אמונה

ייסורי העם בגלל חטאים – מה עושים?

"להתעלם מהמציאות זה לטמון את הראש באדמה. צריכים לדעת את האמת"

אא

סיפור המקרה

כבר נערכו תפילות מיוחדות על ירידת גשמים, ובכל זאת הגשם בושש להגיע. פה ושם ירדו כמה מילימטרים, אך באופן כללי הבצורת המשיכה. יעקב שוחח עם דינה רעייתו על המצב הקשה. הוא נאנח ואמר: "המצב הרוחני של עם ישראל גרוע כל כך. לא פלא שלא יורד גשם". "אל תדבר ככה", ענתה לו דינה, "אסור לקטרג על עם ישראל". "אני לא המצאתי את זה", אמר, "הרי כתוב במפורש בתורה, שאם לא יקיימו מצוות, אם יסורו מהדרך, ייעצרו הגשמים". "נכון שזה כתוב, אבל אין זה מתפקידנו להזכיר ולהדגיש את זה. היו אנשים גדולים בעם ישראל שהתאמצו מאוד לסנגר על עם ישראל. וחוץ מזה, לא הכל גרוע כל כך בדורנו. יש בני אדם יקרים מאוד, ושומעים על דברים מדהימים שאנשים עושים", אמרה דינה. "להתעלם מהמציאות זה לטמון את הראש באדמה. אין גשם, וצריכים לדעת את הסיבה האמיתית לכך. כשלא מקיימים את המצוות כמו שצריך, נענשים. כשהעם במצב רוחני ירוד, יש בצורת!". מי לדעתכם צודק?

 

תשובה

בנידון זה נראה כי יש לשלב שלוש בחינות:

א. יעקב צריך לחשוב כי הבצורת קרתה רק או גם בגינו (ולא רק בגלל אחרים), ולחפש כיצד לתקן את דרכיו. בכל צרה שפוקדת את האדם, הן פרטית והן ציבורית, על האדם לחשוב כי הבעיה אצלו, והוא צריך לתקן את מעשיו, ולא להפנות אצבע מאשימה כלפי אחרים. פעם באו להתייעץ עם הגאון מבריסק זצ"ל על המצב הקשה בירושלים: "מה צריך לעשות? למחות על חילולי שבת, או על צניעות?", שאלו. הוא שמע, פתח את ספר יונה ואמר: "יונה היה בספינה, היו שם שבעים אומות עובדי עבודה זרה. כששאלו את יונה מה הוא אומר על המצב? היה צריך לומר: נפצו את האלילים וקראו 'שמע ישראל', אך הוא אמר את האמת: 'בשלי הסער הזה'. לפני שאתם מחפשים את הבעיה אצל אחרים, התבוננו בעצמכם והגידו 'בשלי הסער הזה'".

ב. אם יעקב מכיר בחטא מסוים של הרבים, אזי במקרים ששייכת תוכחה, חייב הוא להוכיח את הציבור להיטיב דרכיו.

ג. כלפי הקב"ה, צריך יעקב ללמד זכות על עם ישראל, ולומר כי הם צדיקים, ולבקש שבגין זה הקב"ה יסלח וישלח גשם. היום שומעים אנו אמרות כגון: "בעוונותינו הרבים / המצב הרוחני בעם גרוע כל כך / איך יבוא משיח לדור שלנו?", במקום שנתבונן על עם ישראל בעין טובה, נתפלל לקב"ה ונטען טענות על זכותם של עם ישראל. חבל שהכוח הגדול של עין טובה, המסוגל להשפיע על עם ישראל שפע גדול, לא כל כך מנוצל בדורנו.

 

תרגיל שבועי למשפחה

כל אחד יסתכל במשך השבוע על כל אחד מחבריו בעין טובה.

מתוך הספר "חובת האדם בעולמו - סוגיות במוסר ובמידות לכל המשפחה". לרכישת ספרי הסדרה היכנסו להידברות שופס או חייגו 073-222-1250

תגיות:חטאיםסיפור לשולחן השבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה