חדשות בריאות

מחקר ישראלי חדש: טיפול חדשני מסייע לחולי סרטן הלבלב

החוקרים פיתחו טיפול קרינתי לאחד העצבים, אשר שיפר משמעותית את איכות חייהם של המטופלים. הפחית את רמת הכאב שלהם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר ישראלי חדש, שנערך במרכז הרפואי שיבא, חשף שיטת טיפול חדשנית המסייעת להקלת כאב בקרב חולי סרטן הלבלב. כך דיווחה היום (שלישי) האגודה למלחמה בסרטן.

המחקר פורסם בכתב העת הבין לאומי Lancet Oncology העוסק בתחום הסרטן. את המחקר הוביל ד"ר יעקב לורנס, מנהל מכון הקרינה במרכז לרפואת הסרטן על שם חוסידמן בשיבא, והוא עוסק בשיטת טיפול חדשה להקלת כאב בקרב חולי סרטן הלבלב באמצעות קרינה ממוקדת.

יש לציין כי סרטן הלבלב הוא השביעי בשכיחותו בישראל, נמצא בעליה מתמדת ונחשב לעיתים כמחלת הסרטן הקטלנית בעולם. על פי נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן מדי שנה מתגלים כ - 900 חולים חדשים. בכ-5% עד 10% מהחולים מדובר במחלה על רקע תורשתי. אם סרטן הלבלב מאובחן בשלב מוקדם, ניתן לטפל בו בניתוח. עם זאת, רק מעט אנשים מאובחנים בשלב המוקדם. לעיתים קרובות סרטן לבלב מאובחן בשלב מתקדם, כאשר טיפול למטרת ריפוי אינו אפשרי.

על פי המחקר, מאחר וכאבים עזים הם אחד מהמאפיינים של סרטן הלבלב, משום שהאיבר נמצא מאוד סמוך לעצב מרכזי בשם צליאק פלקסוס, לגידולים בלבלב יש נטייה ללחוץ או לחדור לעצב הזה, מה שגורם לכאבים מאוד קשים.

עד כה, הטיפולים המקובלים לכאבים הללו היו באמצעות תרופות נגד כאבים או במקרים קשים שבהם הכאבים עמידים לתרופות – טיפול פולשני - הזרקה של חומרי הרדמה ישירות לעצב הצליאק פלקסוס והשבתתו.

המחקר החדש החל לפני כחמש שנים ונערך בשמונה בתי חולים מחמש מדינות: ארה"ב, קנדה, פולין פורטוגל וישראל. בישראל נערך המחקר בשיבא, אסותא רמת החייל ובאיכילוב.

ד"ר יעקב לורנס, מנהל מכון הקרינה בשיבא ומי שעמד בראש המחקר מסביר: "כרופאים, אנחנו מטפלים קודם כל באדם, לא רק במחלה. סוגיית הכאב שמקורו בעצב הצליאק פלקסוס היא אחד מהדברים שמסבים הכי הרבה סבל לחולי סרטן הלבלב. אלה כאבים עזים שמטרידים מאוד את החולים ופוגעים בתפקוד היום יומי שלהם ובאיכות החיים שלהם. לנו היה רעיון חדשני, לנסות גישה טיפולית שונה – להשתמש בקרינה חיצונית שממוקדת בעצב עצמו, ולא בגידול בצורה לא חדרנית".

משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, הוסיף כי: "אנו מקווים שהמחקר החדש יאפשר יישום מידי בארץ ובעולם לטובת הקלה על סבלם של החולים בסרטן הלבלב ואולי גם סוגי סרטן נוספים".

תגיות:מחקר חדשסרטן הלבלב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה