לומדים מוסר

הכוח המפתיע של מילים: 7 דרכים מדהימות לעשות חסד בקלות ובלי להוציא כסף

החפץ חיים מלמד כיצד לעשות חסד בדיבור: ללמד תורה, לייעץ, להרגיע מצוקה, להתפלל על חולים, ולתמוך רגשית באחרים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החפץ חיים בספרו "אהבת חסד" מצטט את דברי חז"ל במסכת סוכה, כי את מצוות החסד ניתן לקיים בגופו ובממונו.

איך עושים חסד בדיבור?

מפרט החפץ חיים:

1. "בענייני תורה, היינו, תורה שהיא ללמד לאחרים הוא בכלל חסד, ותורה שאדם לומד לעצמו אינו בכלל חסד. וכדאיתא (בסוכה מ"ט:): מאי דכתיב (משלי ל"א כ"ו): ''פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה''. וכי יש תורה שהיא של חסד, ותורה שאינה של חסד ? אלא תורה שהיא ללמד - היא תורה של חסד, ותורה שאינה ללמד זו היא תורה שאינה של חסד".

כאשר אדם לומד תורה ומלמד אותה לאחרים, זה נחשב לחסד, כי הוא משתף את הידע והחכמה שלו עם אחרים, וכך הוא עוזר להם להתפתח ולהתחזק רוחנית. לעומת זאת, אם אדם לומד תורה רק לעצמו ולא מלמד אותה לאחרים, זה אינו נחשב לחסד, כי הידע נשאר אצלו בלבד ואינו מועבר לאחרים.

 

2. "אם יש על חברו כעס מאיזה אדם, ויכול בדבורו להסירו מעליו, הוא בכלל חסד".

יש דרך נוספת לקיים מצוות חסד בדיבור: אם מישהו כועס על חברו, ואדם אחר יכול בדיבורו להרגיע את הכעס ולפתור את המחלוקת, זה נחשב לחסד.


3. "וכן אם בדיבורו יכול לסבב, שלא יבוא רעה על חברו, גם זה הוא בכלל חסד".

באותו אופן, אם אדם יכול בדיבורו למנוע פגיעה או רעה מחברו, זה גם נחשב לחסד. כלומר, השימוש בדיבור כדי ליישב סכסוכים או למנוע נזק הוא חלק מעשיית חסד.

 

4. "לייעץ לחברו עצה ההוגנת לו בעניניו".

עוד דרך לקיים מצוות חסד בדיבור היא באמצעות נתינה לחבר עצה טובה והוגנת שמתאימה לו ולמצבו. עזרה והכוונה נכונה יכולים לשפר את מצבו ולסייע לו בקבלת החלטות נכונות.

 

5. "אם הוא רואה בחברו שהוא עצב מפני דלותו, או איזה צרה חס ושלום, ואינו יכול לעזור לו - על כל פנים מצוה לדבר על לבו ולהפיגו מדאגתו, וזהו הכל בכלל גמילות חסדים".

אם אדם רואה שחברו עצוב בגלל עוני או צרה אחרת, ואינו יכול לעזור לו בצורה מעשית, עדיין יש מצווה לדבר איתו ולהפיג את דאגתו. לעודד ולנחם חבר זה גם נחשב לגמילות חסדים, כי זה מסייע לו להתמודד עם המצוקה.

ממשיך החפץ חיים: "וכמו שכתב רבנו יונה באגרת התשובה שלו (אות ט"ז), שאפילו אם דל הוא, ואין ידו משגת לעסק בגמילות חסדים ממש, מכל מקום יוכל להשיג המדה טובה ההיא בלא כסף ובלא מחיר. וזה מעשה גמילות חסדים: ידבר על לב העני, ויהיו דבריו נחת רוח לאביון, וינחמנו ממעשיו ומעצבון ידיו, ויכבדהו".

רבנו יונה כתב באגרת התשובה שלו שאפילו אם אדם הוא עני ואינו יכול לעסוק בגמילות חסדים בצורה מעשית, הוא עדיין יכול להשיג את המידה הטובה הזו ללא כסף. גמילות חסדים יכולה להתבטא בכך שידבר על לבו של העני, ינחם אותו ויעודד אותו. דבריו יכולים להעניק לאביון נחת רוח ולהפיג את עצבונו, ולכבד אותו.

עוד מצטט החפץ חיים את רבנו יונה: "אמרו רז''ל (בבא בתרא ט'): הנותן פרוטה לעני, מתברך בשש ברכות; והמפיסו בדברים, מתברך באחת עשרה ברכות, שנאמר (ישעיה נ"ח י'): 'ותפק לרעב נפשך ונפש נענה תשביע וזרח בחשך אורך ואפלתך כצהרים; ונחך ה' תמיד והשביע בצחצחות נפשך וגו''. והוא ענין פיוס דברים והראות לו רצון טוב בלב שלם ובנפש חפצה. הלא תראה מה שכתוב באר היטב, כי שכרו הרבה מאד מן עושה צדקות, וברכות רבות וכבדות ממנו".

"וכמה גדולה היא המידה הזו, שמזומן עבורה לחיי עולם הבא", מדגיש החפץ חיים.

 

6. עוד מצטט החפץ חיים את רבנו יונה: "ישית עצות לפני רבים לעשות צדקה וחסד, ויקבל שכר על הרבים אשר הצדיק, ועל הנפשות אשר יעשה".

אדם שנותן עצות לאחרים לעסוק בצדקה ובחסד יקבל שכר על כל האנשים שפעלו לפי עצותיו. בכך הוא תורם לרבים ומעודד מעשים טובים, ולכן זוכה לשכר על כל אותם נפשות שעשה בהן צדקה וחסד.

 

7. "עוד יש בעניני החסד שתלוי בדיבור כמה דברים, הינו, להתפלל על החולה שירפאהו ה', שזהו הכל בכלל ביקור חולים שהוא גמילות חסדים. והוא הדין צער אחר שיש לאדם, שהוא בתוך צרה ומצוקה, ואפילו אם אותו פלוני בעצמו אינו יודע מזה, וכענין שמצינו, שאברהם התפלל על אנשי סדום שלא יהפכו, וכל שכן על ישראל".

ישנם סוגים נוספים של חסד התלויים בדיבור, כמו תפילה על החולה שירפא, שזה חלק ממצוות ביקור חולים הנחשבת לגמילות חסדים. אותו דין חל גם על אדם שנמצא בצרה ומצוקה, אפילו אם הוא עצמו אינו מודע לכך שמישהו מתפלל עבורו. דוגמה לכך היא תפילתו של אברהם על אנשי סדום שלא ייהפכו, וכל שכן על עם ישראל. התפילה למען אחרים במצוקה נחשבת אף היא לחסד חשוב.

החפץ חיים מסכם את דבריו: "והנה המתבונן בדברים אלו יראה שמידת החסד פרוסה על כל עניני הטובה שבעולם, וכל איש ואיש יוכל לקים מידת החסד בעניניו, ולפעמים גם בדברים נקלים וקלים, עד שכמעט זה נהנה וזה אינו חסר, ובני אדם מזלזלים בהם, בעונותינו הרבים".

החפץ חיים מסכם את דבריו בכך שמציין שמידת החסד חלה על כל סוגי הטוב שבעולם, וכל אדם יכול לקיים את מידת החסד בתחומי חייו השונים. לעיתים, אפילו מעשים קטנים ופשוטים יכולים להיות חסד גדול, כי הם מועילים לאחרים מבלי לגרוע מהנותן. לצערנו, אנשים נוטים לזלזל במעשים אלו, אף על פי שיש להם ערך רב.

"והסיבה לכל זה, שהיצר אינו מניח לאדם להתבונן בגודל מידת החסד ורב טובו".

החפץ חיים מסביר שהסיבה לכך שאנשים מזלזלים במידת החסד היא שהיצר הרע מונע מהם להבין את גדולתה וחשיבותה.

"ועל כן העצה היעוצה לזה, שיתבונן תמיד בכתובים ומאמרי חז''ל המספרים לנו בגדל שבח המידה הקדושה הזו, ויתברר ויתאמת אצלו שזו היא רצון השם יתברך, שנרגיל עצמנו להתנהג ברחמים ובחסד עם זולתנו. וכדכתיב (דברים י"א כ"ב): 'ללכת בכל דרכיו', ופרשו בספרי (פרשת עקב פסקה מ', ט): אלו הן דרכי השם יתברך, שנאמר (שמות ל', ד ו'): 'ה' ה' אל רחום וחנון'. ועל ידי זה ישיג אהבה למדת החסד; וכדכתיב (מיכה ו' ח'): 'ואהבת חסד'. ובזכות זה יתחסד עמו השם יתברך גם כן בכל עניניו בזה ובבא".

העצה שנותן החפץ חיים היא להתבונן תמיד בכתובים ובמאמרי חז"ל המדברים על שבח מידת החסד, כדי להבין ולהפנים שזהו רצון השם שננהג ברחמים ובחסד עם אחרים. כפי שנאמר "ללכת בכל דרכיו", ודרכי השם כוללות רחמים וחסד. באמצעות לימוד זה, האדם ישיג אהבה למידת החסד ויזכה לכך שהשם יתברך יתחסד עמו בכל ענייניו, בעולם הזה ובעולם הבא.

הרב זמיר כהן במסר נפלא על כוחה של מצוות גמילות חסדים:

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:החפץ חייםבין אדם לחברואהבת חסדחסדמילים טובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה