עובדות ביהדות

הפסוק שמשנה חיים: איך לזכור את ה' בכל רגע ורגע?

הפסוק "שויתי ה' לנגדי תמיד" כדרך לחיים: איך לזכור את ה' בכל רגע ולהתנהג בכבוד לפניו

אא

הפסוק "שויתי ה' לנגדי תמיד" (תהילים ט"ז, ח') מהווה מטבע לשון, המדגיש את החשיבות של הזכירה המתמדת של ה' בכל פעולה ובכל רגע.  רעיון זה אינו רק חלק מהכתובים אלא גם עקרון מרכזי בהנהגותיהם של צדיקים רבים, כפי שמתאר הרמ"א בתחילת השולחן ערוך: "שויתי ה' לנגדי תמיד הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים". במאמר זה נעמיק במשמעותו של פסוק זה, ונבחן את פירושי הרמ"א והמצודת דוד, כדי להבין כיצד הזכירה המתמדת של ה' יכולה להשפיע על חיינו ולהוביל אותנו להתנהגות נאותה וראויה.

משמעות הפסוק "שויתי ה' לנגדי תמיד" (תהילים ט"ז, ח') הינו שיזכור האדם שה' רואהו בכל עת ובכל זמן, ועל ידי זה יישמר מהחטא ויתנהג כראוי וכיאות לפני המלך.

כך כתב הרמ"א בתחילת השולחן ערוך: "שויתי ה` לנגדי תמיד הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלהים כי אין ישיבת האדם ותנועותיו ועסקיו והוא לבדו בביתו כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני מלך גדול ולא דבורו והרחבת פיו כרצונו והוא עם אנשי ביתו וקרוביו כדבורו במושב המלך כ"ש כשישים האדם אל לבו שהמלך הגדול הקב"ה, אשר מלא כל הארץ כבודו, עומד עליו ורואה במעשיו כמו שנאמר: 'אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאם ה' מיד יגיע אליו היראה וההכנעה בפחד השי"ת ובושתו ממנו תמיד'".

מפרש המצודת דוד: "שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד" - תמיד אחשוב כאלו ה' עומד נגדי ורואה מעשי. "כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט"-  כי בעבור זה יעמוד מימיני לעזור לי ולא אהיה נוטה לנפול.

הפסוק "שויתי ה' לנגדי תמיד" מהווה יסוד מרכזי בתורת המוסר היהודית. על פי המפרשים, הזכירה המתמדת של ה' מעוררת באדם יראה והכנעה ומסייעת לו להימנע מחטאים ולהתנהג בכבוד לפני המלך. מאמר זה הדגיש את החשיבות של הזכירה המתמדת הזו ואת ההשפעה החיובית שיש לה על חיינו היומיומיים. דרך הפירושים השונים, ראינו כיצד האדם יכול לזכור תמיד שה' עומד לפניו, דבר שמחזק את יכולתו להתנהג כראוי ולהתמודד עם אתגרי היום-יום.

הרב יגאל כהן על הסגולה החזקה בעולם שממתקת את כל הדינים, ומי שאוחז בה אין לו ממה לפחד כלל:

 

תגיות:בורא עולםתהיליםעובדות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה