פיתוח האישיות

מהו התפקיד האישי שלך – בתוך החברה?

האדם אינו אמור להתרחק מהעולם התרבותי וגם לא לחיות חיי נזירות. האנשים צריכים לפעול בתוך החברה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאדם יש צורך לפעול. התורה מספרת שנח היה "איש צדיק". הוא התמסר מאוד לאלוקים והיה איש ישר וטהור, אף על פי שחי בדור של רשעים. למרות זאת, כמה ממפרשי התורה מבארים שאברהם היה בדרגה רוחנית גבוהה משל נח. מדוע? כי אברהם היה איש מעשה. הוא לא הסתפק בשיפור עצמי מתמיד, אלא שאף ופעל לשפר גם את החברה שסביבו, להפיץ את האמת בקרב האנשים שאינם מכירים אותה, על ידי מעשים טובים שעשה עימם. לכן נבחרו צאצאיו להנהיג את התוכנית הכלל עולמית.

יש כמה דרכים לגלות את תפקידך בחברה. אחת מהן היא להתבונן בכישורים ובכישרונות המפותחים ביותר אצלך. אלוקים מעניק לכל אדם את הכישורים הדרושים להגשמת ייעודו. מי שמרגיש שהוא מתחבר ונמשך ללימוד התורה, תפקידו מן הסתם ללמוד וללמד, ויהודי חזק ובעל כישורים גופניים, ייתכן שתפקידו להילחם באויבי ישראל. אם למישהו יש קול יפה, אחד התפקידים שלו יהיה לשיר, ובכך לפתוח את ליבם של בני אדם לאהבת השם. אם אתה טוב בעסקים, סביר להניח שתפקידך להרוויח כסף רב ולעזור לארגוני צדקה. באותה המידה, בדרן יכול לשמח את העצובים ואמן יכול להעניק לעיר מראה נעים ואסתטי.

עם זאת, מבחינת המצוות, תפקידו של האדם עשוי להתגלות בדרך הפוכה: דווקא במה שהוא מתקשה יותר – שם תפקידו בעולם. זה קורה מפני שאלוקים רוצה שהאדם ישקיע מאמץ בהגשמת ייעודו, וכך תהיה לו זכות גדולה יותר כשיצליח. אם קשה לך, לדוגמה, לכבד את הוריך, ייתכן שזו אחת ממשימותיך בעולם.

באופן זה, חשוב שתחפש, בתוך תוכך, את תפקידך בחברה ותתחיל ליישם אותו, ולשם כך עליך להכיר תחילה את תכונותיך העיקריות. שים לב, מודעות ליכולות שלך אינה גאווה, שהרי אתה יודע שאלוקים, ולא אתה, הוא שהעניק לך את הכישרונות האלה. לא רע להכיר בעובדה שאתה חכם, יפה וכדומה, כל עוד אתה יודע וזוכר שאלוקים נתן לך את המעלות האלה לצורך הגשמת ייעודך בעולם הזה. אדרבה, זהו צעד חשוב שיביא אותך להשתמש לטובה במעלות שקיבלת.

למרות חשיבות ההכרה במעלותינו, עלינו להיזהר מליפול למלכודת של אופוריה בעניין יכולותינו. הפסיכואנליזה גילתה אצל האדם נטייה להעריך את עצמו לפי המאפיינים החיוביים שהוא רואה באחרים, ולהשליך עליהם את מגרעותיו. התנהלות זו נקראת 'התבוננות פנימית והשלכה'. אפשר לזהות אותה כאשר יוצאים מסרט ומחקים את דיבורו של גיבור הסרט. כדי להימנע מלפעול כך בבלי דעת, עלינו להיות צנועים וענווים ולשאול אחרים על תכונותינו האמיתיות, כי הראייה שלהם משוחדת פחות ביחס אלינו.

לאחר שאנו מכירים את כישורינו, עלינו לדעת כיצד להשתמש בהם למטרה חיובית. גאון במדעים יכול לגלות תרופה למחלה מסוימת, או – ליצור נשק ביולוגי קטלני. מי ראוי יותר מאלוקים לומר לנו מה טוב ומה רע? והוא עושה זאת באמצעות התורה. לכן, לימוד התורה חיוני בתהליך היצירה שלנו – כדי שנוכל להשלים את משימתנו בכיוון חיובי.

לא די לדעת מהי הדרך הטובה ביותר לשימוש בכישורים שלנו. נחוץ גם כושר הבחנה כדי לפעול במקום הנכון ובעיתוי הנכון! לדעת איך להועיל כראוי! אם תיתן למישהו צדקה בפרהסיה ותבייש אותו, המעשה שלך לא יהיה טוב. רק כושר הבחנה יוביל אותך לעשות את המעשה הנכון בזמן ובמקום הנכונים.

לבסוף, כדי להפוך את הפוטנציאל שלך לעשייה, תהיה חייב לבדוק ולהזיז את כל המכשולים שיהיו בדרכך, מבפנים ומבחוץ.

תמיד כשמתכננים פרויקט נתקלים במכשולים. נניח שיש לך כושר הנהגה, למדת פדגוגיה ואתה יודע להסתדר היטב עם ילדים. גם הבחנת כי בקהילה שלך יש כמה ילדים יהודים שאין להם אפשרות ללמוד בבית ספר יהודי. אתה מקשר את כל העובדות האלה ומחליט לארגן כמה מכרים, במטרה לפתור את הבעיה הזאת על ידי הקמת בית ספר חדש. זו עבודה שדורשת זמן ומאמץ רבים, מלבד המכשולים העלולים לעכב את יציאתו של הפרויקט לפועל, כגון חוסר כסף, ביורוקרטיה, היעדר תמיכה של מנהיגי הקהילה, חוסר רצון טוב של אנשים אחרים לקדם את הפרויקט, חוסר זמן ועוד. כל אלה הם רק חלק מבעיות חיצוניות שתוכל למצוא ברגע שתנסה ליצור, וזה בטרם הזכרנו כוחות פנימיים, שנובעים מהאדם עצמו ועשויים לסכל את הפעולה. כוחות אלה, שלעיתים חזקים הרבה יותר מהכוחות החיצוניים, נוספו לאדם אחרי חטא אדם הראשון ומיוצגים במונח 'יצר הרע'. העצלות והרצון לעשות דברים מהנים יותר הם מביטוייו המרכזיים של היצר הרע, והם מגולמים אצלנו בנימוקים שאנו מעלים במושכנו ידינו ממעשה חיובי בטענה ש'זה קשה מדי', או ש'כבר עשיתי מספיק דברים טובים. עכשיו אני מקדיש קצת זמן לעצמי!' הם באים לידי ביטוי גם כאשר החיים מזמנים לנו פתח לשינוי התנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם מצוות התורה, במחשבה ש'אם עד כה פעלתי כך ושום דבר חמור לא קרה לי, לא דחוף כל כך להשתנות'. כל הנימוקים האלה מוטעים מיסודם! אסור לנו להיכנע להם! זו דרכו של היצר הרע לחבל בהתפתחות שלנו.

כדי לנצח אותו אסור לנו להתווכח איתו. הפיתוי דורש תגובה מידית ואינו מקבל נימוקים הגיוניים. לכן תמיד הוא מנצח בוויכוחים. מוטב לברוח ממנו על ידי לימוד תורה, ולא להכניס את עצמנו למצבים שעשויים לגרות את נטייתנו השלילית, כגון הליכה למסיבות שמבלים בהן אנשים דלי תוכן, התחברות לאנשים לא מתאימים או ביקור במסעדות לא כשרות.

מהרגע שעשינו זאת וברחנו ממנו, אנו עוברים מהיכולת, עצמה, לפעולה.

 

היצור היצירתי

כתוב בתורה שהאדם נברא ב"צלם אלוקים'. היות שאין לאלוקים דמות פיזית, אפשר לפרש את האמרה הזאת בכמה דרכים. יש כמה תכונות שהאלוקים האציל מעצמו על האדם כאשר ברא אותו. התכונה שאני רוצה לדון בה כעת היא היכולת ליצור.

האדם יצירתי מטבעו. לכל בני האדם פוטנציאל יצירתי שממתין למימוש. אמנם יש אנשים שמשתמשים בפוטנציאל הזה יותר מאחרים, ובעזרתו מצליחים לבלוט יותר בחברה כאנשים יוצרים. פיזיקאים, פילוסופים, ראשי מדינות, מדענים, אנשי עסקים ומשקיעים מכל הסוגים – הם בלי ספק אנשים שבלטו בשל הכמיהה והחכמה להשתמש בפוטנציאל היצירתי שלהם. יש אנשים נוספים שהשתמשו בפוטנציאל הזה והשפיעו על העולם, אך עשו זאת בעילום שם. לדוגמה, פקיד בחברה גדולה שעוסקת במחקרים בתחום הטכנולוגיה, שהודות למאמציו וליצירתיותו גילה תכשיר מהפכני, אך החברה שבה הוא עובד היא הזוכה בתהילה.

אם כן, אנשים שיוצרים יותר לא בהכרח נולדו עם יכולת גדולה יותר מאחרים, אלא ידעו לפתח טוב יותר את כישוריהם.

אין ספק שהאדם נברא כדי לפעול וליצור! לכן טוב יותר לפעול מלעמוד במקום. כשאין לנו מה לעשות ברגע מסוים, רצוי שלא להישאר בחוסר מעש. כל פעולה טובה יותר משכיבה חסרת מעש או מבהייה בתקרה, ובתנאי שהפעולה הזאת אינה שלילית. רצוי שהאדם יעסיק את עצמו בפעילות יצירתית, כי הפעולה היא דרך לצמיחה רוחנית.

בניגוד גמור להטפתן של דתות וכיתות מסוימות, האדם אינו אמור להתרחק מהעולם התרבותי וגם לא לחיות חיי נזירות. האנשים צריכים לפעול בתוך החברה. התנתקות ממנה עלולה להזיק לחברה וליצור חסר.

מתוך הספר "מסעו של דן אחר משמעות החיים", מאת רוני דיין. לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:דתותחברה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה