הידברות לנוער

מרכלת עם חברות – מה הבעיה? 4 סיבות שאתם חייבים לקרוא

"בשיחות עם חברות שלי אנחנו גולשות לריכולים על אנשים אחרים. אני לא חושבת שזה פוגע בהם באיזשהו אופן, אז איפה הבעיה עם זה?"

אא

מה הבעיה לזרוק בשיחה אישית כמה משפטים על מישהי שזרקה לך הערה חצופה? אי אפשר קצת לשחרר קיטור? זה אפילו לא נראה שזה יוכל להזיק או לפגוע בהם באיזושהי דרך, אז איפה הבעיה?

1. כוח רוחני. ההבדל המהותי שבין אדם לבעלי החיים הוא כוח הדיבור שהקב"ה נטע באדם. כוח הדיבור הוא היסוד השורשי והמהותי של האדם. והמטרה שלשמה ניתן כוח זה היא כדי להרבות בטוב על ידי דיבורים חיובים, כמו אמירת מחמאות ועידוד, תפילות, לימוד תורה ועוד, כמו שהקב"ה אומר לכנסת ישראל בשיר השירים "הַשְׁמִיעִינִי אֶת קוֹלֵךְ כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב". אבל אם משתמשים בכוח הדיבור כדי לרכל וללכלך על האחר, יצרנו שליליות עם המתנה שה' נתן לנו. במקום להרבות באהבה ואחדות הבאנו לפירוד והבלטת השלילי והרע. לקחנו את הכוח הרוחני, שמייחד אותנו כבני אנוש, והשתמשנו בו כדי ליצור שליליות.

וזה לא משנה שהדברים שנאמרים הם אמת בלבד ללא תוספות שקריות. עצם הדיבור השלילי על האחר מכניס רוע לתוך הנשמה ומביא שליליות לעולם.

2. להשפיע על הנהגת שמים. ה'חפץ חיים' מביא סיבה נוספת לחשיבות הגדולה שנתנו חז"ל לעוון לשון הרע ורכילות, והיא השפעתו של האדם על הנהגת שמיים עמו ועם כלל העולם על ידי הדיבור שמוציא מפיו. לאדם ניתנה יכולה להשפיע באיזו הנהגה הוא עצמו יונהג, וכן יתר העולם – במידה של רחמים וחסד, או במידה של דין, וזאת על פי הנהגתו שלו עם אחרים. אם הוא נוהג כלפי אחרים ברחמים, כך ינהגו מלמעלה עמו ועם כלל ישראל, וכן להיפך, כאשר אדם רואה רע באחר, מקטרג עליו, דן אותו לכף חובה, הוא מעורר את מידת הדין בשמים – על עצמו ועל העולם כולו.

3. ילד של אבא. אלו שמרכלים עליהם הם גם ילדים של בורא עולם. ואיזה אבא יאהב לשמוע שמלכלכים מאחורי הגב על הילד שלו?

4. לשמור על הנפש.שלמה המלך החכם באדם אומר "שומר פיו ולשונו, שומר מצרות נפשו" (משלי כ"א, כ"ג), כשהכוונה היא שמי ששומר את פיו מלדבר רעה, שומר על הנפש שלו מצרות רוחניות. הזוהר הקדוש מגלה לנו (בפרשת תזריע) כי אדם המדבר לשון הרע – במקום שירד עליו שפע של קדושה וטהרה, הרגשה טובה ושמחה, יורדת עליו רוח של חלישות ושל טומאה.

תגיות:ריכוליםהידברות לנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה