דמויות ביהדות

ניצל מעונש מוות: מי היה ה"תוספות יום טוב"?

בתאריך ה' בתמוז נלקח רבי יום טוב לבית הכלא, ונגזר עליו עונש מוות בשריפה. ציור מפורסם מנציח אותו מוציא את ראשו מבין הסורגים ומשוחח עם משפחתו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם צמתם בה' בתמוז האחרון? אם לא, כנראה שאינכם מצאצאי בעל התוספות יום טוב, שכן בצוואתו נכתב במפורש כי כל צאצאיו צריכים לצום בה' בתמוז, וכנגד זה לחגוג בראש חודש אדר את שחרורו מהסכנה שריחפה מעל ראשו.

"וראיתי אני על ככה ועל אשר הגיע עלי, לגזור עליכם ועל זרעיכם, הבנים בני והבנות בנותי, חתני וכלותי עד ביאת הגואל, לצום את יום החמישי לחודש תמוז". 

מה היתה אותה סכנה שריחפה על ראשו בחודש תמוז?

רבי יום טוב ליפמן הלר נולד בשנת של"ט, 1579, בעיר וולרשטיין שבגרמניה. בצעירותו גלה למקום תורה, לפראג, ללמוד אצל המהר"ל מפראג. רבי יום טוב נחשב לבכיר תלמידיו של המהר"ל. בגיל 18 מינה אותו המהר"ל  לדיין בעיר פראג, משרה שבה החזיק 28 שנים.

בחודש טבת שנת השפ"ז נבחר כרב ראשי לעיר פראג, וכראש הישיבה. פראג היתה העיר הראשית לכל יהודי האזור, ולכן רבי יום טוב נתמנה על ידי הקיסר פרדיננד השני כאחראי על כל המס של יהודי הקהילות באזור. לרגל מלחמת שלושים השנה, הקיסר היה צריך סכומי כסף גדולים לכסות את אוצרו המדולדל. העול נפל, כמובן, על כתפי היהודים הטובים... רבי יום טוב עמד בפני החלטות קשות מאד. לאף יהודי לא היתה פרוטה מיותרת, הרי גם בזמנים הרגילים היהודים נעשקו ונוצלו ונאסרו עליהם מלאכות רבות. כיצד מחלקים את המס? רבי יום טוב טרח וקבע קריטריונים הגיוניים וצודקים, המטילים על העשירים חלק הרבה יותר גדול במס, שכן הם יוכלו לעמוד בו, ואילו העניים יגוועו, חלילה, ברעב.

אך העשירים לא התלהבו מהקריטריונים, והם ניסו להקדיח את תבשילו בפני הקיסר. משלחת של מלשינים בזויים יצאה להיפגש עם הקיסר, בטענה כי רבי יום טוב מורד בו ובשלטונו, והראיה: פירושו לרא"ש נקרא "מעדני מלך", אות הוא כי רבי יום טוב חושק במלוכה ובביטול קיסרותו של פרדיננד ירום הודו...

בתאריך ה' בתמוז נלקח רבי יום טוב לבית הכלא, ונגזר עליו עונש מוות בשריפה. ציור מפורסם מנציח אותו מוציא את ראשו מבין הסורגים ומשוחח עם משפחתו. בחסדי שמים, לכאורה בלי שום קשר, בנו של ה"תוספות יום טוב" היה בדרכו חזרה מישיבה מרוחקת בה למד, כשלפתע שמע צווחות. שור בר זועם רודף אחרי גבירה מהודרת. הוא זינק על השור במקלו ובאבן גדולה, והצליח להבריח אותו. התברר שהגבירה היא אשת השגריר הצרפתי בבוהמיה. השגריר הציע לו כל עזרה שיצטרך. הוא לא ידע כמה מהר יקרה הדבר... עוד באותו יום, כשהגיע לפראג, שמע על המתרחש, וחזר אל השגריר הצרפתי. זה התערב אצל הקיסר, והמיר את עונש המוות בכופר של 12,000 טאהלר.

מדובר בסכום עצום ובלתי נתפס, אך קודם כל חייו ניתנו לו לשלל. בהשתדלות רבה ירד הקנס ל-10,000 טאהלר. רבי יום טוב מכר את ביתו, וקיבץ תרומות ונדבות כדי לכסות את הקנס. היתה זו תקופה קשה מאד, והוא נפל למשכב מרוב צער ויגון. אך בחסדי ה' הוא התאושש, הצליח לכסות את הקנס, ואף חזר לכהן ברבנות. הוא התמנה לרב העיר קראקא, עיר ואם בישראל, ובהמשך לראש ישיבת רבנו העשיל מקראקא. הדבר אירע ביום א' באדר, הוא היום שבו חוגגים צאצאיו.

רבי יום טוב היה תלמיד חכם עצום ואחד מגדולי הפוסקים ומגאוני דורו. חיבורו למשנה הוא הפירוש הבסיסי "תוספות יום טוב". כשם שהתוספות נדפסים תמיד בצד פירושו של רש"י, כך פירושו של תוספות יום טוב נדפס תמיד בצד הברטנורא. חיבוריו בהלכה ופירושו על הרא"ש, נחשבים כספרי פסק בסיסיים הנידונים תמיד בפי הפוסקים שאחריו.

התוספות יום טוב נפטר בו' באלול תי"ד. מנוחתו כבוד בבית העלמין היהודי העתיק בקראקא, ועד היום משמש קברו מקום עליה לרגל להמוני עמך ישראל.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:צוםעונש מוותבעל התוספות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה