בין אדם לחברו

"לא תעמוד על דם רעך": המצווה שיכולה להציל חיים

21 ימים של אהבת חינם: "לא תעמוד על דם רעך" – גלו את המשמעות העמוקה של המצווה, כולל דרכים מעשיות שבהן כל אחד מאיתנו יכול להציל חיים ולסייע לזולת בחיי היומיום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה'" (ויקרא י"ט, י"ט)

עיקר מצווה זו הוא לסייע בהצלת הזולת, במיוחד כאשר הוא נתון בסכנת חיים.

רש"י מפרש: ”אני ה' נאמן לשלם שכר ונאמן להיפרע”. כלומר, אני ה' נאמן לשלם שכר למי שמקיים מצווה זו (והקודמות לה), ונאמן להעניש את מי שמפר אותן.

במסכת סנהדרין (עג, א) נידונה החובה להציל אדם הנמצא בסכנה, והפסוק "לא תעמוד על דם רעך" משמש כתמיכה לכך. וכך אמרו חכמים "מניין לרואה את חברו שהוא טובע בנהר או חיה גוררתו או ליסטים באים עליו שהוא חייב להצילו? תלמוד לומר - לא תעמוד על דם רעך".

הרמב"ם מציין שהאדם יכול גם להזעיק אחרים שיצילו. עוד מסביר כי האיסור "לא תעמוד על דם רעך" הוא מן הלאווים החמורים שכן ישנה חשיבות רבה להצלת חיים "שכל המאבד נפש אחת כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת כאילו קיים כל העולם כולו" (הלכות רוצח ושמירת נפש, פרק א', הלכה ט"ז).

מובן שאם לא נשקפת סכנה למציל בפעולת ההצלה, מוטלת עליו החובה לנסות ולהציל.

יש לי מושג עם עודד הרוש - לא תעמוד על דם רעך: באילו מצבים התורה מחייבת אותנו להסתכל לצדדים, ולא לטמון את הראש בחול?

 

דוגמאות לקיום המצווה, על פי הרמב"ם

מצווה גדולה מן התורה להציל אדם שנמצא בסכנה. הרמב"ם (שם, פרק א', הלכה י"ד) מביא מספר דוגמאות למצבים שבהם מצוות "לא תעמוד על דם רעך" חלה:

* "כל היכול להציל ולא הציל עובר על לא תעמוד על דם רעך"

אם יש לאדם את היכולת לעזור למישהו שנמצא במצוקה או בסכנה והוא לא עושה כלום, הוא עובר על האיסור הזה מהתורה.

* "וכן הרואה את חברו טובע בים"

כאשר אדם רואה את חברו במצב של טביעה בים ויש בידו האפשרות להצילו, הוא חייב לעשות זאת. אם הוא לא מציל, הוא עובר על המצווה "לא תעמוד על דם רעך".

* "או ליסטים באים עליו"

כאשר אדם רואה שודדים או ליסטים שתוקפים חברו, ויש בידו הכוח או האמצעים להצילו, הוא חייב לפעול להצלתו. אם לא עשה כך, הוא עובר על המצווה.

* "או חיה רעה באה עליו"

כאשר אדם רואה חברו בסכנה של תקיפת חיה מסוכנת, והוא יכול להתערב ולהצילו, הוא חייב לעשות זאת. אי הצלה במצב זה מהווה עבירה על המצווה.

 * "ויכול להצילו הוא בעצמו"

כאשר אדם עצמו יכול לבצע את פעולת ההצלה, הוא חייב לעשות זאת. למשל, אם הוא בעל הכישורים הנדרשים או שיש לו האמצעים לכך, אי פעולה במצב זה נחשבת לעבירה על המצווה.

* "או ששכר אחרים להצילו ולא הציל"

כאשר אדם שכר אחרים שיצילו את חברו ולא עשה כך, הוא עובר על המצווה. במצב שבו אדם לא יכול להציל בעצמו, הוא חייב לשכור אחרים שיצילו, ואם הוא לא עשה כך, הוא עובר על המצווה.

* "או ששמע גויים או מוסרים מחשבים עליו רעה או טומנין לו פח, ולא גילה אוזן חברו והודיעו"

כאשר אדם שומע גויים או מוסרים שמחשבים על חברו רעה או שטומנים לו מלכודת, והוא לא מודיע לחברו על כך כדי שיתגונן, הוא עובר על המצווה. חובה על אדם להודיע לחברו אם הוא יודע שמישהו מנסה להזיק לו.

* "או שידע בגוי או באנס שהוא קובל על חברו, ויכול לפייסו בגלל חברו ולהסיר מה בליבו ולא פייסו”

כאשר אדם יודע שגוי או אנס מתכוון לתקוף את חברו, ויש בידו היכולת לפייס את התוקף ולהסיר את כוונתו הרעה, הוא חייב לעשות זאת. אם הוא לא עושה כן, הוא עובר על המצווה.

* "וכל כיוצא בדברים אלו"

כל מצב אחר שבו אדם יכול להציל את חברו מהיזק או סכנה, והוא נמנע מכך, נחשב לעבירה על מצוות "לא תעמוד על דם רעך".

 

דוגמאות מעשיות לקיום המצווה

התראה על סכנת תקיפה: אם אתה שומע שמישהו מתכנן לפגוע בחברך או יודע על מלכודת שטומנים לו, עליך להודיע לו בהקדם כדי שיוכל להיזהר ולהתגונן.

התרעת גניבה או נזק לרכוש: אם אתה רואה אדם שפורץ לבית או לרכב של חברך, עליך להתקשר מיד למשטרה ולהודיע לחברך על כך, כדי שיינקטו אמצעים למנוע את הנזק.

עזרה ראשונה: אם אתה רואה מישהו נפגע בתאונה או סובל מפציעה חמורה, עליך להגיש עזרה ראשונה אם אתה יודע כיצד, או להזעיק אמבולנס ושירותי חירום רפואיים כדי לסייע לנפגע במהירות האפשרית.

תמיכה נפשית במצב חירום: אם חברך נמצא במצוקה נפשית חמורה או מדבר על רצון לפגוע בעצמו, עליך לפנות אליו, להקשיב ולעודד אותו לפנות לעזרה מקצועית כמו פסיכולוג או שירותי בריאות הנפש.

סיוע במקרה של שריפה: אם אתה רואה שריפה פורצת בבית או בבניין ומישהו נלכד בפנים, עליך להזעיק את שירותי הכיבוי וההצלה מיד ולנסות לעזור לפנות את האנשים שנמצאים בסכנה, אם זה בטוח לעשות כך.

התרעה על מזון מקולקל או מסוכן: אם אתה יודע שחברך עומד לצרוך מזון מקולקל או מסוכן לבריאות, עליך להודיע לו על כך מיידית כדי למנוע ממנו לצרוך את המזון ולהינזק.

אל תעמוד בצד כאשר מישהו בסכנה. כל פעולה קטנה שלך יכולה להציל חיים. זכור את מצוות "לא תעמוד על דם רעך" ופעל למען האחרים בכל הזדמנות. חייך הם מתנה, וגם שלך – וגם של האחרים שסביבך – שווים כל מאמץ להצלה ושמירה. הקפד להיות ערני למצבי סכנה ופעל באופן מידי לעזרה וסיוע.

תגיות:בין אדם לחברועזרה ראשונהמצוותהצלת חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה