דמויות ביהדות

המזוודה האבודה והחטיפה בירדן: מסע חייו המרתק של הרב יצחק הוטנר

בדרכו חזרה לארה"ב – נחטף מטוסו על ידי ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין. המטוס הוכרח לנחות בירדן. יחד עמו היו אשתו, בתו וחתנו. המתח היה נורא

אא

בשנת תרפ"ה, נקרא הבחור יצחק הוטנר אל ראש ישיבת סלבודקה רבי נתן צבי פינקל, "הסבא מסלבודקה". יצחק היה אחד העילויים שבישיבה, שנחשבה לגדולה ולחשובה שבישיבות ליטא. ה"סבא" פתח ואמר לו: כפי שידוע לך, לפני כשנה נפתח בסיעתא דשמיא סניף של ישיבתנו המעטירה בארץ ישראל, בעיר הקודש חברון, וכעת, החלטנו לשלוח אותך לחזק את הישיבה, כדי שיישמע בה קול התורה ברצינות. יצחק ציית לדברי ראש הישיבה הנערץ, ותוך מספר שבועות כבר שכן בעיר חברון.

כארבע שנים למד יצחק הוטנר בישיבת חברון, בארץ ישראל הכיר את הרב הראשי, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, והושפע ממנו רבות. בשנת תרפ"ט החליט לחזור לאירופה לזמן קצר, אלא שבאותו הזמן שרגליו דרכו על אדמת אירופה, התבצע הטבח המחריד של מאורעות תרפ"ט. כמעט כל בני הישיבה ששהו באותו זמן בחברון, נטבחו ע"י שכניהם הערבים הרוצחים המתועבים.

הרב  יצחק הוטנר, שנישא בינתיים, נשאר באירופה, שם פרסם ספר גאוני על מסכת נזיר, ונשא ונתן בדברי תורה עם רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי, הרב יוסף דב סולוביצ'יק, וגם עם רבי מנחם מנדל שניאורסון, שנעשה בהמשך לאדמו"ר השביעי מחב"ד. בשנת תרצ"ט עזב הרב יצחק הוטנר את אירופה, כיוון שנקרא לכהן בראשות ישיבת "רבנו חיים ברלין" בברוקלין שבארה"ב. זמן קצר לאחר עזיבתו השתלטו הנאצים על אירופה והחלו בהשמדת היהודים. הרבנים היו הראשונים שסכנה ריחפה על ראשם.

בעשרים השנים הבאות העמיד הרב הוטנר תלמידים רבים בארה"ב, ותרם רבות לביצורה ולחיזוקה של היהדות האמריקאית. אך הוא נתן דעתו גם לארץ ישראל, ויזם הקמת ישיבה בארץ ישראל. לשם כך נסע לארץ בשנת תש"ל, 1970. בדרכו חזרה לארה"ב – נחטף מטוסו על ידי ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין. המטוס הוכרח לנחות בירדן. יחד עמו היו אשתו, בתו וחתנו. המתח היה נורא, בהרבה מקרים חוסלו החטופים. המחבלים לקחו ממנו את המזוודה ובה חידושי תורתו היקרים – שאותם לא ראה עוד, אך בחסדי שמים נפשם היתה להם לשלל. לאחר משא ומתן ממושך שוחררו כל החטופים, ורבי יצחק ומשפחתו הגיעו בשלום לארה"ב.

הישיבה בארץ ישראל אכן קמה. רבי יצחק הוטנר קבע את מושבו בירושלים, ועמד בראשות ישיבת "בית התלמוד". שיחותיו, שהינן שיחות עמוקות ומיוחדות, נדפסו בספרו, "פחד יצחק". את הספר כתבה בתו, הרבנית ברוריה, שידועה כתלמידת חכמים גדולה. חתנו, רבי יונתן דיויד, מכהן כיום כראש ישיבת "פחד יצחק", וממשיך את דרכו. רבי יצחק הוטנר נפטר בשנת תשמ"א, ונטמן בהר הזיתים.

מיואש וחסר תקווה? מילותיו המפתיעות של רבי יצחק הוטנר ייתנו לך כח להמשיך

תגיות:מזוודההרב יצחק הוטנר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה