הפרק היומי בתנ"ך
הפרק היומי בתנ"ך | ביאור פרק י"ד בספר יהושע: כלב מקבל את חברון
בפרק י"ד בספר יהושע כלב מבקש מיהושע לקבל את חברון לנחלה ויהושע נענה לבקשתו
- יונתן הלוי
- ח' תמוז התשפ"ד
תקציר הפרק
בני ישראל מחלקים את נחלותיהם בארץ כנען, וכלב בן יפונה מקבל את חברון, כפי שהובטח לו על ידי משה רבנו.
הפרק המלא
(א) וְאֵלֶּה אֲשֶׁר נָחֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ כְּנָעַן אֲשֶׁר נִחֲלוּ אוֹתָם אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְרָאשֵׁי אֲבוֹת הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל.
בני ישראל קיבלו את חלקם בארץ כנען. הנחלות חולקו על ידי אלעזר הכהן, יהושע בן נון וראשי האבות של השבטים.
(ב) בְּגוֹרַל נַחֲלָתָם כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה בְּיַד מֹשֶׁה לְתִשְׁעַת הַמַּטּוֹת וַחֲצִי הַמַּטֶּה.
הנחלות חולקו על פי הגורל, כפי שציווה ה' ביד משה, לתשע וחצי השבטים.
(ג) כִּי נָתַן מֹשֶׁה נַחֲלַת שְׁנֵי הַמַּטּוֹת וַחֲצִי הַמַּטֶּה מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן וְלַלְוִיִּם לֹא נָתַן נַחֲלָה בְּתוֹכָם.
משה נתן נחלה לשני השבטים וחצי מעבר לירדן, וללוויים לא נתן נחלה בתוכם.
(ד) כִּי הָיוּ בְנֵי יוֹסֵף שְׁנֵי מַטּוֹת מְנַשֶּׁה וְאֶפְרָיִם וְלֹא נָתְנוּ חֵלֶק לַלְוִיִּם בָּאָרֶץ כִּי אִם עָרִים לָשֶׁבֶת וּמִגְרְשֵׁיהֶם לְמִקְנֵיהֶם וּלְקִנְיָנָם.
בני יוסף נחשבו לשני שבטים - מנשה ואפרים, וללוויים לא נתנו חלק בארץ, אלא ערים לשבת ומגרשים לצורכי מקנה וקניין.
(ה) כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּחְלְקוּ אֶת הָאָרֶץ.
כפי שציווה ה' את משה, כך עשו בני ישראל וחילקו את הארץ.
(ו) וַיִּגְּשׁוּ בְנֵי יְהוּדָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בַּגִּלְגָּל וַיֹּאמֶר אֵלָיו כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים עַל אֹדוֹתַי וְעַל אֹדוֹתֶיךָ בְּקָדֵשׁ בַּרְנֵעַ.
בני יהודה ניגשו אל יהושע בגלגל, וכלב בן יפונה מזכיר ליהושע את ההבטחה שניתנה לו על ידי משה במעמד קדש ברנע.
(ז) בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה אָנֹכִי בִּשְׁלֹחַ מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה אֹתִי מִקָּדֵשׁ בַּרְנֵעַ לְרַגֵּל אֶת הָאָרֶץ וָאָשֵׁב אֹתוֹ דָּבָר כַּאֲשֶׁר עִם לְבָבִי.
כלב מספר שהוא היה בן ארבעים כאשר משה שלח אותו לרגל את הארץ, והוא השיב את דבריו למשה בהתאם לאמת שבלבו.
(ח) וְאַחַי אֲשֶׁר עָלוּ עִמִּי הִמְסִיו אֶת לֵב הָעָם וְאָנֹכִי מִלֵּאתִי אַחֲרֵי יְהוָה אֱלֹהָי.
כלב מזכיר כי חבריו שהיו עמו במשלחת הרגלים גרמו לעם לפחד מהכניסה לארץ ולמרוד בה', ואילו הוא דבק באמונה בה'.
(ט) וַיִּשָּׁבַע מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר אִם לֹא הָאָרֶץ אֲשֶׁר דָּרְכָה רַגְלְךָ בָּהּ לְךָ תִהְיֶה לְנַחֲלָה וּלְבָנֶיךָ עַד עוֹלָם כִּי מִלֵּאתָ אַחֲרֵי יְהוָה אֱלֹהָי.
משה נשבע לכלב כי הארץ בה דרכה רגלו תהיה נחלתו ונחלת בניו לעולם, כי הוא דבק באמונה בה'.
(י) וְעַתָּה הִנֵּה הֶחֱיָה יְהוָה אוֹתִי כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר זֶה אַרְבָּעִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מֵאָז דִּבֶּר יְהוָה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֶל מֹשֶׁה אֲשֶׁר הָלַךְ יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר וְעַתָּה הִנֵּה אָנֹכִי הַיּוֹם בֶּן חָמֵשׁ וּשְׁמוֹנִים שָׁנָה.
כלב מציין שה' השאיר אותו בחיים כפי שהבטיח, וכעת עברו ארבעים וחמש שנים מאז ההבטחה הזו, וכיום הוא בן שמונים וחמש.
(יא) עוֹדֶנִּי הַיּוֹם חָזָק כַּאֲשֶׁר בְּיוֹם שְׁלֹחַ אוֹתִי מֹשֶׁה כְּכֹחִי אָז וּכְכֹחִי עָתָּה לַמִּלְחָמָה וְלָצֵאת וְלָבוֹא.
כלב מציין שהוא עדיין חזק כיום כפי שהיה ביום שמשה שלח אותו לרגל, וכוחו למלחמה ולצאת ולבוא נותר אותו הדבר.
(יב) וְעַתָּה תְּנָה לִּי אֶת הָהָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה בַּיּוֹם הַהוּא כִּי אַתָּה שָׁמַעְתָּ בַיּוֹם הַהוּא כִּי עֲנָקִים שָׁם וְעָרִים גְּדֹלוֹת בְּצֻרוֹת אוּלַי יְהוָה אוֹתִי וְהוֹרַשְׁתִּים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה.
כלב מבקש מיהושע את ההר שה' הבטיח לו באותו יום, ומזכיר שיהושע שמע שההר מלא בענקים ובערים גדולות ומבוצרות. כלב מצפה שה' יעזור לו לגרש את הענקים כפי שהובטח.
(יג) וַיְבָרְכֵהוּ יְהוֹשֻׁעַ וַיִּתֵּן אֶת חֶבְרוֹן לְכָלֵב בֶּן יְפֻנֶּה לְנַחֲלָה.
יהושע בירך את כלב ונתן לו את חברון לנחלה.
(יד) עַל כֵּן הָיְתָה חֶבְרוֹן לְכָלֵב בֶּן יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי לְנַחֲלָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה יַעַן אֲשֶׁר מִלֵּא אַחֲרֵי יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל.
לכן חברון הייתה לנחלת כלב בן יפונה הקנזי עד היום הזה, משום שהוא דבק באמונה בה'.
(טו) וְשֵׁם חֶבְרוֹן לְפָנִים קִרְיַת אַרְבַּע הָאָדָם הַגָּדוֹל בָּעֲנָקִים הוּא וְהָאָרֶץ שָׁקְטָה מִמִּלְחָמָה.
שם חברון קודם לכן היה קריית ארבע, על שם האדם הגדול בענקים. הארץ נחה ממלחמות.
פירוש מילים קשות בפרק
"אשר נחלו אותם" - אשר הנחילו אותם (רש"י).
"המטות" - השבטים (מצודת ציון).
"ומגרשיהם" - הם הבנינים הסמוכים להעיר מחוץ לחומה וכאלו נגרשו ממנה (מצודת ציון).
"למקניהם" - הם בהמות גסות (מצודת ציון).
"ולקנינם" - הם בהמות דקות (מצודת ציון).
פירושים מעניינים של פרשנים
"כאשר עם לבבי" - ולא כאשר עם פי שהמרגלים היו בעצה אחת וירא כלב לומר להם שלא יאמר כמותם וכשבא הכחישם וזהו שנאמר שם (במדבר יד כד) עקב היתה רוח אחרת עמו שהיה אומר להם אחד בפה ואחד בלב (רש"י).
"האדם הגדול בענקים הוא" - אביהם של אחימן ששי ותלמי ארבע היה שמו. דבר אחר: על שם האב ושלשה בנים שכן קורא אותם (שם יג כב) ילידי הענק (רש"י).
"ושם חברון". יאמר ובאמת היו ענקים שם, כי לכן היה שמה קרית ארבע (מלבי"ם).
מדרשים מעניינים מילקוט שמעוני
"ויגשו בני יהודה אל יהושע" - "מצינו הגשה למלחמה, הגשה לתפלה, הגשה לפיוס. הגשה למלחמה, כמה דאת אמר: ויגש יואב וכל העם אשר אתו למלחמה. הגשה לתפלה, ויהי כעלות המנחה ויגש אליהו הנביא. הגשה לפיוס, ויגשו בני יהודה אל יהושע לפייסו".
"האדם הגדול בענקים" - "אדם זה אדם הראשון. הגדול, אלו אברהם יצחק ויעקב שנקראו גדולים. באברהם הוא אומר: וה' ברך את אדוני מאד ויגדל. ביצחק כתיב: ויגדל האיש וילך הלוך וגדל עד כי גדל מאד. ביעקב כתיב: ויגדלו הנערים. ועשו היה בכלל, אלא שקלקל במעשיו ובזה את הבכורה ונעשה קטן, שנאמר: הנה קטן נתתיך בגויים".
"תניא רבי יוסי הגלילי אומר: אחר שהכתוב שוקל מעשה ארץ ישראל למעשה ארץ מצרים, שנאמר: כמעשה ארץ מצרים וגו'. למה זכו כנעניים שישבו על ארצם מ"ז שנה? שנאמר: וחברון שבע שנים נבנתה לפני צוען מצרים. מפני שכבדו את אברהם אבינו, שאמרו לו: נשיא אלהים אתה בתוכנו זכו שישבו על ארצם מ"ז שנה"
רבן שמעון בן גמליאל אומר משום ר' יהודה בן לקיש: "הרי הוא אומר: האדם הגדול בענקים והארץ שקטה ממלחמה, בני כנען שכבדו את אברהם אבינו זכו שתשקוט הארץ עליהם".
לינקים לפרקים קודמים:
הפרק היומי בתנ"ך | יהושע פרק א': ציווי ה' ליהושע להכניס את ישראל לארץ
הפרק היומי בתנ"ך | יהושע פרק ב': המרגלים מתחבאים בבית רחב
הפרק היומי בתנ"ך | יהושע פרק ג': נס מעבר הירדן
הפרק היומי בתנ"ך | ביאור פרק ד' בספר יהושע: 12 אבני זיכרון בגלגל
הפרק היומי בתנ"ך | פרק ה' בספר יהושע: מילת בני ישראל
הפרק היומי בתנ"ך | ביאור פרק ו' בספר יהושע: כיבוש יריחו בדרך נס
הפרק היומי בתנ"ך | ביאור פרק ז' בספר יהושע: מעילת עכן בחרם יריחו
הפרק היומי בתנ"ך | פרק ח' בספר יהושע: ביאור, פירושים ומדרשים
הפרק היומי בתנ"ך | פרק ט' בספר יהושע: פרשת הגבעונים
הפרק היומי בתנ"ך | פרק י' בספר יהושע: עצירת השמש ואבני אלגביש משמים
הפרק היומי בתנ"ך | ביאור פרק י"א בספר יהושע: הניסים במלחמות הצפון
הפרק היומי בתנ"ך | ביאור פרק י"ב בספר יהושע: 31 המלכים הגיבורים שכבש יהושע
הפרק היומי בתנ"ך | ביאור פרק י"ג בספר יהושע: פירוט חלקי הארץ