פיתוח האישיות

אדם עצבני לעולם אינו צודק. אבל מה עושים מולו?

זכור לתת לעצמך את מה שאחרים אינם נותנים לך: כבוד וקבלה

אא

במקרים קשים, כאשר אנו נאלצים להתמודד עם אדם עצבני למשל, ביכולתנו לשמור על ערכנו ועל שלמותנו בלי שמשהו יפגע בנו. די לדעת שאדם עצבני לעולם אינו צודק, גם אם הנימוקים שלו צודקים. בשעת כעסו, רגשותיו הם המניעים אותו, ולא השכל, וממילא אין זה הזמן להקשיב לו. גם לא להשיב. זה הזמן להסתכל על המצב בעין בוחנת, כמו רופא שבודק חולה, או לפחות כמו אדם שעומד מהצד ומקשיב לוויכוח שאינו קשור אליו. כשמסתכלים מבחוץ לא מושפעים רגשית, כי יודעים שלא מעורבים בוויכוח. מבט מבחוץ מאפשר להבחין בעובדה שהבעיה אינה של זה שסופג את הביקורת, כי אם של המשמיע אותה דווקא. עצבנות היא ליקוי התנהגותי. משהו לא בסדר אצל האדם העצבני. הוא זקוק לעזרה, והדרך הטובה ביותר לעזור לו בשעת עצבנותו היא – להיות בשקט, בלי לקחת את העלבונות ללב, ולחכות שהוא יירגע. לכל היותר אפשר לומר לו: "אני יודע שלא התכוונת לפגוע בי". משפט זה מבטא הגנה עצמית וחוסר פגיעות, ומלבד זאת מחמיא בעקיפין לאדם העצבני, שהרי באמירה שהוא אינו מתכוון לפגוע, בעצם אומרים לו שהוא אדם טוב.

יש שני סוגים של שתיקה. שתיקה שלילית ושתיקה חיובית. השלילית היא שתיקה של הסכמה בלי תנאים, ואילו החיובית היא שתיקה שבה איננו עונים מפני שהדברים אינם נוגעים בנו.

אין עוררין על העובדה שהתמודדות נכונה עם שתלטנים שומרת על השלמות הפנימית. עם זאת חשוב לדעת שפרט למקרים יוצאי דופן, אם הביקורת קשה ומתמשכת, בסופו של דבר מגיעים לשלב שלא מסוגלים לשאת אותה עוד. בסופו של דבר כולנו בני אדם ולכולנו חולשות אנושיות. אם הגעת למצב שהביקורת מחלחלת אליך למרות הפעולות הנ"ל, ואין סביבך אדם שיכול להבין אותך ולעודד אותך, פנה לשניים שתמיד נמצאים ותמיד מבינים אותך: אלוקים ואתה בעצמך. לעולם אל תשכח שאלוקים אתך, רואה הכול מקרוב, נותן אישור ורושם כל מאמץ חיובי, אף קטנטן. נוסף על כך זכור לתת לעצמך את מה שאחרים אינם נותנים לך: כבוד וקבלה. לעולם לא מיותר לומר לעצמך: "אני מדהים". כשהדבר נדרש זו לא גאווה, אלא הכרה במהות שלנו, שנבראה בידי האלוקים בכבודו ובעצמו. בדרך זו תבטיח שהאושר שלך יהיה תלוי בך, ולא באנשים אחרים.

קבל את המצב. עד שתתחיל לראות שינוי לטובה אצל האדם השתלטן, וזה עשוי לארוך זמן רב, עליך לקבל את המציאות כפי שהיא. קבל את כללי המשחק שבו הציב אותך אלוקים. יש קשיים בדרך, אנשים קשים שעִמם נאלצים להתמודד. במקום להתלונן, קבל את המצב. אינך היחיד שעובר קשיים כאלה. כל בני האדם מתמודדים עם אנשים קשים או עם מצבים קשים. גם אל תפתח יותר מדי ציפיות שהמצב ישתפר. קרוב לוודאי שזה יקרה במוקדם או במאוחר, אבל עליך להיות ערוך להתמודד עם המצב הזה כל זמן שהדבר יידרש.

השתדל להיראות מאושר. כלי הנשק היעיל ביותר לנטרול שתלטנים סביבנו הוא – להיות מאושרים תמיד. איש אינו יכול לנמק בהיגיון את רצונו לשנות אדם מאושר. על ידי כך שתיראה, וגם תהיה באמת, מאושר, תנהל חיים בריאים ותחייך – תצליח להרפות את ידיהם של כל אלו המבקשים להתערב לרעה בחייך.

תגיות:פיתוח האישיותעצבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה