בריאות ותזונה

המאכל הלאומי: לא תאמינו, אבל המומחית מסבירה שפלאפל יכול להיות גם בריא

הכדור המטוגן יכול להיות מאוד לא בריא, אבל אם צורכים אותו בצורה נכונה, יכול להיות שהוא לא מזיק כמו שחשבתם. והוא בכלל לא נחשב לג'אנק פוד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המאכל הישראלי הפופולרי והמזוהה ביותר היה ונשאר הפלאפל, אף על פי שלא הומצא לראשונה בישראל. בניגוד לתדמית שדבקה בו, בעיקר כי מדובר במאכל שלרוב מטוגן בשמן עמוק, מתברר שיש כמה יתרונות תזונתיים שגורמים לו להשתלב נהדר בתפריט. הנה כמה טיפים: ממה כדאי להיזהר כשאוכלים פלאפל והאם אפשר להפוך אותו לבריא יותר?

הדיאטנית יעל דרור מספרת לאתר הבריאות "שוונג" כי מדובר בפאסט-פוד, אך לא בג'אנק-פוד. "אף על פי שהפלאפל נחשב לאוכל רחוב מהיר להכנה ונוח לאכילה על הדרך, הוא ממש לא נכנס לקטגוריה של 'ג'אנק-פוד'", היא מסבירה. "לפלאפל יש ערכים תזונתיים טובים שמאפשרים, כמעט לכל אחד, לשלב אותו בתפריט השבועי כחלק משגרה בריאה. נכון, לא הייתי ממליצה לאכול כל יום מנת פלאפל, אבל פעם-פעמיים בשבוע הוא יכול להוות תחליף".

הנה כמה יתרונות וטיפים התזונתיים בנוגע לפלאפל:

חלבון ממקור צמחי: הוא מבוסס על גרגירי חומוס שהם מקור טוב לחלבון צמחי. ב-100 גרם גרגירי חומוס מבושלים (בערך חצי כוס) יש כ-9-8 גרם חלבון. "מכאן שכדורי הפלאפל יכולים להוות תחליף חלבון למנה בשרית כאשר רוצים לשלב מנה צמחונית. השילוב של הפלאפל (קטניה) עם הפיתה שמקורה בחיטה (דגן), מספק חלבון מלא", היא אומרת.

עשיר בירקות: אחד היתרונות הוא כמות הסלטים הגדולה העומדים לבחירה: סלט ירקות קצוץ, סלט כרוב ירוק, ירקות מוחמצים, מלפפונים חמוצים ועוד. יש בהם ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

טחינה: נחשבת ל"סופר-פוד" והיא מקור נהדר לחומצות שומן חיוניות, עשירה בברזל ובסידן.

ממרח החומוס מספק חלבון מן הצומח.

ממה בכל זאת כדאי להיזהר? "הפלאפל מטוגן, ולכן תורם כמות גבוהה יחסית של שומן", מסבירה המומחית. "חשוב להקפיד לקנות מנה במקום שבו מקפידים על תחלופת שמן קבועה. אם אתם מכינים בבית, נסו לבדוק את האפשרות של הכנת הפלאפל באפייה בתנור או במכשיר "טיגון באוויר חם" (למשל מכשירי הנינג'ה). נכון, הוא אולי יהיה פחות 'קריספי', אבל בהחלט יספק הנאה בארוחה".

אם כבר בחרתם לאכול מנה של פלאפל מטוגן, הפחיתו את מקורות המזון המטוגן האחרים שמציעים לכם. "ותרו על הצ'יפס, החציל המטוגן, הפלפל החריף המטוגן וגם הפסים הארוכים של הפיתות המטוגנת שמוצעות חופשי בדוכני הפלאפל. כמו כן, השאירו סלטים עם מיונז מחוץ למנה", מסכמת דרור.

תגיות:פלאפלבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה