשם תהילה ולתפארת  יהי רצון שיבולע המוות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים, אמן".

מ"מ נשיא בית הדין הגדול, הגר"א איגרא: "'תורה תורה חגרי שק'. הגאון רבי יהודה. ידידי היקר, גדול בתורה ומרביצה ברבים, גברא רבא דנחית לעומקא דדינא, אוהב התורה ומאהיב אותה על כל. במשך שנים ארוכות כיהנו יחד בבית הדין בבאר שבע בהיותך ראש אבות בתי הדין, הכרתי את אישיותך הדגולה ואת דמותך המיוחדת ומסירותך, הכל למען תורתנו הקדושה. שנים גם ישבנו יחדיו בוועדת המבחנים לדיינות, שם נתגלתה בקיאותך המופלאה בכל חלקי השו"ע. הקמת עולם תורה שלם בעיר באר שבע שמצמיח פירות ופירי פירות לעד ולעולמי עולמים. זכית יחד עם הרבנית להקים בית מפואר של תורה, בית של חסד, בנים ובנות נכדים ונכדות ממשיכי דרכך בתורה ויראת שמיים. בימים האחרונים שפכנו ליבנו והתפללנו עליך בבתי הדין בכל הארץ, אך לצערנו נגזרה הגזירה וניצחו אראלים את המצוקים. אנו משתתפים בכאבם  ובצערם של הרבנית הילדים והנכדים, האח הרב אריה דרעי וכל המשפחה. 'ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים'".

תגיות:ברוך דיין האמתהרב יהודה דרעי זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה