חדשות בארץ

בית הדין בהאג צפוי לקבוע: "ישראל כבשה את יו"ש באופן לא חוקי, עליה לסגת מהאזור"

בישראל נערכים לעוד החלטה אנטי ישראלית בבית הדין הבינלאומי, שדן במקביל בתביעת דרום אפריקה. ממשלת בריטניה דורשת לקיים דיון על סמכות בתי הדין בהאג לעצור ישראלים

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

בישראל מעריכים היום (שני) כי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג יפרסם ביום שישי הקרוב החלטה הקוראת לישראל לסגת מיו"ש ותכריז על "אי חוקיות הכיבוש הישראלי".

על פי דיווח אמש ב-ynet, ועדת חקירה של האו"ם שעסקה ב"שליטה של ישראל ביו"ש", הגישה חוות דעת התומכת בבקשה מבית הדין לקבוע כי על ישראל לסגת מהשטח "שבשליטתה" מאחר וישראל "עושה פעולות של שינוי דמוגרפי באמצעות מפעל ההתנחלויות ומייצגת סיפוח דה-פקטו".

משרדי החוץ והמשפטים טרם קיבלו העתק של חוות דעת אך נערכים בכל המישורים להגיב על החלטה שכזו. יש לציין כי החלטות שמתקבלות ומתפרסמות על ידי השופטים בהאג מועברות למועצת הביטחון של האו"ם. לאחר מכן הן מועברות לדיון ואישור בעצרת הכללית. אם בית הדין יקרא למדינות העולם להפעיל לחץ על ישראל לסיים את "הכיבוש", מדינות יהיו רשאיות ליזום בעצמן סנקציות נגד ישראל.

החשש העיקרי בישראל הוא שהעצרת הכללית של האו"ם תחליט להעביר את ההחלטה לטיפול התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן. התובע מנהל במקביל תביעה נגד ישראל ודרש להוציא נגד בכירים בממשלה, ביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, צווי מעצר, בשל מה שהוא כינה "פשעי מלחמה בעזה".

בנוגע לקביעה בסוגיית יו"ש, חוות הדעת שהוגשה לבית הדין לצדק היא תוצאה של החלטה בעצרת הכללית של האו"ם בדצמבר 2022. העצרת קבעה אז כי יש לתחקר את "חוקיות הכיבוש הישראלי בשטחים ובכלל זה במזרח ירושלים". 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב הערב על כוונת בית הדין בהאג. לדבריו, "המטרה של הפעולות הללו זה לכפות על מדינת ישראל להקים מדינה פלסטינית בלב הארץ שתהיה פרס לסינוואר ולמרצחים ותסכן את קיומה של מדינת ישראל. עוד לפני השאלה איך ישראל צריכה להגיב ומה עלינו לעשות באופן מעשי, חשוב קודם כל לומר את האמת. חשוב שאנחנו לא נתבלבל מול גלי השקר והצביעות העולמיים".

סמוטריץ' הוסיף: "חבלי המולדת ביו"ש הם ערש האומה הישראלית, חלק בלתי נפרד מהמולדת ההיסטורית שלנו, מההבטחה לאבות ומהמימוש שלה לבנים. אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו, אם אכן יחליט בית הדין הבינלאומי בהאג כי מפעל ההתיישבות אינו חוקי -  השב להם בהחלטה היסטורית של החלת ריבונות על שטחי המולדת".

הממשלה החדשה בבריטניה: לדון בסמכות בית הדין בהאג לעצור ישראלים

הממשלה החדשה בבריטניה לא תבטל את החלטת הממשלה הקודמת, לפיה יש לדרוש מבית הדין הפלילי בהאג לדון בסמכותו להוציא צווי מעצר נגד בכירים בישראל. כך הודיע שר החוץ החדש של בריטניה, דייוויד לאמי, שהגיע לפגישות בישראל.

הממשלה הקודמת בריטניה, בעלת מעמד של "ידיד בית המשפט", פנתה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בבקשה לקיים דיון על סמכות לשפוט אזרחים ישראלים ולהוציא צווי מעצר. עם שינוי הממשל על החשש בישראל כי מפלגת הלייבור, שזכתה בבחירות, תבטל את החלטת הממשלה הקודמת.

תגיות:יו"שבית הדין הפלילי הבינלאומיבית הדין לצדק בהאג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה