עובדות ביהדות

"מגן אברהם": 5 עובדות מעניינות על הברכה הראשונה בתפילת שמונה עשרה, ברכת אבות

מה המשמעות העמוקה של 'ה' שפתיי תפתח', ומדוע דווקא אברהם אבינו פרסם את אדנות ה' בעולם? גלו את התשובות המרתקות כאן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1.  ה' שפתיי תפתח

את תפילת שמונה עשרה פותחים במילים: "ה' שפתיי תפתח ופי יגיד תהילתך". את שם ה' אומרים בלשון אדנות, כפי הנאמר במסכת ברכות: "אמר רבי יוחנן משום רשב"י: 'מיום שברא קב"ה את העולם לא היה אדם שקראו 'אדון', עד שבא אברהם וקראו 'אדון', שנאמר: 'ה' אלוקים במה אדע כי אירשנה'". ומבאר המהרש"א ששם הויה מורה על מציאותו יתברך, אבל שם אדנות מורה על אדנותו ויכולתו לשנות גזירות ומערכות השמים. זו הסיבה שפותחים את ברכת אבות בלשון אדנות, כיוון שברכה זו מוסבת בעיקר על אברהם אבינו - שפרסם את אדנותו של ה' יתברך בעולם.

מבריאת העולם ועד אברהם אבינו הבחינו באדנותו יתברך מתוך מה שהוא מהווה את העולם, שאם הוא מהווה את העולם בכל רגע - ודאי יכול לשנות את הטבע, אבל לא ראו זאת בחוש. אך כאשר אברהם אבינו הושלך לכבשן האש ולא קרה לו דבר - ראו בחוש אדנותו יתברך, שאמר לאש שלא תשרוף, ואז שם אדנות היה בגלוי.

2. כאילו שכינה כנגדו

לפני התפילה מבקשים: "ה' שפתיי תפתח", כיוון שעל האדם לדעת במהלך כל תפילת שמונה עשרה שהוא עומד לפני מלך. כך נאמר בסנהדרין: "המתפלל צריך שיראה עצמו כאילו שכינה כנגדו". וכך אף מובא בזוהר הקדוש. אומר המסילת ישרים שבזמן תפילת שמונה עשרה האדם עומד ממש לפניו יתברך, והוא שומע לו ומאזין אליו כאשר ידבר איש אל רעהו, ורעהו מאזין אליו. אם זהו המצב בשעת שמונה עשרה, נופל פחד על האדם והוא כאילם לא יוכל לפתוח פיו, לכן מבקשים אנו: "ה' שפתיי תפתח".

3. התפילה בלשון נוכח, כמדבר עם השכינה ממש

המבי"ט מדגיש שכל תפילת שמונה עשרה היא בלשון נוכח, מפני שתפילה זו היא לנוכח בית ה', כמדבר עם השכינה ממש. זאת בשונה משאר ברכות הנאמרות בלשון נסתר, כגון: "הגומל חסדים טובים לעמו ישראל", "נותן התורה", "הבוחר בעמו ישראל באהבה" ועוד.

4. זכות אבות

"ומביא גואל לבני בניהם" - בזכות האבות תבוא הגאולה. ואף אם תמה זכות אבות כפי שחז"ל אומרים, מביא הבורא יתברך גואל לבני בניהם. "למען שמו" - כדי לפרסם בעולם את מידותיו יתברך.

5. באהבה

"באהבה" - עצם העובדה שהבורא יתברך בחר בנו, לגלות את שמו על ידי זה שיגאל אותנו, מראה על עוצם אהבתו כלפי האבות וכלפי בני בניו.

הרב זמיר כהן - למה צריך להתפלל על כל דבר?

תגיות:תפילת שמונה עשרהתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה