דיכאון וחרדות

רוצים לשפר את הבריאות? 3 מחקרים מוכיחים: כדאי לכם לעשות חסד

עשיית חסד, התנדבות ועזרה לזולת, בנוסף להיותן מצוות חשובות, מוכחות כגורמים בעלי השפעה מרכזית על בריאותנו. מה גילו המחקרים על עשיית חסד, ומדוע כדאי לעשות מעשי חסד מדי יום ביומו? העולם עומד

אא

כולנו יודעים שעשיית חסד היא מצווה מרכזית בתורה ובחייו של יהודי מאמין. "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה-טּוֹב, וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם-עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד, וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם-אֱלֹהֶיךָ" (מיכה ו', ח'). החסד, בשילוב לימוד התורה, בכוחו לבנות ולהחזיק את העולם, כפי שנאמר: "עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה" (תהילים פ"ט, ג'). "עַל שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד: עַל הַתּוֹרָה, וְעַל הָעֲבוֹדָה, וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים".


בנוסף, כל אחד יכול להעיד כי אין דבר שמשתווה לתחושת הסיפוק והאושר שמגיעה עם עשיית חסד. לאורך השנים ביקשו החוקרים לבדוק: האם יש השפעה נוספת לעשיית חסד, גדולה יותר מ"רגשות חיוביים"?

ואכן, מחקרים רבים מצביעים על כך שפעולות חסד משפיעות באופן ישיר הן על הבריאות הפיזית והן על הבריאות הנפשית שלנו. בין אם מדובר בהתנדבות, עזרה לשכן או מתן צדקה, כל אחת מהפעולות הללו יכולה להביא לשינויים מרחיקי לכת במצב הרוח ובבריאות הכללית.

 

 

  1. שיפור מצב הרוח והפחתת מתח

מחקרים רבים מצביעים על כך שעשיית חסד יכולה לתרום לבריאות הפיזית והנפשית של האדם. לדוגמה, מחקר שפורסם ב-University of British Columbia מצא כי אנשים שמבצעים פעולות חסד מדווחים על ירידה בלחץ הדם ועל שיפור במצב הרוח הכללי. המחקר הראה כי עשיית חסד משפרת את התחושות האישיות של הערכה עצמית, ומפחיתה תחושות של דיכאון וחרדה​.

 

 

בנוסף, מחקר מ-Harvard T.H. Chan School of Public Health מצא כי אנשים שמשתתפים בפעולות התנדבות ומעשי חסד חווים רמות נמוכות יותר של דיכאון, ותחושת משמעות גבוהה יותר בחיים. המחקר הראה כי מעשים אלו מובילים לשיפור בתחושת הרווחה הכללית ולהפחתה במתח נפשי​.

 

  1. שיפור הבריאות הפיזית

מחקרים רבים הראו כי עשיית חסד יכולה להשפיע בצורה חיובית על הבריאות, במיוחד על בריאות כלי הדם ולחץ הדם. לדוגמה, מחקר שפורסם ב-University Hospitals מצא כי מעשי חסד מגבירים את ייצור האוקסיטוצין, הורמון שגורם להתרחבות כלי הדם ולהפחתת לחץ הדם. בנוסף, האוקסיטוצין יכול לשפר את הבריאות הקרדיווסקולרית ולסייע במניעת מחלות לב​.

 

 

מחקר נוסף מצא כי מעשי חסד מובילים לירידה בלחץ הדם ולתחושה כללית של רוגע ושביעות רצון. פעולות כאלה מעלות את רמות הדופמין, הנחשב ל"נוגד דיכאון טבעי", ואת האנדורפינים, המעניקים תחושה דומה לזו שחווים לאחר פעילות גופנית.​

 

 

  1. הגברת תחושת הרווחה הכללית

אנשים שעוסקים בעשיית חסד מרגישים משמעותיים יותר, שמחים יותר ומחוברים יותר לקהילה שלהם. כך לפי מחקר שנערך בבית הספר לעסקים של הרווארד ובאוניברסיטת קולומביה הבריטית. תחושות אלו משפרות את רווחתם הכללית, ומקנות להם תחושת סיפוק והגשמה.

 

 

מחקרים נוספים מצביעים על כך שעשיית חסד תורמת לתחושת משמעות, שמחה וחיבור לקהילה, ומשפרת את רווחת האדם באופן כללי. מחקר שפורסם ב-Journal of Social Psychology מצא כי אנשים שביצעו מעשי חסד יומיומיים חוו עלייה משמעותית בשביעות הרצון מהחיים ובתחושת האושר הכללית שלהם, לעומת אלו שלא ביצעו מעשים כאלה. המחקר הראה גם כי האפקט החיובי של עשיית החסד נמשך לאורך זמן, והוביל לעשיית מעשי חסד נוספים.

 

במגזר הדתי והחרדי, עשיית חסד היא חלק מרכזי מחיי היום-יום.  בין אם מדובר בארגוני צדקה המעניקים תמיכה ועזרה רפואית למשפחות נזקקות, ובין אם גמ"חים רבים המספקים הלוואות ללא ריבית, ציוד רפואי, בגדים וכלי בית. הגמ"חים פועלים בהתנדבות מלאה, ומסייעים למאות משפחות נזקקות מדי שנה.

עשיית חסד, מעבר להיותה מצווה וערך מוסרי, מהווה כלי עוצמתי לשיפור הבריאות והאושר שלנו. כשאנו עוזרים לאחרים – אנחנו בעצם עוזרים לעצמינו. אז בפעם הבאה שאתם מתלבטים לגבי מעשה טוב, זכרו: החסד שאתם עושים היום יכול לשפר את חייו של הזולת, וגם את שלכם.

אוהבים לעשות חסדים ומעשים טובים? מרגישים שעשיית חסד שיפרה לכם את החיים? כתבו לנו בתגובות.

תגיות:חסדגמילות חסדגמילות חסדיםתורה וטבעמחקרמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה