בריאות ותזונה

האם פיצה יכולה לעזור לכם בדיאטה? מחקר חדש מוכיח שכן

מחקר חדש, שכלל משתתפים שאכלו פיצה לאחר שהרגישו "מלאים" כדי לבדוק אילו השפעות מיידיות היו לזה על הגוף - מגלה שחילוף החומרים שלנו מפתיע לטובה בהתמודדות עם פינוק היתר הזה

אא

חוקרים מהמרכז לתזונה, פעילות גופנית ומטבוליזם באוניברסיטת באת' בבריטניה (באנגלית: Bath University) השוו את ההשפעות של אכילה רגילה עם אכילה מקסימלית (כלומר "אכלו עד שלא תוכלו לקחת ביס נוסף"), וגילו כי גברים בני 22-37 שהתנדבו לניסוי, צרכו פיצה כמעט פי שניים ממה שהם באמת יכלו, ובכל זאת, למרבה הפלא, הצליחו לשמור על זרם דם בטווח תקין ורמת חומרים מזינים בגוף. 

מכאן הגיעו החוקרים למסקנה כי "אדם בריא שמתפנק בדיאטה שלו עם פיצה, גם אם זה אחת לשבוע, אין לזה השלכות מיידיות במונחים של איבוד שליטה מטבולית".

עם זאת, הם מזהירים מפני הסיכונים של אכילת יתר ממושכת של פיצה בכמויות גדולות, מגש פיצה לבד לצורך העניין. 

החוקר הראשי אהרון הנגיסט הסביר: "כולנו יודעים את הסיכונים ארוכי הטווח של פינוק יתר עם אוכל בכל הנוגע להשמנה, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם, אבל אנחנו יודעים הרבה פחות על חלק מההשפעות המיידיות של כל מה שאתה יכול לאכול.

"הממצאים שלנו  מראים שהגוף התמודד בצורה יוצאת דופן עם עודף קלורי מסיבי ופתאומי. בני אדם בריאים יכולים לחרוג מהכמויות שהם הורגלו אליהן, ועדיין להתמודד ביעילות עם עודף האנרגיה הראשונית העצום הזה".

מה עוד מראה המחקר? הנה כמה נקודות מעניינות שמצאו החוקרים לאחר שהמשתתפים אכלו פיצה מעל ליכולתם:

רמות הסוכר (גלוקוז) בדם לא היו גבוהות יותר מאשר לאחר ארוחה רגילה.
כמות האינסולין בדם הייתה גבוהה ב-50% מהרגיל (הורמון זה משוחרר על ידי הגוף כדי לשלוט ברמות הסוכר בדם).
שומני הדם (טריגליצרידים וחומצות שומן לא מאסטריות) היו גבוהים רק במעט למרות שצרכו יותר מפי שניים יותר שומן. זה מעניין כי מחקר קודם הראה כי שומנים בדם עולים באופן פרופורציונלי כאשר צורכים כמויות נמוכות עד מתונות של שומן.
הורמונים שמשתחררים מהמעיים כדי לעורר הפרשת אינסולין ולהגביר את תחושות המלאות שונו הכי הרבה על ידי אכילת יתר (למשל GLP-1 ופפטיד YY).

המחקר בחן גם את התיאבון ואת מצב הרוח, ארבע שעות לאחר האכילה המקסימלית, והגיע למסקנה כי המשתתפים הרגישו ישנוניים/רדומים ולא דיווחו על רצון לאכול שום דבר אחר, כולל מזון מתוק.

פרופסור ג'יימס בטס, שפיקח על העבודה, הוסיף: "אנחנו יודעים שאנשים אוכלים לעתים קרובות מעבר לצרכים שלהם, וזו הסיבה שרבים מאיתנו נאבקים לנהל את משקל הגוף שלנו. לכן מפתיע שאף מחקר קודם לא מדד את היכולת המקסימלית לאכול בארוחה בודדת על מנת להבין כיצד גוף האדם מגיב לאתגר הזה.

"מחקר זה מגלה שבני אדם מסוגלים לאכול פי שניים מהאוכל הנדרש כדי לגרום להם להרגיש 'מלאים', אבל שהגוף שלנו מותאם היטב לאספקה ​​מוגזמת של חומרים מזינים תזונתיים בארוחה ענקית אחת. באופן ספציפי, אלו שנבדקו במחקר זה הצליחו להשתמש או לאחסן ביעילות את החומרים המזינים שהם בלעו במהלך אתגר אכילת הפיצה, כך שרמות הסוכר והשומנים בדמם לא היו גבוהות בהרבה מאשר כאשר אכלו חצי מכמות המזון.

"הבעיה העיקרית של אכילת יתר היא שהיא מוסיפה יותר אנרגיה מאוחסנת לגופנו (בצורת שומן), שעלולה להגיע לשיאה בהשמנה אם תאכלו יותר מדי יום אחרי יום. עם זאת, מחקר זה מראה שאם אדם בריא מתפנק מדי פעם במהלך הדיאטה שלו, אז אין השלכות שליליות מיידיות במונחים של איבוד שליטה מטבולית".

החוקרים מכירים בכך שהמחקר שלהם כלל גברים צעירים בריאים, ולכן הם מתכננים לחקור אם השפעות דומות ניכרות אצל נשים, ועבור אוכלוסיות עם עודף משקל ואוכלוסיות מבוגרות יותר.

תגיות:דיאטהמחקרפיצה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה