חדשות בעולם

פייסבוק החליטה: השימוש במילה "ציונים" ייאסר על פרו-פלסטינים

החברה הודיעה כי כינויי גנאי כלפי יהודים לא יאושרו והיא תסיר פוסטים ותגביל חשבונות שמפיצים שנאה ואנטישמיות. האם היא תעבור במבחן?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מאז תחילת המלחמה, עולה רמת האנטישמיות ברמת וההסתה נגד יהודים. המושג "ציונים" הפך למושג שגור בפי מי שמזדהים עם הפלסטינים, אך מעתה פייסבוק (חברת מטא), שזיהתה כי המושג הזה הפך למילת גנאי כלפי יהודים, תאסור את השימוש בו.

 פייסבוק הודיעה כי תסיר תוכן שמתייחס לשימוש במילה "ציונים" או ביטויים אחרים כמילת גנאי. בכל פעם שמישהו ישתמש במילה הזאת על מנת לקלל יהודי, חשבונו עלול להיחסם.

מטא קבעה כי ההנחיות כיום לא נותנות מענה מספק לדרכים שבהן אנשים משתמשים במונח הזה. לכן, היא תסיר את המונח הזה רק בהקשרים פוליטיים (כלומר, אם ישראלי יהודי יכתוב "ציונים", ברור שכוונתו אינה רעה, אך כינוי כמו "ציונים הם חזירים" על ידי אנטישמים יוסר מהרשת).

"אנחנו לא מאפשרים לאנשים לתקוף אנשים אחרים בפלטפורמות שלנו על סמך המאפיינים המוגנים שלהם (כגון לאום, גזע או דת)", נמסר מהחברה, "אכיפת מדיניות זו דורשת להבין כיצד אנשים משתמשים בשפה כדי להתייחס למאפיינים אלה. למילה 'ציוני' יש רבדים של משמעות המבוססים הן על מקורותיה והן על שימושיה כיום, והיא עשויה להיות תלויה מאוד בהקשר. מונח זה מתייחס לעתים לתומכי תנועה פוליטית, שאינה בעצמה מאפיין מוגן על פי המדיניות שלנו, אך במקרים מסוימים עשויה לשמש כביטוי חלופי על מנת להתייחס לאנשים יהודים או ישראלים, שהם מאפיינים מוגנים לפי מדיניות דברי השנאה שלנו.

"בדקנו מחדש את השימוש במונח 'ציוני/ציונים' בתקופות שונות לאורך השנים האחרונות, ובמרץ 2024 בדקנו זאת באמצעות פורום המדיניות שלנו. כחלק מפורום זה, התייעצנו עם מומחים חיצוניים כדי להבין טוב יותר כיצד אנשים משתמשים במילה ואת הנסיבות שבגינן היא יכולה לשמש כביטוי חלופי ליהודים/ות או לישראלים/ות בפלטפורמות שלנו. בסך הכל, התייעצנו עם 145 בעלי עניין המייצגים את החברה האזרחית והאקדמיה ברחבי המזרח התיכון ואפריקה, ישראל, צפון אמריקה, אירופה, אמריקה הלטינית ואסיה. בין בעלי העניין היו מומחים למדעי המדינה, היסטוריונים, משפטנים, קבוצות לזכויות דיגיטליות וזכויות אזרח, פעילים למען חופש הביטוי ומומחי זכויות אדם.

"אנחנו מכירים בכך שאין דבר שמתקרב לקונצנזוס עולמי לגבי לשאלה למה אנשים מתכוונים כשהם משתמשים במונח 'ציוני'. עם זאת, בהתבסס על המחקר לגבי השימוש בו כביטוי חלופי ליהודים וישראלים ביחס לסוגים מסוימים של התקפות שנאה - החלטנו כי מעתה נסיר תוכן שמכוון ל'ציונים' בהשוואות אשר עושות דה-הומניזציה, קריאות לפגיעה, או הכחשת קיום. זאת, על בסיס כך שהשימוש במילה 'ציוני' באותם מקרים נראה לעתים קרובות כשימוש בביטוי חלופי לאנשים יהודים או ישראלים".

"איננו מתירים תוכן שתוקף אנשים על בסיס מאפיינים מוגנים כגון לאום, גזע, דת, ומאפיינים נוספים", סיכמו במטא. "אנחנו כן מאפשרים לאנשים לבקר את השתייכות פוליטית ואידאולוגית. הגישה ארוכת השנים שלנו למילה 'ציוני' במסגרת מדיניות דברי השנאה שלנו הייתה להתייחס למילה כאל ביטוי חלופי לאנשים יהודים או ישראלים בשתי נסיבות מצומצמות: 1. כאשר משווים ציונים לחולדות, המשקפות דימויים אנטישמיים ידועים. 2. כאשר ההקשר מבהיר ש'ציוני' פירושו 'יהודי' או 'ישראלי' (למשל: "היום היהודים חוגגים את פסח. אני שונא את הציונים האלה"). גישה זו תישאר. לצד זאת, קבענו כי הנחיות המדיניות הקיימות אינן נותנות מענה מספיק לדרכים שבהן אנשים משתמשים במונח 'ציוני' ברשת האינטרנט ובעולם הפיזי. בהמשך לכך, החלטנו כי מעתה נסיר תוכן שתוקף 'ציונים' כאשר הוא אינו עוסק במפורש בתנועה הפוליטית, אלא משתמש בסטריאוטיפים אנטישמיים".

תגיות:ציוניםפייסבוקפרו-פלסטינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה