חדשות בריאות

בכיר במשרד הבריאות: "זיהומים עמידים לאנטיביוטיקה – מציאות יומיומית בבתי החולים"

פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים במשרד הבריאות, הציג בכנסת ממצאים מדאיגים. הסיבות: צפיפות וחוסר ניקיון. יו"ר הוועדה ח"כ יוני משריקי: "על משרדי האוצר והבריאות לפעול לתקציב ייעודי למניעת זיהומים"

אילוסטרציה (צילום: Yossi Aloni/Flash90)אילוסטרציה (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
אא

"זיהומים עמידים לאנטיביוטיקה הם מציאות יומיומית בבתי החולים, עקב הצפיפות וחוסר-ניקיון מספיק". כך הזהיר היום (שני), במהלך דיון בוועדת הבריאות, פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים במשרד הבריאות.

הדיון התקיים בין היתר בעקבות דו"ח שפורסם באחרונה על כך שבבית החולים רמב"ם התגלו זיהומים עמידים לאנטיביוטיקה. על פי הנתונים התגלו שלשוה סוגי חיידקים המסכנים במיוחד חולים עם מערכת חיסון מוחלשת, מה שעלול להוביל לסיבוכים חמורים.

וועדת הבריאות דנה בצעדים הנדרשים לחסימת ההתפרצות, מניעת התפרצויות דומות בעתיד, בחיזוק מערכת הבריאות להתמודדות עם זיהומים עמידים, ומניעת התפרצות דומה בבתי חולים אחרים.

לדברי פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים במשרד הבריאות, מדובר במציאות יומיומית בכל בתי החולים, וכדי למנוע אותה חייבת להיות לא יותר מ-85% תפוסה במחלקות. ואולם, בגלל מחסור במקומות אשפוז ובכוח אדם רפואי, הצפיפות במחלקות מביאה לזיהומים.

לדבריו, "אמנם ב-15 השנים האחרונות ישראל עברה מהפך במלחמה בזיהומי בתי החולים על ידי יצירת יחידות למניעת זיהומים, השקעה ב'צווארי בקבוק' ותשומת לב מיוחדת של הנהלות בתי החולים, אך אין בכך די. יש להגביל מתחמים לפעילות ללא זיהומים במחלקות כולל צוות אחיות ייעודי. רמת הניקיון בבתי החולים היא מתחת לכל ביקורת, ומציאות זו חמורה במיוחד בשעות אחר-הצהריים".

כרמלי הוסיף כי "ניקיון המיטה וסביבתה לאחר שחרור החולה הקודם – לא נעשית, או לא ברמה מספקת". יש לשלם תשלום הולם יותר לעובדי הניקיון, כדי לקבל עבודה איכותית יותר. עלות תכנית לשינוי דרמטי בתופעה היא כ-400 מיליוני שקלים, ותוכנית ראשונית, בהיקף של כ-30 מיליוני שקלים לשנה, שמפעיל המשרד, מציל ממות כ-1,000 איש מדי שנה".

ח"כ אושר שקלים (הליכוד), מיוזמי הדיון, התריע כי "בשעה בה ישראל נמצאת על סף מלחמה בחזית הצפונית, המצב בבית החולים יכול להוות סכנה, והגבלת המערכת הרפואית לקבלת מטופלים שיזדקקו חלילה לטיפול רפואי מיידי, על אחת כמה וכמה באזור כה רגיש המוגדר כבית החולים המרכזי באזור הצפון".

לדברי פרופ' יעל שחור-מיוחס, סגנית מנהל רמב"ם, בית החולים הוא שיזם את הפרסום בנושא, וחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה היא תופעה מוכרת בכל מערכת הבריאות וגם בקהילה. לדבריה, בשום שלב לא נעצרה קבלת חולים למחלקות המוסד למעט מחלקה אחת – שהוקפאה בה קבלת חולים לימים אחדים.

פרופ' מיכל פאול, מנהלת המכון למחלות זיהומיות בבית החולים הוסיפה כי החיידק המזהם נמצא על עור החולה בבדיקה יזומה למציאת חיידקים כאלו, ובסה"כ נמצאו 50 חולים עם חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה. לדבריה, כמחצית מחיידקים אלו נמצאו על חולים שהועברו לרמב"ם מבתי חולים אחרים באזור. כיום מאושפזים ברמב"ם כ-30 חולים עם חיידק שכזה, ואמנם אין דרך למנוע כניסת חיידקים כאלו – אך עם חשיפתם קיימות דרכים להתמודד עימם.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס), דרש לקבל ממשרד הבריאות בתוך שבועיים פירוט הצעדים האפשריים למניעת זיהומים - לצד העלויות התקציביות הנדרשות ליישומן, על מנת לייצר תכנית פעולה רוחבית לכלל המוסדות. הוא אף פנה למשרדי האוצר והבריאות לפעול לתקציב ייעודי למניעת זיהומים בבתי חולים לתקציב המדינה לשנת 2025. משרד הבריאות אף נדרש לפעול לגביית התמריצים הייעודיים לנושא הזיהומים במוסדות הגריאטריים מקופות החולים.

תגיות:ועדת הבריאותזיהומים בבתי חולים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה