חדשות בארץ

הכנסת דחתה הצעה להקים ועדת חקירה ממלכתית

ברוב של 53 מול 51 נדחתה הצעת האופוזיציה. בג"ץ הורה במקביל, בצו ביניים, להקפיא את בדיקת מבקר המדינה במערכת הביטחון. הורה למדינה ולמבקר להגיע להסכמות בדבר התנהלות הביקורת בהמשך

ההרס בני עוז, ארכיון (צילום: Erik Marmor/Flash90)ההרס בני עוז, ארכיון (צילום: Erik Marmor/Flash90)
אא

מליאת הכנסת דחתה הערב (רביעי) את הצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר. ההצעה, שהועלתה על ידי האופוזיציה, נדחתה ברוב של 53 מתנגדים נגד 51 תומכים.

יוזמת ההצעה, ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) אמרה לפני ההצבעה: "לציבור מגיעות תשובות, להורים השכולים, ללוחמים הגיבורים, למשפחות החטופים. קיים צורך ביטחוני דחוף ללמוד את הכשלים ולהיערך להמשך האתגרים מצד שונאינו".

בג"ץ הורה על המשך הקפאת ביקורת מבקר המדינה על כוחות הביטחון

הרכב שופטי בג"ץ קבע היום שמבקר המדינה וגורמי הביטחון יעדכנו בנוגע לאפשרות להמשיך באופן הדרגתי את ביקורת מבקר המדינה. זאת לאחר דיון בעתירה התנועה לאיכות השלטון נגד ביקורת מבקר המדינה, על אירועי 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל".

העתירה, שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון בשיתוף עם פורום חומת מגן לישראל, ביקשה להשהות את הביקורת על צה"ל ומערכת הביטחון בעת הלחימה, לאור הפגיעה במאמץ המלחמתי, וטענה כי ועדת חקירה ממלכתית היא הגוף המתאים לחקור את האירועים.

בהחלטתם, הורו השופטים נעם סולברג, יעל וילנר ודוד מינץ למבקר המדינה ולמשרד הביטחון לנהל שיח בנוגע לאפשרות מימוש שלב א' של הביקורת, הכולל ביקורת המתנהלת בפן המדיני והאזרחי, ולהגיש הודעת עדכון עד ה-28 ביולי. בג"ץ הורה גם למדינה להגיש עד ה-31 באוקטובר הודעה מעדכנת בדבר עמדתם ביחס לאפשרות ביצוע שלב ב' של הביקורת, הכולל ביקורת שבה צה"ל הוא המבוקר העיקרי, והוא נוגעת לנושאי ליבה מבצעיים מסוימים. בנוסף, הציעו השופטים לצדדים לשקול הגעה להבנות בנוגע לסיום ביקורות הנמצאות בשלבים מתקדמים.

משרד מבקר המדינה ציין הערב כי במהלך הדיון הובהר על ידי השופטים כי בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שאלת סמכותו של מבקר המדינה לבצע ביקורת אינה עומדת לדיון. כמו כן, השופטים הבהירו בדיון כי סוגיית הקמת ועדת חקירה ממלכתית אין מקומה בדיון זה .

כזכור, מבקר המדינה הבהיר זה מכבר כי ככל שתקום ועדת חקירה ממלכתית ייקבעו גבולות הגזרה בין הביקורת לוועדה. במשרד המבקר הסבירו כי "עם זאת איש אינו יודע אם ומתי תקום הוועדה ומה יהיו סמכויותיה. משכך, גם סוגיה זו הוסרה מסדר היום על ידי שופטי בג"ץ".

למעשה, המיקוד בדיון ובהחלטת בית המשפט היה בשאלה אחת: הקשב הפיקודי שנדרש לצורך הביקורת אל מול ניהול הלחימה. בהקשר לכך, בג"ץ הנחה והמליץ לנהל משא ומתן מהיר הן בהקשר לנושאים שבשלב א' והן לגבי הנושאים הנמצאים בישורת האחרונה.

ממשרד מבקר המדינה נסמר הערב: "מבקר המדינה מכבד את החלטת בג"ץ ויפעל לעדכן את בית המשפט עד 28.7.24 באשר לתוצאות המגעים עם הייעוץ המשפטי לממשלה, צה"ל והשב"כ. משרד מבקר המדינה יפעל לקיום המגעים כבר ממחר בכל הנוגע לנושאים הכלולים במסגרת 'שלב א' של הביקורת ונושאים נוספים שהעבודה עליהם לקראת סיום, ובהמלצת השופטים ראוי לבחון קידומם".

כמו כן הוסיפו: "מבקר המדינה מצפה מצה"ל ומהשב"כ לשתף פעולה באופן מלא בשיח כדי לאפשר את השלמת הדוחות, תיקון הליקויים ופרסומם לציבור".

תגיות:הכנסתבג"ץועדת חקירה ממלכתית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה