נטורופתיה ורפואה טבעית

בלי תרופות: כל מה שרציתם לדעת על הרפואה הטבעית

מהם עקרונות הרפואה הטבעית, מה יתרונותיה על פני הרפואה המערבית ואיך זה מסתדר עם האמונה שהשם הוא המרפא היחיד? כל מה שרציתם לדעת על הרפואה הטבעית בראי היהדות

אא

בימינו יותר ויותר אנשים חוזרים לשורשים, ומאמצים את שיטת הרפואה הטבעית במקום לפנות לרפואה המסורתית או ליטול תרופות מרשם. הרפואה הטבעית היא גישה הוליסטית לבריאות המתמקדת בשימוש בשיטות טבעיות ובמניעת מחלות באמצעות אורח חיים בריא, תזונה נכונה, צמחי מרפא ושיטות טיפול נוספות. גישה זו מבוססת על עקרונות מסורתיים ומודרניים המאפשרים לגוף לרפא את עצמו ולהגיע לאיזון בריא. בכתבה הבאה תכירו את עקרונות הרפואה הטבעית, את יכולות הריפוי שלה (גם במחלות כרוניות) ואת הקשר שלה ליהדות.

 

עקרונות הרפואה הטבעית

כוח הריפוי של הטבע

הקדוש ברוך הוא ברא לנו גוף מופלא שיודע כיצד לרפא את עצמו ללא שום התערבות. גם הרפואה הטבעית מבוססת על ההנחה שהגוף ניחן בכוחות ריפוי טבעיים המסוגלים להתמודד עם מחלות ולרפא פציעות. כוחות אלו יכולים לבוא לידי ביטוי בתהליכים פיזיולוגיים כמו מערכת החיסון, תהליכי ריפוי פצעים והתחדשות תאים. הרפואה הטבעית שואפת לתמוך בכוחות אלו באמצעות שיטות טבעיות שאינן מתערבות בתהליכים הטבעיים של הגוף.

זיהוי וטיפול בגורם החולי

בניגוד לרפואה המסורתית, המתמקדת לעיתים קרובות בטיפול בסימפטומים, הרפואה הטבעית מבקשת לזהות ולטפל בגורמים האמיתיים של המחלות. לדוגמה, במקום לטפל בכאבי ראש עם משככי כאבים, הרפואה הטבעית תתמקד בזיהוי הסיבה לכאבי הראש – בין אם מדובר בלחץ, תזונה לקויה או חוסר שינה – ותציע פתרונות שיעזרו לטפל בשורש הבעיה.

ראשית, אל תגרום נזק

הרפואה הטבעית מדגישה את הצורך להימנע מגרימת נזק למטופל. משמעות הדבר היא שימוש בטיפולים עדינים וטבעיים ככל האפשר, שמזיקים פחות ויש להם תופעות לוואי מינימליות. המטרה היא לסייע לגוף לרפא את עצמו מבלי לגרום נזק נוסף.

הרופא כמורה

הרפואה הטבעית רואה חשיבות רבה בחינוך המטופל והעצמתו. המטפלים משמשים כמדריכים המלמדים את המטופלים להבין את גופם, להכיר את הסיבות למחלתם וללמוד איך לשמור על בריאותם בעתיד. חינוך זה מאפשר למטופלים לקחת חלק פעיל בטיפול ובריפוי שלהם.

טיפול הוליסטי

הרפואה הטבעית מתייחסת לכל היבטי הבריאות של האדם – פיזיים, נפשיים, רגשיים ורוחניים. המטרה היא להביא את האדם לאיזון בריא בכל התחומים, מתוך הבנה שהגוף והנפש קשורים זה בזו. לדוגמה, טיפול במתח נפשי עשוי לכלול תזונה נכונה, פעילות גופנית או רוחנית.

 

אורח חיים על פי הרפואה הטבעית

על מנת לשמור על אורח חיים בריא ולמנוע מחלות, הרפואה הטבעית שואפת להחזיר את האיזון הטבעי של הגוף באמצעות שימוש בשיטות טבעיות ולא תרופתיות. להלן כמה מהן:

תזונה נכונה

תזונה נכונה היא בסיס חיוני לבריאות טובה. הרפואה הטבעית תומכת בתזונה מאוזנת המבוססת על מזון טבעי, טרי ואורגני ככל האפשר. תזונה מאוזנת כוללת פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים בריאים ושומנים טובים. מומלץ להימנע ממזון מעובד, סוכרים ושומנים רוויים.

תזונה נכונה יכולה לסייע במניעת מחלות כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת והשמנה. לדוגמה, צריכת ירקות ופירות עשירים בנוגדי חמצון מסייעת בהפחתת דלקות ומניעת מחלות.

פעילות גופנית

פעילות גופנית יומיומית משפרת את הבריאות הפיזית והנפשית. היא מחזקת את המערכת החיסונית, משפרת את תפקודי הלב והריאות, מסייעת בשמירה על משקל תקין ומשפרת את מצב הרוח והתחושה הכללית. פעילות גופנית כוללת הליכה, ריצה, שחייה, יוגה ועוד.

מחקרים מראים כי פעילות גופנית יכולה להפחית את הסיכון למחלות כרוניות, לשפר את הבריאות הנפשית ולהאריך את תוחלת החיים. פעילות גופנית מתונה כמו הליכה יומית של 30 דקות יכולה לעשות הבדל משמעותי במצב הבריאותי של האדם.

שימוש בצמחי מרפא

צמחי מרפא הם חלק חשוב מהרפואה הטבעית. הם משמשים לטיפול במגוון מחלות ומצבים בריאותיים, כגון דלקות, בעיות עיכול, כאבי ראש ועוד. ניתן להשתמש בצמחי מרפא כחליטות, תמציות, כמוסות ועוד.

 

למשל, קמומיל ידוע בתכונותיו המרגיעות ויכול לסייע בהפחתת מתח וחרדה. זנגביל יכול לעזור במניעת בחילות ושיפור העיכול. מחקרים רבים תומכים בשימוש בצמחי מרפא, אך יש להשתמש בהם בצורה מבוקרת ומודעת, ולכן חשוב להתייעץ עם מומחה לצמחי מרפא כדי לקבל הנחיות מדויקות.

היגיינה אישית וסביבתית

שמירה על היגיינה אישית וסביבתית היא חלק חשוב במניעת מחלות ובשמירה על בריאות טובה. היגיינה כוללת רחצה יומיומית, צחצוח שיניים, נטילת ידיים ושמירה על סביבת מגורים נקייה ומסודרת.

מנוחה ושינה

הרפואה הטבעית שמה דגש על חשיבות המנוחה והשינה לבריאות הגוף והנפש. שינה מספקת מאפשרת לגוף להתאושש, לתקן תאים פגועים ולחזק את המערכת החיסונית. ההמלצה היא לישון בין 7-9 שעות בלילה ולהקפיד על שגרת שינה קבועה. בנוסף, חשוב להקדיש זמן למנוחה ולהירגעות במהלך היום, למשל באמצעות מדיטציה או תרגול נשימות עמוקות.

רפואה מונעת

אחד העקרונות המרכזיים של הרפואה הטבעית הוא שמניעה עדיפה על טיפול. הדגש הוא על שמירה על אורח חיים בריא שימנע מחלות מלכתחילה, ולא רק טיפול במחלות לאחר שהן מתפרצות. אורח חיים בריא יכול להפחית את הסיכון למחלות כרוניות רבות ולשפר את איכות החיים הכללית.

טיפולים רוחניים

הרפואה הטבעית מכירה בקשר ההדוק בין גוף ונפש ומשלבת טיפולים נפשיים ורוחניים כחלק מאורח חיים בריא. טיפולים אלו מסייעים בהפחתת מתח, שיפור מצב הרוח והגברת תחושת הרוגע והשלווה.

 

יתרונות הרפואה הטבעית על פני הרפואה המסורתית

מניעת מחלות

הרפואה הטבעית מתמקדת במניעת מחלות באמצעות אורח חיים בריא ותזונה נכונה. גישת הרפואה המונעת כוללת התמקדות בשמירה על הגוף והנפש, חיזוק המערכת החיסונית ומניעת מצבים בריאותיים שעלולים להוביל למחלות כרוניות.

פחות תופעות לוואי

השימוש בשיטות טבעיות ובחומרים טבעיים מקטין את הסיכוי לתופעות לוואי בהשוואה לתרופות כימיות. תרופות רבות עלולות לגרום לתופעות לוואי לא רצויות, ואילו טיפולים טבעיים נחשבים בטוחים יותר לאורך זמן.

טיפול כוללני

הרפואה הטבעית מתייחסת לכל היבטי הבריאות של האדם, ולא רק לסימפטומים של המחלה. הגישה ההוליסטית מאפשרת טיפול מקיף ומעמיק, המתייחס למצבו הפיזי, הנפשי והרוחני של המטופל. טיפול כוללני מסייע לשיפור איכות החיים ולשמירה על בריאות טובה לאורך זמן.

לימוד והעצמה אישית

הרפואה הטבעית מדגישה את חשיבות הלימוד וההבנה של המטופלים לגבי גופם ובריאותם. זה מאפשר להם לקחת חלק פעיל בטיפול ובריפוי שלהם, מה שמוביל להעצמה אישית ושיפור איכות החיים. המטופלים לומדים להכיר את גופם, להבין את הסיבות למחלותיהם ולדעת איך לשמור על בריאותם בעתיד.

 

הרפואה הטבעית והיהדות

וַיֹּאמֶר אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו וְשָׁמַרְתָּ כָּל חֻקָּיו כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ:  (שמות טו' כו')

היהודים רואים בבורא כרופא כל החולים. עם זאת, האמונה והרפואה לא הפוכות זו מזו, להפך, הן עובדות אחת למען השנייה. להלן כמה נקודות על רפואה בראי היהדות:

אמונה בכוחו של השם

השם הוא המקור לכל רפואה וריפוי. בתפילת "אשר יצר" אנו אומרים כי השם הוא "רופא כל בשר ומפליא לעשות". יש פלא בגוף האנושי שהשם ברא לנו, גוף שמסוגל לרפא את עצמו, אך הקדוש ברוך הוא הוא האחראי הבלעדי לבריאותנו ורפואתנו.

תפילות לרפואה

בתפילות היומיומיות ובספר תהילים ישנן בקשות רבות לרפואה. בתפילת שמונה עשרה, הנאמרת שלוש פעמים ביום, ישנה ברכה מיוחדת המוקדשת לרפואה. בברכה זו, אנו מתפללים להשם: "רפאנו ה' ונרפא, הושיענו ונושעה", מתוך אמונה מוחלטת שאלוקים יכול להביא רפואה ובריאות לכל אחד, גם במקרים הקשים ביותר.

פעולות אנושיות

לצד האמונה בכוחו העצום של השם, היהדות מכירה גם בצורך בפעולה אנושית. הרמב"ם (רבי משה בן מיימון), שהיה רופא גדול  ואחד מהפוסקים וההוגים החשובים ביותר ביהדות, טען כי על האדם להשתמש בשכלו ובידע שלו כדי למצוא דרכים לרפא את עצמו ואת האחרים. הוא הבין כי האלוקים נתן לאדם את היכולת ואת החכמה להשתמש בכלים טבעיים כדי לשפר את בריאותו.

שילוב בין אמונה למעשים

היהדות מאמינה בשילוב בין אמונה למעשים. יחד עם התפילות והאמונה שהקב"ה הוא רופא כל החולים, יש לעשות השתדלות ולפנות לרופאים ולטיפולים רפואיים. על האדם לפעול ולעשות את כל שביכולתו מבחינה רפואית, ובמקביל להתפלל לבוראו.

צדקה ומעשים טובים

על פי המסורת היהודית, מעשים טובים וצדקה יכולים להביא לרפואה ובריאות. התלמוד מספר סיפורים רבים על חכמים שהבריאו בזכות מעשיהם הטובים ותפילותיהם.

ראיית התמונה הכוללת

היהדות מאמינה שכל מה שקורה בעולם, כולל מחלות ורפואה, הוא חלק מתוכנית אלוקית רחבה. לכן, במצבים של מחלות קשות, ישנה אמונה שאלוקים רואה את התמונה הכללית ושיש לו תכנית שלפעמים קשה לנו להבין. תפילה ובקשה לרפואה כוללת גם את ההבנה והקבלה של גורל האדם כחלק מתוכניתו של אלוקים.

שימוש בפלאי הטבע

היהדות רואה את העולם ואת הטבע כיצירת מופת של הקב"ה, ולכן כל מה שנמצא בטבע יכול לשמש לרפואה וריפוי. התפיסה היא שהטבע מכיל את כל הדרוש לבריאות האדם. צמחי מרפא, תזונה טבעית ושיטות ריפוי מסורתיות נתפסים כחלק ממערכת הבריאה האלוקית.

ברכה והכרת הטוב על המזון

לפני ואחרי האכילה, היהדות מצווה לברך ולהודות לאלוקים על המזון, מה שמבטא את האמונה שהמזון הוא מתנה מאלוקים ושיש בכוחו לרפא ולחזק את הגוף.

רפואה לצד תפילה

היהדות משלבת בין הרפואה הטבעית לתפילה. למשל, כאשר אדם נוטל צמחי מרפא או עוסק בריפוי טבעי, הוא עשוי להתפלל ולבקש מאלוקים שהרפואה תצליח. התפילה היא מעשה של אמונה, בו האדם מכיר בכך שהריפוי האמיתי מגיע מאלוקים, אך הוא משתמש בכלים שהעניק לו הטבע.

שמירה על הגוף כמצווה

ביהדות, שמירה על הבריאות והגוף נתפסת כחובה - "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (דברים ד', טו). הפנייה לרפואה טבעית היא חלק משמירה זו, והיא נתפסת כהבעת אמון בכוח הריפוי שהטביע אלוקים בטבע.

* התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

תגיות:רפואה טבעיתיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה