בריאות ותזונה

"מזונות על" לירידה במשקל: מה נכון ומה מיתוס?

"מזונות על" יכולים להיות תוספת מעולה לתפריט היומי שלנו, אך האם הם יכולים לסייע לנו לרזות? כל המיתוסים על "מזונות על" וירידה במשקל

קייל - מפחית את הצורך בנשנושים בין הארוחותקייל - מפחית את הצורך בנשנושים בין הארוחות
אא

בעידן שבו כולנו שואפים לחיות חיים בריאים (ורזים) יותר, רבים מאיתנו מחפשים אחר "מזונות על" (superfoods) שיסייעו לנו במשימת הירידה במשקל. המושג "מזונות על" מתייחס למזונות עשירים במיוחד בערכים תזונתיים, אשר יכולים לתרום לשיפור הבריאות הכללית שלנו ולתמוך בתהליך  הירידה במשקל. אך האם כל האמירות סביב מזונות אלו נכונות?

קייל

קייל הוא ירק בעל עלים ירוקים ממשפחת המצליבים, כמו הכרוב, הכרובית והברוקולי. הקייל זכה למעמד של "מזון על" מכיוון שהוא מכיל כמות גבוהה של  ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. הקייל עשיר בוויטמין K, ויטמין C, ברזל, וסידן, והוא דל קלוריות – כל מה שצריך כדי להרגיש שבעים בלי לצרוך הרבה קלוריות.

מה נכון? הקייל אכן מכיל רכיבים תזונתיים רבים שיכולים לתרום לתחושת השובע ולהפחית את הצורך בנשנושים בין הארוחות. מחקרים מראים כי צריכת סיבים תזונתיים מסייעת במניעת העלייה במשקל על ידי קידום תחושת השובע ויציבות ברמות הסוכר בדם.

מה מיתוס? אין הוכחה מדעית לכך שהקייל עצמו מביא לירידה במשקל. ירידה במשקל היא תהליך מורכב המושפע ממספר גורמים כמו תזונה, פעילות גופנית ומטבוליזם.

קינואה

הקינואה היא דגן עשיר בחלבונים, סיבים, ויטמינים ומינרלים. היא מכילה את כל חומצות האמינו החיוניות, מה שהופך אותה למקור חלבון מלא.

מה נכון? בזכות תכולת החלבון הגבוהה שלה, הקינואה יכולה לתרום לתחושת שובע ממושכת ולסייע בשמירה על מסת שריר בזמן דיאטה.

מה מיתוס? הקינואה אינה מכילה רכיב סודי שגורם לירידה מהירה במשקל. כמו כל מזון, גם הקינואה צריכה להיות חלק מתפריט מאוזן ומגוון.

הקינואה יכולה לתרום לתחושת שובע ממושכת הקינואה יכולה לתרום לתחושת שובע ממושכת

גרגרי צ'יה

גרגרי הצ'יה עשירים בחומצות שומן אומגה 3, סיבים תזונתיים, חלבונים, ומינרלים כגון סידן וברזל.

מה נכון? בזכות תכולת הסיבים הגבוהה שלהם, גרגרי הצ'יה יכולים לסייע בתחושת השובע ולסייע בעיכול תקין. חומצות השומן אומגה 3 תורמות לבריאות הלב ומפחיתות דלקות.

מה מיתוס? למרות יתרונותיהם התזונתיים, אין הוכחה לכך שצריכת גרגרי צ'יה לבדה תוביל לירידה במשקל. כמו כל מזון על, גם הם צריכים להשתלב בתזונה מאוזנת.

גרגרי הצ'יה עשירים בחומצות שומן אומגה 3, סיבים תזונתיים, חלבונים ומינרליםגרגרי הצ'יה עשירים בחומצות שומן אומגה 3, סיבים תזונתיים, חלבונים ומינרלים

תה ירוק

תה ירוק מכיל קפאין ונוגדי חמצון מסוג קטכינים, שעל פי מחקרים מסוימים עשויים לסייע בהאצת תהליך חילוף החומרים.

מה נכון? קפאין וקטכינים עשויים לתרום להאצת חילוף החומרים ולהגברת שריפת השומן בגוף. מחקרים מראים כי צריכת תה ירוק עשויה לסייע בירידה מתונה במשקל כאשר משלבים אותה עם תזונה מאוזנת ופעילות גופנית.

מה מיתוס? שתיית תה ירוק לבדה לא תוביל לירידה משמעותית במשקל. ההשפעה של תה ירוק היא מוגבלת ותלויה בגורמים נוספים כמו אורח חיים כללי.

 מאיץ את תהליך חילוף החומרים בגוף מאיץ את תהליך חילוף החומרים בגוף

גוג'י ברי

גוג'י ברי הוא פרי יער שמקורו בסין והוא עשיר בנוגדי חמצון, ויטמינים, ומינרלים.

מה נכון? גוג'י ברי מכיל נוגדי חמצון שעשויים לתרום לשמירה על בריאות התאים והפחתת דלקות. הוא דל בקלוריות ויכול להשתלב כחלק מתפריט בריא.

מה מיתוס? אין הוכחה מדעית לכך שגוג'י ברי יוביל לירידה במשקל בפני עצמו. כמו כל מזון על, גם הוא צריך להיות חלק מתזונה מגוונת ומאוזנת.

אין הוכחה מדעית לכך שגוג'י ברי יוביל לירידה במשקל בפני עצמואין הוכחה מדעית לכך שגוג'י ברי יוביל לירידה במשקל בפני עצמו

 

מיתוסים נוספים – לגבי מאכלים שאינם "מזונות על"

שמן קוקוס

שמן קוקוס תפס את מקומו בין מזונות העל בשנים האחרונות, ורבים טענו על היכולת שלו לסייע בירידה במשקל.

מה נכון? שמן קוקוס מכיל חומצות שומן בינוניות (MCT) שיכולות להתעכל בצורה שונה משומנים אחרים, ויש טענות שמקשרות את חומצות השומן הללו להאצת תהליך חילוף החומרים.

מה מיתוס? למרות הטענות, שמן קוקוס עדיין מכיל כמות גבוהה של קלוריות ושומן רווי. אין מספיק הוכחות מדעיות שמצביעות על כך ששמן קוקוס תורם משמעותית לירידה במשקל. צריכה מוגזמת שלו יכולה אף להוביל לעלייה במשקל.

מים עם לימון

שתיית מים עם לימון הפכה לפופולרית כדרך "לטהר את הגוף" ולעודד ירידה במשקל.

מה נכון? מים חשובים לשמירה על לחות הגוף, והוספת לימון יכולה להוסיף ויטמין C ומעט טעם.

מה מיתוס? אין הוכחה לכך שמים עם לימון יכולים לשרוף שומן או לגרום לירידה במשקל. תהליך הירידה במשקל קשור למאזן הקלוריות הכולל ולפעילות גופנית, ולא לצריכת משקאות ספציפיים.

אשכולית

אכילת אשכולית נחשבת לפתרון מהיר לירידה במשקל בזכות הטענות שהיא מכילה רכיבים שמאיצים את חילוף החומרים.

מה נכון? אשכוליות מכילות ויטמין C וסיבים, ויש מחקרים שמראים כי אכילתן יכולה לעזור בירידה מתונה במשקל כחלק מתפריט דל קלוריות.

מה מיתוס? גם באשכולית אין רכיב סודי שמוביל לירידה מהירה במשקל. השפעות הירידה במשקל המיוחסות לאשכולית הן חלק מההשפעה כללית של דיאטה מאוזנת ולא של האשכולית עצמה.

 

בשורה תחתונה

כמו כל דבר בחיים, אין פתרונות קסם. חשוב להסתמך על מדע מבוסס ולהיות ביקורתיים כלפי טענות שנשמעות טוב מדי בשביל להיות אמיתיות. ירידה במשקל דורשת מחויבות לאורח חיים בריא, תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה. מזונות על יכולים לתרום לתהליך, אך אין להם השפעה פלאית על המשקל.

תגיות:ירידה במשקלתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה