בריאות ותזונה

סוכרתיים לא יכולים לאכול פירות? האמת מאחורי המיתוסים הנפוצים על סוכרת

מה גורם לסוכרת, איפה נכנסת הדיאטה, מה עושות משאבות אינסולין, והאם אפשר להידבק בסוכרת? ד"ר חוליו וינשטיין מפריך את המיתוסים הנפוצים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סוכרת היא מחלה כרונית נפוצה שפוגעת במיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות השכיחות הגבוהה של המחלה, עדיין קיימים מיתוסים רבים לגביה אשר עלולים להטעות ולבלבל את הציבור. במאמר זה נסקור כמה מהמיתוסים הנפוצים ביותר לגבי סוכרת ונבהיר את העובדות לגביהם.

 

אכילת סוכר גורמת לסוכרת

אף על פי שסוכרת כרוכה ברמות גבוהות של סוכר בדם, אכילת מזונות המכילים סוכר בכמות גבוה כמו ממתקים או עוגות לא בהכרח יהוו טריגר למחלה. סוכרת מסוג 1 נגרמת כתוצאה מתגובה אוטואימונית שבה מערכת החיסון תוקפת את תאי הלבלב המייצרים אינסולין. סוכרת מסוג 2 מתפתחת כאשר הגוף הופך לעמיד לאינסולין. גורמי סיכון כמו היסטוריה משפחתית, השמנת יתר וחוסר פעילות גופנית משחקים תפקיד חשוב יותר בהתפתחות סוכרת מאשר צריכת סוכר.

 

סוכרתיים תמיד נמצאים בדיאטה

בעבר, סוכרתיים היו מוגבלים לדיאטות נוקשות ומיוחדות. אך כיום, ההמלצה היא שחולי סוכרת יכולים לאכול מגוון רחב של מזונות כמו כל אדם אחר, תוך התמקדות בתזונה מאוזנת ובריאה הכוללת פחמימות מורכבות, חלבונים רזים, פירות, ירקות ושומנים בריאים. חשוב לשלוט בגודל המנות ולעקוב אחר צריכת הפחמימות בעזרת מד סוכר רציף המסייע במעקב אחר תנודות.

 

סוכרת היא מחלה קלה

סוכרת היא אכן מחלה שניתנת לניהול, אך היא עדיין יכולה לגרום לסיבוכים רפואיים חמורים אם לא מאובחנת ולא מטופלת כראוי. סיבוכים אפשריים של סוכרת לא מאוזנת כוללים מחלות לב, שבץ, נזק עצבי, בעיות בכליות ובעיות בעיניים. חולי סוכרת נדרשים לנהל אורח חיים בריא, לנטר את רמות הסוכר בדם שלהם ולעקוב אחר הטיפול התרופתי שלהם כדי למנוע סיבוכים.

 

רק אנשים מבוגרים ושמנים חולים בסוכרת

סוכרת יכולה להשפיע על אנשים מכל הגילאים והמשקלים. אמנם סוכרת מסוג 2 נפוצה יותר באנשים מבוגרים ובעלי משקל עודף, אך המחלה מתחילה להופיע גם בצעירים ואפילו בילדים, בעיקר עקב עליה בהשמנת ילדים. סוכרת מסוג 1 מאובחנת בדרך כלל בילדים ומבוגרים צעירים ואינה קשורה למשקל.

 

משאבות אינסולין מרפאות סוכרת

משאבות אינסולין הן מכשירים מתוחכמים המספקים מינוני אינסולין מתמשכים, אך הן אינן מרפאות את המחלה עצמה. משאבות מספקות דרך נוחה יותר לניהול סוכרת עבור חלק מהאנשים, אך הן עדיין דורשות ניטור קפדני והתאמות מינונים. לא כל חולי הסוכרת זקוקים למשאבת אינסולין, ורבים מנהלים היטב את המחלה בעזרת זריקות אינסולין וניהול אורח חיים.

 

סוכרתיים לא יכולים לאכול פירות

פירות מכילים סוכרים טבעיים, ולכן יש שסבורים כי חולי סוכרת צריכים להימנע מהם. עם זאת, רוב הפירות מכילים גם סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חשובים. כאשר נצרכים במתינות כחלק מתזונה מאוזנת, פירות יכולים להיות חלק מתפריט בריא לחולי סוכרת. חשוב לשים לב לגודל המנות ולספירת הפחמימות.

 

סוכרתיים לא יכולים לעסוק בפעילות גופנית

פעילות גופנית היא למעשה מרכיב חיוני בניהול סוכרת. התעמלות סדירה יכולה לשפר את רגישות הגוף לאינסולין, לסייע בשליטה ברמות הסוכר בדם, להפחית את הסיכון למחלות לב ולשמור על משקל בריא. סוכרתיים צריכים להתייעץ עם הרופא שלהם לגבי תוכנית אימונים בטוחה ומתאימה.

 

סוכרת היא מחלה מידבקת

סוכרת אינה מחלה מידבקת ולא ניתן להעביר אותה מאדם לאדם במגע או באוויר. סוכרת מסוג 1 נגרמת על ידי גורמים גנטיים וסביבתיים, בעוד סוכרת מסוג 2 מושפעת מגורמים כמו גנטיקה, השמנת יתר וחוסר פעילות גופנית.

 

סוכרתיים לא יכולים לצרוך אלכוהול

סוכרתיים יכולים לצרוך אלכוהול במתינות, בדרך כלל עד משקה אחד ליום לנשים ועד שני משקאות ליום לגברים, בדומה להמלצות לאנשים ללא סוכרת. עם זאת, אלכוהול יכול להשפיע על רמות הסוכר בדם. חשוב להתייעץ עם רופא לגבי צריכת אלכוהול בטוחה, לצרוך את המשקאות עם ארוחה, ולנטר את רמות הסוכר בדם בקפידה.

לסיכום, ידע נכון הוא המפתח להבנה וניהול טובים יותר של סוכרת. שבירת מיתוסים והנגשת הידע  לציבור יכולים לסייע לסוכרתיים לטפל בעצמם היטב ולמנוע סיבוכים לטווח הארוך. כל סוכרתי יכול לחיות חיים בריאים ומספקים כאשר הם מנהלים את מחלתם בהתאם להמלצות הרופאים.

ד"ר חוליו וינשטיין הוא רופא פנימי מומחה במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

 

תגיות:סוכרתפירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה