אמונה

רוצים רווחה כלכלית? גלו את 5 הטיפים שישנו לכם את החיים

איך ביטחון בה' יכול להביא לכם שלווה נפשית, פרנסה קלה וחיים ללא דאגות? 5 טיפים פשוטים ויעילים שאסור לפספס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימינו, בעידן המודרני והמתוחכם, רבים מאיתנו מחפשים את הדרך להשיג שלווה פנימית ושקט נפשי. האם ידעתם שביטחון בה' יכול לשפר את חייכם באופן מיידי? רבנו בחיי, בסוף ההקדמה לשער הביטחון בספר "חובות הלבבות" מבהיר כיצד הביטחון בה' יכול להפוך את חייכם לרגועים ומאושרים יותר. אתם מוזמנים לגלות את הסוד לחיים ללא דאגות וליהנות מפרנסה קלה ושלווה נפשית מתמשכת. הצטרפו אלינו למסע לחיים טובים יותר עם ביטחון בה'.

למאמר הקודם בספר "שער הביטחון", לחצו כאן>>

1. הבוטח בה' אינו מוטרד כשחסרות לו מהנאות העולם הזה

כה דברי רבנו בחיי:

"מהם מנוחת הלב מן הדאגות העולמיות והשלוה מנדנוד הנפש וצערה לחסרון תאוותיה הגופיות והוא בהשקט ובבטחה ובשלווה בעולם הזה".

 

התועלות מן הביטחון לענייני העולם הזה הן מנוחת הלב מכל דאגות העולם, ושלווה מטלטול הנפש וצערה כשנחסרות ממנה תאוותיה הגופניות, והוא יושב בהשקט ובבטחה ובשלווה בעולם הזה.

"כמו שכתוב (ירמיה יז) 'ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו'. ואמר: 'והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שורשיו ולא יראה כי יבוא חום ובשנת בצורת לא ידאג'".

פסוקים אלו מוכיחים את השלווה המאפיינת אדם הבוטח בה'.

למה דווקא בתקופה הזו אנחנו חייבים לסמוך על בורא עולם? הרב יגאל כהן בקטע חזק על אמונה וביטחון. צפו:

2. פרנסתו של בעל הביטחון מוזמנת לו במקום מגוריו

"ומהם, מנוחת הנפש מלכת בדרכים הרחוקים, אשר היא מכלה הגופות וממהרת השלמת ימי החיים. כמו שכתוב (תהלים קב): 'עינה בדרך כחי קצר ימי'".

תועלת נוספת לבוטח בה' היא שהוא במנוחת הנפש מללכת בדרכים רחוקות כדי להשיג את מזונו, שהוא דבר המכלה את הגוף ומקרב את קץ החיים. כמו שנאמר: 'ענה בדרך כוחי קיצר ימי'.

"ונאמר על אחד מן הפרושים כי הלך אל ארץ רחוקה לבקש הטרף בתחילת פרישותו. ופגע אדם אחד מעובדי כוכבים בעיר אשר הלך אליה.

אמר לו הפרוש: כמה אתם בתכלית העיוורון ומיעוט ההבנה בעבודתכם לכוכבים.

אמר לו האמגושי: ומה אתה עובד?

אמר ליה הפרוש: אני עובד הבורא היכול, המכלכל האחד, המטריף אשר אין כמוהו.

אמר לו האמגושי: פועלך סותר את דבריך.

אמר ליה הפרוש: והיאך?

אמר לו: אילו היה מה שאמרת אמת היה מטריפך בעירך כמו שהטריפך הנה ולא היית טורח לבא אל ארץ רחוקה כזאת.

ונפסקה טענת הפרוש, ושב לארצו וקיבל הפרישות מן העת ההיא, ולא יצא מעירו אחר כך".

מסופר על אחד מעובדי ה' הפרושים מענייני העולם הזה, שהלך לארץ רחוקה לצורך פרנסתו בתחילת דרכו בעבודת ה', ופגש באחד מעובדי הכוכבים בעיר שבא אליה. אמר לו הפרוש: 'כמה עיוורים אתם, בתכלית העיוורון, וכמה חסרי הבנה אתם בעובדכם לכוכבים'. אמר לו הגוי עובד הכוכבים: 'ואת מי אתה עובד?' השיב לו הפרוש: 'אני עובד את בורא העולם שהוא הכל יכול, והוא המפרנס היחיד והנותן מזון, אשר אין כמוהו'. אמר לו הגוי: 'התנהגותך סותרת את דבריך'. שאלו הפרוש: 'במה?', השיב לו הגוי: 'אם היתה האמת כפי שאמרת, היה הבורא נותן לך את מזונך בעירך, בדיוק כפי שהוא מפרנס אותך כאן, ולא היית טורח לצאת לארץ רחוקה כל כך'.

ולא היתה לפרוש מענה על דבריו, ושב לעירו, וקיבל על עצמו לפרוש מאז מכל ענייני העולם הזה, ולא יצא עוד מעירו לצורך פרנסתו.

3. בעל הביטחון אינו בוחר לפרנסתו במלאכה קשה

"ומהם, מנוחת הנפש והגוף מן המעשים הקשים והמלאכות המייגעות את הגופות, ועזוב עבודת המלכים וחוקיהם וחמס אנשיהם".

ועוד מתועלת הביטחון, שלבוטח יש מנוחת הנפש והגוף מעבודות קשות ומכל מלאכה המתישה את הגוף, ואינו מחפש את קרבת המלכות, מפני הקושי בעמידה בנימוסי המלכות, ומפני סכנת אנשי המלוכה העלולים לחמוס אותו.

"והבוטח בה' הוא תובע מסיבות הטרף מה שיש בו יותר מנוחה לגופו, ושם טוב לו, ופנאי ללבו, ומה שהוא מפיק יותר לחובות תורתו עם יותר אמונתו".

ואילו הבוטח בה' בוחר לעצמו מאמצעי הפרנסה את המלאכה שיש בה יותר מנוחת הגוף, והנותנת לו שם טוב, ושליבו לא יהיה טרוד בה, ושתתאים לקיום מצוות התורה. כלומר, שיחד עם עיסוקו במלאכתו הוא יכול להוציא מהכח אל הפועל ולקיים את מצוות התורה, שכן למשל, מי שמתפרנס מעבודת האדמה אינו יכול להתפלל במניין את כל 3 התפילות, וכן הבורסקי, אין בגדיו נקיים לתפילה, ועל ידי זה לפעמים אינו מתפלל כראוי וכהלכה.

"כי הסיבה לא הוסיף לו בחוקו ולא תחסרהו ממנו מאומה, אלא בגזרת האלוהים יתברך".

ולכל זה הגיע מפני אמונתו כי הטורח באמצעי הפרנסה אינו מוסיף לו מזון ואינו מגרע ממנו מאומה, אלא הכל מכח גזרת האלוקים יתברך.

"כמו שאמר (שם עה): 'כי לא ממוצא וממערב ולא ממדבר הרים, כי אלוהים שופט, זה ישפיל וזה ירים'. ואמר (שם כג): 'בנאות דשא ירביצני על מי מנוחות ינהלני'".

שני פסוקים אלו מוכיחים את הדברים הנ"ל: "כי לא ממוצא וממערב ולא ממדבר הרים" - אין אדם מתרומם ומתעשר על ידי מסחרו בארצות רחוקות הנמצאות במזרח או במערב, או על ידי שישוטט במדבריות. "כי אלוקים שופט זה ישפיל וזה ירים" - אולם החושב שזו היא הדרך להתעשר, הקב"ה נוטל ממנו את עושרו ועל ידי זה גורם להשפלתו, ונותנו לאחר ועל ידי זה מרוממו ומעשירו.

4. הבוטח בה' אינו מצטער כאשר מסחרו נקלע לקשיים

"ומהם, מיעוט צער נפשו במסחר אם יתעכב אצלו, או פרקמטיה, או אם לא יוכל לגבות חובו, או אם יפגעהו חולי בגופו - מפני שהוא יודע כי הבורא יתברך מתקן עניינו יותר ממנו, ובוחר לו טוב יותר ממה שהוא בוחר לעצמו".

ועוד מתועלת הביטחון, שלא יצטער אם לא יצליח לסיים משא ומתן שהחל בו, או למכור סחורה שברשותו, או אם לא יוכל לגבות חוב שחייבים לו, או אם יהיה חולה ולא יוכל לעבוד - כי הוא יודע שהבורא יתברך דואג לצרכיו יותר ממה שהוא דואג, ובוחר עבורו את הטוב לו יותר טוב ממה שהוא היה בוחר לעצמו.

"כמו שאמר (שם סב): 'אך לאלוהים דומי נפשי כי ממנו תקותי'".

כלומר, "אך לאלוהים דומי נפשי" - אר לאלוקים אקווה, "כי ממנו תקוותי" - כי תמיד קיוויתי וציפיתי לקבל את הנצרך לי רק ממנו.

רוצים זיווג, בריאות, פרנסה, חיים טובים? ביטחו בקב"ה. מהו ביטחון אמיתי? זו כבר שאלה אחרת. הרב יגאל כהן מסביר. צפו:

5. הבוטח בה' יודע שה' מרחם עליו כשם שאם מרחמת על בנה

"ומהם, שמחתו בכל עניין שיעתיק אליו, ואם יהיה כנגד טבעו, מפני ביטחונו באלוהים שלא יעשה לו אלא הטוב לו בכל עניין, כאשר תעשה האם החומלת לבנה ברחיצתו וחיתולו וקשירתו והתרתו על כורחו".

ומתועלת הביטחון, שהבוטח בה' שמח בכל דבר שיקרה עימו, אפילו אם יהיה זה נגד טבעו, מפני שבוטח הוא באלוקים שיעשה עימו רק מה שטוב עבורו בכל עניין. כשם שעושה האם המרחמת לבנה, שרוחצת אותו וחותלת וקושרת אותו ומתירה אותו מקשוריו בעל כרחו.

"כמו שאמר דוד עליו השלום (שם קלא): 'אם לא שויתי ודוממתי נפשי, כגמול עלי אמו כגמול עלי נפשי'".

כלומר, "אם לא שויתי ודוממתי נפשי" - הבורא יתברך הוא זה שיודע אם לא התחזקתי והתאפקתי בעת צערי, ושתקתי וייחלתי אליו, "כגמול עלי אמו כגמול עלי נפשי" - מפני שאני יודע שנפשי ביד ה' כתינוק ביד אמו המרחמת עליו ודואגת לכל מחסורו.

לסיכום, הבוטח בה' זוכה בחמישה רווחים מרכזיים שמשפרים את חייו באופן משמעותי. ראשית, הוא משיג מנוחת הלב מכל דאגות העולם ותאוותיו הגופניות. שנית, פרנסתו מוזמנת לו במקום מגוריו, ללא צורך בנסיעות מפרכות. שלישית, הוא בוחר במלאכה שאינה מתישה את גופו ושומרת על מנוחת נפשו. רביעית, הוא אינו מצטער כאשר מסחרו נקלע לקשיים, בידיעה שה' דואג לו. ולבסוף, הוא חווה שמחה פנימית בכל מצב, מתוך הבנה שה' מרחם עליו כמו אם על בנה. בטחון בה' הוא המפתח לחיים שלווים, מאושרים ומלאי ביטחון.

איך מגיעים לדרגת ביטחון אמיתית בהשם? הרב יגאל כהן מסביר מהי הדרך לביטחון, אילו מחשבות צריכות ללוות את האדם, ומהי ההבנה שתעזור לו להגיע לדרגת ביטחון:

לפרקים הקודמים בסדרה:

איך אמונה וביטחון בה' מביאים רוגע ושפע?

כך תשיגו שלוות נפש אמיתית

היתרונות המדהימים של ביטחון בה'

מדוע ביטחון בה' הוא המפתח להצלחה?

איבדתם סכום עצום של כסף? כך תתמודדו עם האובדן

תגיות:רבנו בחייחובות הלבבותביטחון בה'שער הביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה