חדשות בארץ

בית הדין בהאג בהחלטה אנטי ישראלית: "על ישראל לסגת מיו"ש"

11 שופטים תמכו בהחלטתו של ראש ההרכב, השופט מלבנון, מול ארבעה שהתנגדו. בית הדין קבע ש"הכיבוש" הישראלי אינו חוקי. ראש הממשלה בנימין נתניהו: "העם היהודי אינו כובש בארצו. לא בבירה הנצחית ירושלים ולא בנחלת אבותינו ביהודה ושומרון"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)
אא

בישראל מביעים היום (מוצאי שבת) דאגה מהחלטת בית הדין לצדק בהאג, אשר פסק אתמול שעל ישראל לסגת מיהודה ושומרון, מאחר ומדובר בשטח "כבוש". 11 שופטים הצביעו בעד ההחלטה, ובראשם נשיא בית הדין השופט הלבנוני נוואף סלאם. ארבעה שופטים התנגדו.

בית הדין פסק, כפי שציפו גורמים מדיניים בירושלים, שישראל "מפרה את סעיף 3 של האמנה בדבר ביעור כל צורות האפליה הגזעית. היא מבצעת צעדים בסוגיית הישראלית-פלסטינית שיש בהם הפרדה  גזעית ואפרטהייד". בנוסף, בית הדין קבע שישראל חייבת לשלם פיצויים בגין נזקים שנגרמו כתוצאה מכיבוש "השטחים הפלסטיניים" ולהפסיק כל פעילות הקשורה להתיישבות. כמו כן, קבעו השופטים שישראל היא "כוח כובש בעזה, למרות שיצאה במסגרת ההתנתקות, כי היא שולטת בכמה אספקטים גם אם היא פיזית לא שם".

השופטת מאוגנדה ג'וליה סבוטינדה, והשופטים רוני אברהם, פטר טומקה מסלובקיה ובוגדן אורסקו מרומניה, התנגדו להחלטה. שופטי המיעוט ציינו כי לא הובאה התייחסות לחובות הפלסטיניות והצורך של הצדדים לחזור למשא ומתן. לדבריהם נעדרת מהחלטה גם הקביעה שהחובה של ישראל לסגת מהשטחים כפופה לערבויות לזכותה לביטחון.

השופטים העבירו את ההחלטה לטיפול מועצת הביטחון והעצרת הכללית באו"ם תוך שהם קוראים למדינות "שלא להכיר בכיבוש הישראלי בשטחים הפלטיניים. כל המדינות מחויבות לעשות הפרדה בין ישראל והשטחים הכבושים על ידה".

הרשות הפלסטינית בירכה על החלטת בית הדין בהאג: "זהו ניצחון לצדק ואישור זכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית. ההחלטה אישרה כי הכיבוש הישראלי אינו חוקי ושעל ישראל להפסיק את כיבושה ולסיים את נוכחותה בשטחים הפלסטיניים. על הקהילה הבין-לאומית לחייב את ישראל לסיים את כיבושה באופן מוחלט ומידי, ללא הגבלות או תנאים".

יש לציין כי החלטת השופטים איננה פסיקה מחייבת, אולם, היא מעוררת דאגה בירושלים, וחשש כי מדינות בעולם יפעילו לחץ מדיני על ישראל ויעבירו החלטות הכוללות סנקציות.

שר החוץ ישראל כ"ץ הנחה הערב את כל שגרירויות ישראל בעולם לפעול באופן דחוף מול בני שיח מדיניים בכירים. משרד החוץ העביר "מברק הפעלה מדיני" לכל השגרירים בעולם ובו הנחה אותם להעביר בפני אותם בני שיח שורת מסרים נגד אותה חוות דעת, ולציין כי "הפסיקה מנותקת מהמצב בשטח ותפגע בסיכויים להגיע להסדר מדיני מול הפלסטינים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטה בהאג: "העם היהודי אינו כובש בארצו. לא בבירה הנצחית ירושלים ולא בנחלת אבותינו ביהודה ושומרון. שום החלטה שקרית בהאג לא תעוות אמת היסטורית זאת, וכך גם לא ניתן לערער על חוקיות ההתיישבות הישראלית בכל שטחי המולדת".

שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, הוסיף: "על ישראל לנקוט צעדים חסרי תקדים נגד האו"ם ומוסדותיו". ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר כי "חוות הדעת של בין הדין בהאג היא מנותקת, חד צדדית, נגועה באנטישמיות ובאי הבנת המציאות בשטח. היא משרתת רק את הטרור האיסלאמי ואת המערכה נגד ישראל. האופוזיציה תתגייס כדי למנוע  מחוות הדעת להתקבל במוסדות האו"ם ואצל המדינות החברות".

תגיות:בית הדין לצדק בהאגשטחי יהודה ושמרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה