חדשות בארץ

תושבי בארי על תחקיר צה"ל שהוצג לפניהם: "אף אחד לא לקח אחריות"

נציגי צה"ל נפגשו עם תושבי היישוב שספג את המתקפה הקשה ביותר, והודו במחדל "הגנתי". ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני: "דורשים ועדת חקירה ממלכתית". הרמטכ"ל: "נלמד את הטעויות"

בית בבארי (צילום: Moshe Shai/FLASH90)בית בבארי (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
אא

נציגי צה"ל הציגו היום (חמישי) בפני תושבי קיבוץ בארי את ממצאי תחקיר הקרב ביישוב ב-7 באוקטובר. הפגישה נערכה במלון שאליו פונו התושבים, בים המלח. צה"ל הודיע כי ממצאי התחקיר יפורסמו בהמשך גם לכלל הציבור.

מדובר בראשון מבין שורת תחקירים על הקרבות במתקפת חמאס. בשבועות הקרובים יפורסמו ממצאי התחקירים שנערכו בשדרות, ניר עוז וכפר עזה.

בהודעה הרשמית מטעם קיבוץ בארי נכתב כי "ניתן לומר כי התחקיר היה יסודי, ועזר לחברי הקיבוץ להבין במעט את עומק ומורכבות הלחימה בגזרות השונות בקיבוץ. אנו רואים חשיבות רבה בקבלת האשמה והאחריות של צה"ל על שכשל כישלון מוחלט בשמירה עלינו, ובבקשת הסליחה על הפקרתנו שעות רבות כל כך, בהן היינו תחת מתקפת רוע שאין שנייה לה".

בראש הצוות המתחקר עמד האלוף במילואים מיקי אדלשטיין, אשר שימש בעבר, בין היתר, נספח צה"ל בארצות הברית, מפקד המרכז הלאומי לאימונים ביבשה ומפקד עוצבת סיני, מפקד אוגדת עזה, קצין חי"ר וצנחנים ראשי ומפקד חטיבת הנח"ל.

"אנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית אשר לא תשאיר אבן על אבן, תבחן את התנהלות כלל הגורמים ותספק לנו תשובות איתן אפשר יהיה להתחיל להשתקם ולהסיק מסקנות אופרטיביות לעתיד". לדברי התושבים הדרישה להקמת ועדת חקירה היא "כדי שהאובדן הבלתי נתפס שחווינו לא יחווה שוב לעולם על ידי אף אזרח נוסף, כדי שנוכל לשקם את האמון שלנו בכוחות הביטחון, על מנת שנוכל לחזור לחיות בבארי בתחושת ביטחון. התחקיר מתחיל לספק תשובות לעומק המחדל, ואנחנו מקווים שהמסקנות החמורות מהתחקיר ייושמו באופן הנחרץ ביותר".

קיבוץ בארי איבד במתקפת המחבלים 101 תושבים ו-31 נוספים נחטפו לרצועה. החל מרגע התקיפה, בסמוך לשעה שש וחצי בבוקר ביום שמחת תורה, ועד להגעת כוחות צה"ל הראשונים חלפו כשעתיים וחצי. הכוח שהגיע ראשון היה חלק מצוות של יחידת שלדג. רק כעבור מספר שעות הגיעו כוחות נוספים שנלחמו בקיבוץ כיומיים, מול מאות מחבלים. התחקיר מתחיל לספק תשובות לעומק המחדל, ואנחנו מקווים שהמסקנות החמורות מהתחקיר ייושמו באופן הנחרץ ביותר".

תושבים שנכחו בפגישה סיפרו לחדשות 12 כי התחקיר לא ענה שאלות קריטיות, למשל: מדוע לא נכנסו לקיבוץ במשך שעות ארוכות כוחות צבא רבים שהתכנסו בשער, כאשר הקיבוץ בער ותושביו זעקו לעזרה; מה גרם למחדל המודיעיני שאפשר את תכנית הפלישה של החמאס, ואיך נפרצה גדר הגבול ללא מענה מיידי של צה"ל והאם החיילים שהגיעו לקיבוץ הבינו שהמטרה המרכזית ביותר שלהם היא הגנה על אזרחים.

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, אמר בתגובה לתחקיר שהוצג: "אנו מעריכים מאד את חיילי צה"ל הנלחמים בעוז להגנת ישראל. יחד עם זאת, התחקיר שהוצג ממשיך את הקו השולט בישראל - אף אחד לא אחראי. אף אחד לא אשם. מדובר באסון הגדול בתולדות המדינה, וכל המנהיגות המדינית והצבאית ללא תזוזה. עבורנו מדובר בתחקיר חלקי שכן במהלכו לא התנהל כלל שיח עם המועצה, ועל כן לא משקף תמונה מלאה של האסון הכבד. בעת הזו חשוב לנו להוקיר שוב את לחימתם האמיצה של חברי כיתות הכוננות, שנלחמו לבדם באומץ וגבורה שעות ארוכות, וחלקם אף שילמו בחייהם. גם כעת, דורשים ועדת חקירה ממלכתית, ומקווים כי הלקחים והמסקנות ייושמו עכשיו".

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי התייחס הערב לממצאי התחקיר שהוצג לתושבים, ואמר במהלך טקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1: "התחקיר הוא אבן יסוד במעשה הפיקודי. בצורה נוקבת, המבקשת למידה ושיפור, תחת קורת האמת, פעלנו עם כל השותפים לארוע, כדי להבין לפרטים ולעומק מה היה ומה עלינו ללמוד כדי שלא ישנה בעתיד".

"על כולנו ללמוד מגבורת אנשי בארי, כיתת הכוננות ואזרחים נוספים, שהגנו בגופם על משפחותיהם ועל אנשי הקיבוץ במשך שעות ארוכות, שבהן אנחנו לא הגענו להגן עליהם. נחישותם מנעה אסון גדול עוד יותר. נעמוד על הטעויות שנעשו בקרב, כך נלמד ונבטיח שמחר נהיה טובים יותר. אנחנו מעריכים מאוד את כל מי שלחם, ויודעים שבמציאות קשה קורות גם טעויות".

 

תגיות:צה"לתחקיר בארי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה