הלכה ומצוות

אונאת דברים: איך לזהות מילים שעלולות לפגוע?

21 ימים של אהבת חינם: גלו את המשמעות העמוקה של אונאת דברים ואת הדרכים המעשיות להימנע מאיסור זה ביום יום, והפכו את ימי האבל לזמן של כבוד הדדי ואחדות

אא

אתר הידברות יוצא בפרויקט מיוחד בנושא "חיבורי לבבות: 21 ימים של אהבת חינם".

במשך שלושת השבועות של ימי בין המצרים, נתחזק יחדיו בכל יום במצווה אחת מבין אדם לחברו, במטרה לתקן את חטא שנאת חינם ולהתכונן לגאולה. בימים אלו, כאשר אנו זוכרים את חורבן הבית וייסורי הגלות, נשקיע מאמץ מיוחד ביצירת קשרים חיוביים והענקת אהבה לסובבים אותנו.

הצטרפו אלינו למסע של נתינה, הבנה וחיבור, ונעשה יחד צעד נוסף לקראת גאולתנו, ולהוסיף אחדות בעם ישראל.

המצווה היומית: איסור אונאת דברים

"וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת-עֲמִיתוֹ וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם" (ויקרא כה, יז).

הציווי על איסור אונאת דברים מחייב אותנו להיזהר מאוד במילותינו. עלינו להימנע מלומר דבר שעלול לפגוע בזולת, להעליב, לבייש או לגרום לו צער ועוגמת נפש - אף לא ברמז או בצחוק, מתוך הכרה בכוחן של מילים להשפיע משמעותית על נפש האדם.

בספר החינוך (מצווה של"ח) מבואר הטעם למצווה:

"שרש מצוה זו ידוע כי הוא לתת שלום בין הבריות, וגדול השלום שבו הברכה מצויה בעולם, וקשה המחלקת כמה קללות וכמה תקלות תלויות בה".

השלום הוא יסוד הברכה בעולם, כאשר יש שלום יש ברכה ושפע. לעומת זאת, המחלוקת מביאה עמה קללות ותקלות רבות. לפיכך, עלינו לשמור על יחסים טובים ושלום בין אנשים באמצעות הקפדה על דיבור מכבד.

ציניקנים, הומוריסטיים? 10 עובדות חשובות על אונאת דברים

 

פגיעה במילים חמורה יותר מפגיעה בממון

בהמשך מביא ספר החינוך את דברי חז"ל: "גדולה אונאת דברים מאונאת ממון" – מדוע?

כאשר אדם מרמה את חבירו מבחינה כספית, אף על פי שזה אסור - מדובר בנזק שניתן למדוד ולתקן. לעומת זאת, אונאת דברים עוסקת בפגיעה רגשית. המילים הפוגעניות יכולות לגרום לצער, עוגמת נפש, בושה ולתחושת חוסר ערך לטווח ארוך.

על כן  נאמר על אונאת דברים "וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ". תוספת זו מדגישה את הצורך ביראת שמים כשמדובר בדיבור פוגע. גם אם אין עדים או ראיות לנזק שנגרם, הקב"ה יודע ורואה הכל. זה מחייב אותנו לנהוג בכבוד ובזהירות מיוחדת בדיבור שלנו.

הרב זמיר כהן על רגישות לזולת: מדוע האב סירב להגיע לברית של בנו, וממה פחדה אם התינוק? צפו

 

דוגמאות מעשיות לקיום המצווה

ספר החינוך מציין מספר דוגמאות:

"אם היה בעל תשובה לא יאמר לו זכר מעשיך הראשונים"

כלפי בעל תשובה עלינו להימנע מלהזכיר את מעשיו הראשונים בצורה שעלולה לפגוע בו רגשית או לגרום לו להתבייש בעברו (ובאופן כללי, לא לבייש מישהו ברבים על טעות שעשה או להזכיר לו אירועים מביכים מהעבר). יש להימנע מהערות מזלזלות או עוקצניות, גם אם הן נאמרות בצחוק.

"היו חלאים באין עליו לא יאמר לו כדרך שאמרו חבריו לאיוב (ד ו) הלא יראתך כסלתך..."

אם מישהו סובל ממחלות או צרות אחרות, להימנע מלהאשים אותו בצרותיו בגלל חוסר יראת שמיים או מעשיו. כמו שחבריו של איוב האשימו אותו שצרותיו הגיעו בגלל חוסר אמונה, כך אסור לנו להטיל אשמה על מישהו בגלל מצוקותיו. אמירות כאלה עלולות להוסיף לצערו ולעומס הרגשי שהוא חווה.

"ראה חמרים מבקשים תבואה לא יאמר להם לכו אצל פלוני והוא יודע שאין לו"

אם רואים סוחרים שמחפשים תבואה, לא לשלוח אותם בכוונה למישהו שאין לו תבואה, רק כדי לשגע אותם או לגרום להם עוגמת נפש.

אסור להטעות אנשים בכוונה ולשלוח אותם למקום שבו הם לא ימצאו את מה שהם מחפשים, ולגרום להם לבזבז זמן ומאמץ לחינם. זהו מעשה של רמאות וזלזול בצורכיהם.

"ולא יאמר לתגר בכמה חפץ זה והוא אינו רוצה לקח"

לא לשאול סוחר מה המחיר של חפץ אם אין לנו כוונה לקנות אותו. לשאול מחיר של מוצר מבלי שיש כוונה לרכוש אותו זו הונאה, כי זה עלול להטעות את הסוחר ולגרום לו לחשוב שיש לנו כוונה לקנות, מה שיכול לגרום לו ציפיות ואכזבה. זהו חוסר יושר ופוגע ברגשותיו של הסוחר.

הרב שי עמר - האם מותר לומר לאדם שמן, שמענו על דיאטה מצוינת? צפו

 

דוגמאות נוספות מחיי היומיום:

קניית מוצר: אם מישהו השקיע כסף במוצר וממילא לא יחזיר לחנות, יש להימנע מלומר לו שהמוצר לא יפה או שלא מתאים לו. במקום זאת, אפשר למצוא משהו חיובי לומר, כמו להחמיא על האומץ לבחור בסגנון חדש.

שיתוף אישי: אם מישהו משתף אותנו במצוקותיו או בעיותיו האישיות, להקשיב לו בסבלנות ולא להמעיט בערך תחושותיו. כמו כן, לשים לב לשפת הגוף שלנו בזמן שאנחנו מדברים עם אחרים. לפעמים, אפילו הבעות פנים או תנועות גוף יכולות לפגוע ברגשות הזולת.

תגובות ברשת: להימנע מהשמצות, העלבות ותגובות פוגעניות באינטרנט וברשתות חברתיות. להימנע מלדבר בצורה פוגעת או משפילה על דעותיהם הפוליטיות של אחרים, גם אם הן שונות מאוד משלנו. לזכור שמאחורי כל פרופיל עומד אדם עם רגשות.

מתן ביקורת: כאשר יש צורך להעביר ביקורת, לעשות זאת בצורה מכבדת ומקדמת, תוך דגש על עידוד ושיפור, גם כשמדובר בנציגי שירות או אנשים שאיננו מכירים באופן אישי. חשוב להיות מודעים לנקודות התורפה הרגשיות של האנשים סביבנו ולהשתדל לא לפגוע בהן.

לא להשוות: להימנע מלהשוות בין אנשים, במיוחד בנוגע להישגים, מראה או מעמד. השוואות כאלו עלולות לגרום לצער ולעגמת נפש.

זהירות מרכילות: להימנע מהפצת שמועות ורכילות על אחרים, גם אם נראה שזה נעשה בהומור או בצחוק. רכילות עלולה לפגוע ברגשותיו של מישהו ולהשאיר צלקות רגשיות.

כדאי לעודד וללמד אחרים כמה חשוב להיזהר מאונאת דברים, ולבדוק האם אמרנו משהו שעלול היה לפגוע. אם כן, להתנצל ולהשתדל ללמוד מכך לעתיד.

נסו לחשוב על מישהו בסביבתכם שזקוק למילה טובה או לתמיכה רגשית. הוסיפו רגישות וחשיבה לפני הדיבור, ובמקום להשתמש בביקורת, עוקצנות או מילים פוגעות, חזקו אותו במילים מעודדות. זה בטוח יחולל שינוי ענק.

איך אפשר להציל את הנוער מציפורני הטיקטוק? בואו להיות שותפים במיזם הערבות ההדדית הגדול של הידברות. לחצו כאן >>>

תגיות:בין אדם לחברואונאת דברים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה