היסטוריה

השמידה מנזר, ושינתה את שמה: מי היתה המלכה יהודית?

במכתבו כותב מלך תימן כי חיה זו אינה נמצאת כלל ביבשת שבה הם חיים, וגם הוא עצמו קיבל אותה כמתנה, מן "המלכה יהודית", מלכה אגדית ששולטת על חלקים נרחבים בחבש, מדרום למצרים. מיהי אותה מלכה אגדית, ששמה נישא בהערצה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בגדד. השנה 978, לפני כאלף וחמשים שנה. מלך עירק מתעורר משנתו, בשעות שבני מלכים רגילים להתעורר, כפי שאומרים חכמים... השמש זרחה מזמן, אבל קולות צחוק והמולה מן החצר מושכים את תשומת לבו. הוא מתמתח, משקיף מן החלון, והנה הוא רואה בריה מוזרה, לכאורה סוס, אבל צבעה הוא שחור ולבן, פסים פסים, ממש כמו הפיג'מה שהיה המלך לבוש בה עדיין...

אכן, אנחנו יודעים כי זוהי הזברה, עליה קראנו בספרי הילדים, ואולי גם ראינו אותה בספארי. אבל באותו הזמן, סביר שאף אדם בעיראק והאזור לא ידע מהי זברה וכיצד היא נראית. הזברה המדוברת הגיעה עם שליח מיוחד, כמתנה ממלך תימן הרחוקה. מלך תימן היה צריך את עזרתו של מלך עיראק, וכמתנה מיוחדת הוא שלח לו את החיה הנדירה הזו.

במכתבו כותב מלך תימן כי חיה זו אינה נמצאת כלל ביבשת שבה הם חיים, אלא באפריקה הרחוקה, וגם הוא עצמו קיבל אותה כמתנה, מן "המלכה יהודית", מלכה אגדית ששולטת על חלקים נרחבים בחבש, מדרום למצרים.

מיהי אותה מלכה אגדית, ששמה נישא בהערצה?

על שפת אגם טאנה העצום, מקור נהר הנילוס הכחול, (שממנו מגיעים 80% מהמים במצרים ובאתיופיה, אחרי שהם זורמים 1460 קילומטרים בנילוס הכחול, ונשפכים לנילוס הלבן), שכנה ממלכה גדולה וחזקה, ובראשה עמדה אישה: יהודית. אביה היה גיבור מלחמה שהתנגד לנצרות, ונפל בקרב מול ממלכת אקסום הנוצרית. תוך כדי הקרב הפכה בתו, אסתר, את עצמה למלכה, והגנה על שרידי צבאה.

מלכי אקסום רצו שכל היהודים יתנצרו, ובכללם יהודי אתיופיה, שהיו חלק מממלכתה של אסתר. אסתר החליטה להשיב מלחמה. בתבונתה הרבה היא כרתה ברית עם שבטים באזור, והצליחה לגרום לכל השבטים להילחם יחד איתה בשיתוף פעולה, כדי להביס את ממלכת אקסום השנואה, הכופה את הנצרות על כל סביבותיה. צבאה העצום של אסתר הסתער על אקסום. המלך האקסומי נמלט בפחדנות, והצבא של אסתר החריב את העיר. בהמשך נתפס גם המלך הפחדן, והוצא להורג.

השמועה אמרה כי במנזר מפורסם בשם "דברה דמו" נמצאת משפחת המלוכה, יורשי העצר של אקסום. אסתר דהרה לשם עם צבאה, והשמידה את המנזר על יושביו. בעקבות פעולה זו של השמדת הכוח הנוצרי באזור, היא שינתה את שמה ל"יהודית", מתוך גאווה יהודית. צבאה של יהודית השמיד כל זכר לנצרות באקסום: כנסיות, מנזרים, צלבים – הכל נשרף. כל מי שהתנגד – נהרג.

המלכה יהודית הפכה לאגדה עוד בחייה. היא הכתירה את עצמה לקיסרית של כל האזור, ומינתה מושלים מקומיים על כל השבטים שהיו תחת חסותה. היסטוריון בן הזמן כותב: "ארץ החבשים נשלטת על ידי אישה כבר הרבה שנים, והיא הרגה את מלך חבש שנקרא הדני. עד היום היא שולטת על ממלכה עצמאית, וממלכתה גובלת בדרומה בחבש".

יהודית סחרה, נשאה ונתנה עם כל מלכי המזרח, והזברה ששלחה למלך תימן היתה רק דוגמא לתושייתה, אומץ לבה, ומסירות נפשה למען עמה – עם ישראל.

תגיות:היסטוריההמלכה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה