חדשות בארץ

תא"ל הגרי: "תחקיר בארי היה מקצועי ואיכותי. נציג לציבור גם מה שהתנהל בדרגי הפיקוד הגבוהים"

דובר צה"ל דניאל הגרי הדף את הביקורת שהושמעה, בין היתר על ידי אנשי צבא, על אי הסקת מסקנות אישיות בתחקיר הקרב בארי. התייחס גם אי מתן תשובות למה שקדם למתקפת החמאס

חייל צה"ל בבארי, לאחר מתקפת חמאס (צילום: Edi Israel/Flash90)חייל צה"ל בבארי, לאחר מתקפת חמאס (צילום: Edi Israel/Flash90)
אא

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי התייחס היום (שני), בוועידה הכלכלית של העיתון "כלכליסט", לביקורת שהושמעה בימים האחרונים על ממצאי התחקיר הצה"לי על הקרב בבארי. הביקורת התמקדה בכך שלא נכללו מסקנות "אישיות" והממצאים הצביעו על מחדל בתגובה של יחידית צה"ל, עם אצבע מאשימה כלפי יחידת שלדג, שלא נכנסה לקיבוץ המותקף עם תחילת המתקפה.

בגלי צה"ל צוטט גורם ביחידת שלדג שאמר: "זה תחקיר הזוי. הם נלחמו כמו אריות וחתרו למגע. אין להם בושה?". הגרי הדף את הטענות וציין כי "בעיניי זה תחקיר מקצועי, איכותי וקשה מאוד. יש לנו חובה גדולה להציג, וכך נעשה בתחקירים הבאים, דבר ראשון מה קרה מלמעלה למטה: מה קרה במודיעין, מה קרה במענה של ההגנה, מה היה בלילה שלפני 7 באוקטובר. זה מה שנעשה, נציג את זה לציבור, זאת החובה שלנו".

הוא הוסיף "צריך לומר על התחקיר הזה דבר ברור, כי אני רואה את הפרסום על לוחמים וצריך לומר - את הגבורה של הלוחמים והיחידות שפעלו ב-7 באוקטובר, בהן גם יחידת שלדג, זאת גבורה גדולה מאוד. אנשים שחתרו למגע בכל העוטף בכל מקום והם נלחמים מאז. דור של מפקדים ולוחמים שהם גאווה".

יש לציין כי סא"ל במיל' רוני אליאב, יוצא סיירת מטכ"ל ושלדג, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "תחקיר שקרי. התחקיר הצה"לי שפורסם על הלחימה בבארי רצוף שקרים ומסקנות לא נכונות. זה לא תחקיר - זה כתב הגנה לכיתת הכוננות וברק חירם".

לטענתו, "בניגוד למה שכתוב בתחקיר, כוח שלדג בן 13 אנשים הגיע לבארי ב-8:45 בבוקר וזינק לתוך הקרב בשכונות המערביות ונכנס למארב של מאות מחבלים. חייל נפצע ומיד אחר כך חייל נהרג. מפקד הכוח שהיה בטוח שיש לו שני פצועים בסכנת חיים החליט לפנות אותם למסוק חילוץ מחוץ לקיבוץ. הכוח נשאר במרכז הקיבוץ ושני לוחמים עם שני חברי כיתת הכוננות פינו את הפצועים. כשהם חזרו הכוח יצא להילחם, אבל סרב להיכנס לעוד מארב וערך מארבים בעצמו. ההתקלות של הכוח עצרה את ההתקפה. אז למה זה לא כתוב? כתוב שמ-09:00 עד 13:30 נלחמו חברי כיתת הכוננות לבדם. שקר. לחברי כיתת הכוננות לא היה נשק ולאזרחים המעטים שהיה להם נשק לא הייתה תחמושת".

כזכור, הגרי התייחס לתחקיר מייד עם פרסומו ביום חמישי האחרון ואמר בין היתר כי "צה"ל נכשל במשימתו בהגנה על אזרחי ישראל. לא נערכנו למתקפת הטרור הרצחנית של חמאס בעשרות נקודות במקביל. מוטלת עלינו האחריות והחובה לתחקר את שקרה וכן ללמוד היכן כשלנו ומה אנו נדרשים לתקן".

"כואב וקשה לי לומר זאת - צה"ל היה צריך להגן על תושבי קיבוץ בארי, אך לצערי אנחנו לא היינו שם. במשך שעות ארוכות הגנו תושבי בארי על משפחותיהם בגופם כשהם לבדם. לצד כיתת הכוננות פעלו בגבורה גם חברים שהכווינו את הכוחות וסייעו. בשבע השעות הראשונות תושבי בארי לחמו כמעט לבדם".

דובר צה"ל נשאל גם מדוע התחקיר לא נגע בהפעלת חיל האוויר, וענה: "יהיה תחקיר חיל אוויר מלא, וגם הוא יוצג לציבור". לגבי היעדר מסקנות אישיות ענה: "זה תחקיר מבצעי, יש בו עובדות, לקחים ומסקנות. בהמשך הדרך יהיו דברים שייבחנו ויהיו גם מסקנות אישיות".

תגיות:באריתחקירדובר צה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה