פרשת חוקת
רבינו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת חוקת: שתפו משפחה וחברים
רבינו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם: פרשת חוקת
- אמיתי חניה
- פורסם ה' תמוז התשפ"ד
(צילום: shutterstock)
"וַיִּרְאוּ כָּל הָעֵדָה כִּי גָוַע אַהֲרֹן וַיִּבְכּוּ אֶת אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל" (במדבר כ', כ"ט)
בפסוק זה מתואר שבני ישראל בכו על אהרן במשך שלושים יום, וציין את "כל בית ישראל" – גם האנשים וגם הנשים. לעומת זאת, על משה נאמר "ויבכו בני ישראל את משה בערבות מואב שלשים יום" (דברים לד, ח) – כאן לא נאמר "כל בית ישראל". מדוע?
"ויבכו את אהרן שלשים יום כל בית ישראל. האנשים והנשים. ובמשה לא נאמר בית, אלא (דברים לד) ויבכו בני ישראל את משה בערבות מואב שלשים יום".
רבינו בחיי מסביר את ההבדל בכך שאהרן היה "אוהב שלום ורודף שלום", כלומר, הוא היה ידוע באהבתו לשלום ובמאמציו להשיג שלום. הוא לא רק השכין שלום בין אדם לחברו, אלא גם בין איש לאשתו. בכך, אהרן השפיע במישור המשפחתי ולכן כשנפטר, כל בית ישראל, כלומר גם הגברים וגם הנשים, בכו עליו.
"לפי שהיה אהרן אוהב שלום ורודף שלום, ומטיל שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו".
כיצד הגיב אהרן הכהן כשראה חברים מסוכסכים ביניהם, ומדוע בלוויה שלו התהלכו 80,000 בחורים הקרויים על שמו? הרב זמיר כהן בהרצאה מחכימה על דמותו וגדולתו של אהרן הכהן