נוער מתמודד

מיהו ה"משכוכית" של הכיתה, ולמה אסור לוותר עליו?

הכבשים היו כבדות ועקשניות, וממש לא שיתפו פעולה, וגם אם בכח רב הצליחו כמה ביחד להרים כבשה, לא היה שום סיכוי לעשות כך לכל העדר

אא

יש לי חבר שמנהל מוסד חינוכי גדול. יום אחד, ארגון מסוים הזמין אותו ליום מנהלים, שם תהיה למידה משמעותית של כלים יעילים בחינוך. החבר שלי הוא אדם עסוק ועמוס מאוד, אבל הוא יודע כמה חשוב לשמור על מקצועיות, וכמה חשוב להתחדש תמיד בכלים שמתאימים לאתגרי הדור, ולכן הוא החליט לאשר הגעה, והגיע ליום הלמידה.

אחרי קפה ועוגה, וסבב היכרות של המשתתפים, הסבירו להם שהלמידה הולכת להיות דרך למידת שטח חווייתית. ובאמת, לקחו אותם לעמק קטן ששתי גבעות משני צידיו. בצד אחד רעה לו עדר של כמה עשרות כבשים ועיזים. הצד השני היה ריק, והמטרה שהוטלה על הקבוצה, היתה לגרום לכל העדר לעבור לצד השני של העמק, לגבעה השניה. רועה-הצאן הצעיר ישב בצד, משועשע, ואסור היה לו לגלות את הסוד, איך גורמים לעשרות עיזים וכבשים לעבור צד.

איך מצליחים לעשות את זה? עשרים מנהלים מכובדים, עירוניים וחסרי כל נסיון ברעיית צאן, ניסו ככל יכולתם. הם ניסו למשוך או לגרור, לסחוב או לפתות את הצאן, אבל שום דבר לא עבד. הכבשים היו כבדות ועקשניות, וממש לא שיתפו פעולה, וגם אם בכח רב הצליחו כמה ביחד להרים כבשה, לא היה שום סיכוי לעשות כך לכל העדר, מה גם שבינתיים הכבשה הסוררת מיהרה לחזור לחברותיה... בקיצור, המשימה התגלתה כבלתי אפשרית.

בסוף הם התייאשו. כל המנהלים הפיקחים והמוכשרים לא הצליחו לגלות את הסוד. ואז הם קיבלו רמז: "משכוכית". הם ניסו להיזכר מה פשר המילה המוזרה הזו, עד שאחד נזכר שיש גמרא כזו: "המוכר עדר לחברו, כיוון שמסר לו משכוכית – קנה" (בבא קמא דף נ"ב). מדובר בכבשה מנהיגה, שכל הצאן הולך אחריה. הם ניסו לזהות מי המשכוכית של אותו עדר, וגילו שלאחת הכבשים באמת יש פעמון בצווארה! ברגע שהצליחו להזיז אותה, כל העדר הלך אחריה, והם עמדו במשימה!

ומה זה קשור לחינוך? בכל כיתה יש ילדים עוצמתיים, שיכולים להיות "משכוכיתיים", בתפקיד "ראש האופוזיציה", ולהוציא את מוריהם משיווי משקל וישוב דעת. הכי קל לסלק ולהרחיק אותם. לפעמים באמת אין ברירה, אבל צריך להבין שתפקידנו לא לוותר, אלא להתאמץ בכל הכח להציל אותם, כמו שמסביר ה"אור-החיים" הקדוש, על הפסוק: "לֹא תִרְאֶה אֶת שׁוֹר אָחִיךָ אוֹ אֶת שֵׂיוֹ נִדָּחִים" (דברים כ"ב, א'), שתפקידנו לא להתיאש, אלא להתאמץ להשפיע טוב על כל יהודי, נידח ואבוד ככל שיהיה. חובה עלינו להאיר פנים ולקרב בכל כוחנו. למחנך בכיתה זו מלאכה קשה במיוחד. יש עוד ילדים, ויש תקנון, ויש ילד עוצמתי שמשפיע על חבריו. אפשר למצוא תירוצים למה אי אפשר, אבל תמיד אפשר למצוא פתרונות יצירתיים, ועל ידי כך להציל לא רק את הילד המאתגר, אלא דורות שעוד יצאו ממנו. ובהמשך, השינוי אצל הילד, שהיה ראש האופוזיציה והפך לילד טוב, שמשתף פעולה ומתאמץ, יגרום ויועיל ועוד תהיה השפעה עצומה על כל הכיתה, שתקבל שיעור עצום באהבת ישראל. זה אולי מחייב להשקיע מעבר לשעות ולתקציב שיש למורה רגיל עבור תלמיד רגיל. צריך כאן התבוננות ויצירתיות, וזה באמת לא קל. אבל זה משתלם!

לשמיעת מסרים מהרב אורי זוהר זצ"ל בעניין חינוך ילדים מאתגרים, ניתן להאזין לקו "אבות על בנים" במספר: 08-3137881

תגיות:נוער מתמודדמשכוכית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה