חדשות בארץ

תחקיר הקרב בבארי: מחדלים חמורים במודיעין ובהגנה, אי חתירה למגע וחוסר מענה לתחנוני התושבים

תמונה קשה עולה מממצאי התחקיר הצה"לי שיוצג היום לציבור: כשל במודיעין ובהגנה על הגבול, חוסר מענה לקריאותיהם לעזרה של התושבים

קיבוץ בארי לאחר הטבח (צילום: משה שי / פלאש 90)קיבוץ בארי לאחר הטבח (צילום: משה שי / פלאש 90)
אא

צה"ל יציג היום (חמישי) לציבור את ממצאי תחקיר הקרב בקיבוץ בארי בטבח הנורא שביצע חמאס בשמחת תורה. ראשית יוצג התחקיר לקהילת הקיבוץ ולמשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהן בקרב.

מהתחקירים עולה תמונה קשה מאוד של מחדלים חמורים במודיעין ובהגנה על הגדר, חוסר מענה לקריאות לעזרה, כוחות פעלו ללא הנחיית הפיקוד הבכיר, וחלק מהכוחות שהגיע למקום נמנעו מכניסה ללחימה ומחתירה למגע בשעות הראשונות של הטבח.

עוד נבחנה גם התנהלות הצבא בתקרית בני הערובה, שבה נהרגו 13 אזרחים בביתה של תושבת הקיבוץ פסי כהן, והחלטתו של מפקד אוגדה 99 תא"ל ברק חירם לפתוח באש לעבר הבית.

ממצאי התחקיר הצביעו על הערכה שמרבית בני הערובה שהוחזקו על ידי מחבלי חמאס בבית של פסי כהן נהרגו מירי המחבלים ולא מפגז טנק צה"לי. בצה"ל הגיעו למסקנה שההחלטות שקיבל חירם סבירות לנוכח התנאים והמציאות שהתפתחה במקום.

מן התחקיר עולה כי עשרות מחבלים הגיעו לבית של פסי. הלחימה מולם התנהלה ע"י מפקד כוח הימ"מ, פקד ארנון זמורה הי"ד, בתיאום עם חירם שניהל את הלחימה בכל הקיבוץ.

אחרי התייעצות בין שני המפקדים, התקבלה החלטה לירות 2 פגזים – אחד לשביל שלצד הבית והשני לקומה השנייה. לאחר מכן מפקד כוח הימ"מ החליט לפרוץ למבנה, כשהוא בראש הכוח.

במהלך ניסיון הפריצה ספג כוח הימ"מ נפגעים, שסיפרו כי במהלך הפריצה שמעו קולות של כמה מבני הערובה, שהעידו שהם עדיין בחיים. כתוצאה מהקרב, המבנה כולו עולה בלהבות, וחולצה ממנו בחיים רק הדס דגן.

תא"ל חירם מונה לפני המלחמה למפקד אוגדת עזה, ושאלת תפקודו באירוע עוררה שאלות בנוגע למינויו לתפקיד זה. התחקירים שיפורסמו אמורים לתת מענה לסוגייה זו.

בבארי, כמו גם ביישובים אחרים, היו מעשי גבורה של לוחמים ושל חברי כיתות הכוננות. בחודשים הקרובים ימשיך צה"ל בהצגת תחקירי הקרבות השונים, ואלה יוצגו לקהילות שנפגעו ובהמשך לציבור. הדבר נכון גם לתחקירים הרוחביים באגפי המודיעין והמבצעים ובפיקוד הדרום.

תגיות:חרבות ברזלקיבוץ בארי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה