חדשות בארץ

מבקר המדינה: "צה"ל לא עומד במשימותיו ביו"ש"

מתניהו אנגלמן פרסם דו"ח העוסק בתחום ההגנה והביטחון. על פי ממצאי הבדיקה, מחסור בכוח אדם מונע הגברת ההגנה על הצירים, ומשפיע על כמות הסיורים, המארבים ואבטחת הטרמפיאדות

אנגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אנגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (שלישי), ומתייחס לפעולות ההגנה על הצירים ביו"ש, קובע כי פיקוד מרכז בצה"ל, ומשטרת מחוז ש"י, מתקשים לתת מענה ראוי לתושבים בכבישים וביישובים.

המבקר מתניהו אנגלמן ציין שורה של ממצאים שעלו מהביקורת, העיקרי שבהם:  עקב בעיות בכוח אדם, החטיבות לא מצליחות לעמוד במשימות האבטחה על הצירים, ישנה פגיעה ביכולת לבצע מארבים ובאבטחה על טרמפיאדות המשרתות את הציבור. בנוסף, נמצא ליקוי באיוש המחסומים.

בנוגע למשטרה במחוז ש"י, המבקר קבע כי "זמני התגובה ארוכים מאוד. בלפחות 75% מהאירועים המתועדים ביומן הקריאות זמני התגובה של השוטרים לא נמדדו, או שהם מציינים רישום שאינו אמין".

המבקר סיפק נתונים גם נתונים מספר אירועי הטרור העממי, שאינם כוללים ירי, ברחבי יו"ש. בשנת 2022 אירעו כ-3,780, ממוצע של 315 אירועים בחודש. 646 מהם (17%) היו אירועי הנחת מטענים וזריקת בקבוקי תבערה. חלקם בוצעו בצירים ראשיים שמשמשים ישראלים רבים.

כמו כן, ב-2022 גדל מספר אירועי הירי פי ארבעה לעומת 2021 (167 אירועים לעומת 41), ובמחצית הראשונה בלבד של 2023 התרחשו 143 אירועים. מתחילת 2022 ועד סוף המחצית הראשונה של 2023 נרצחו 19 ישראלים בפיגועי טרור שכוונו לצירים, 13 מהם במחצית הראשונה של 2023.

המבקר העיר כי "צה"ל לא עומד במשימות ההגנה שהציב לעצמו ביו"ש. על אף מאמצי התגבור של הכוחות במבצע 'שובר גלים', ההסלמה באיומים בצירים לא מקבלת את המענה המבצעי הנדרש, והדבר בא לידי ביטוי בקושי של שלוש החטיבות המרחביות (החטמ"רים) שנבדקו - שומרון, בנימין ועציון - לעמוד במשימות ההגנה שמאושרות להן מדי שבוע".

בנוגע למחסומים קבע אנגלמן כי "מרבית המפגעים שביצעו אירועי ירי בשנים 2023-2019 יצאו מהערים ג'נין (145), שכם (104) ורמאללה (72). בשנת 2023 חל גידול במספר הפיגועים שמקורם בג'נין, לעומת קיטון במספרם בערים האחרות. אין ביציאות מערים אלו מחסומים קבועים. לא ברור אם העובדה ששיעור ניכר מהמחסומים ביו"ש פתוחים ידועה לרמת המטכ"ל ולוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי".

לסיכום, המליץ לצה"ל לבחון מחדש את היקף סדר הכוחות הנדרש להגנה לאורך זמן בכל יו"ש. המלצה נוספת היא לבחון מחדש את המדיניות בנוגע להצבת מחסומים קבועים. על ראש הממשלה והקבינט, נקבע, לקבל החלטה בנוגע לתפיסת ההגנה ביו"ש.

תגיות:דו"ח מבקר המדינהצה"ל ביו"ש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה