בין אדם לחברו

הלבנת פנים: איך מילים יכולות להרוג? הטיפים שיכולים לשנות את חייכם

21 ימים של אהבת חינם: גלו את חשיבותו של איסור הלבנת פנים, והפכו את ימי האבל הלאומי לזמן של תיקון, חמלה וחיזוק באהבת חינם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המצווה היומית: איסור הלבנת פנים

הלבנת פנים היא אחת העבירות החמורות ביותר ביהדות. מדובר בפגיעה בכבודו ובכבודו העצמי של אדם אחר על ידי עלבון או בושה בפומבי. אמרו חז"ל (בבא מציעא נ"ט, א') ש"המלבין פני חברו ברבים – כאילו שופך דמים". המשפט הזה מדגיש עד כמה חמורה הפגיעה בכבודו של אדם ועד כמה עלינו להיזהר בדברינו ובמעשינו.

איסור הלבנת פנים הוא מצוות לא תעשה מהתורה, האוסרת על האדם להשפיל את הזולת, לביישו או לגרום לו לאי נוחות. האיסור נלמד מהפסוק: ”הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא” (ספר ויקרא, י"ט, י"ז). רש"י מסביר כי יש מצווה להוכיח את האדם על מעשיו, אך לעשות זאת בזהירות ולא לביישו.

הלבנת פנים פוגעת בנפש ובכבוד של האדם, ויכולה לגרום לפגיעות רגשיות קשות וארוכות טווח. הכאב והבושה הנגרמים ממעשים אלה יכולים להשפיע על האדם בצורה עמוקה ולהותיר צלקות נפשיות.

 

חומרת איסור הלבנת פנים

מאבד את חלקו לעולם הבא: "רבי אלעזר המודעי אומר... והמלבין פני חברו ברבים... אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא" (מסכת אבות).

יורד לגיהנום ואינו עולה: "אמר רבי יוחנן: 'כל היורדין לגיהנום עולים, חוץ משלשה שיורדין ואין עולין. ואלו הן: הבא על אשת איש, והמלבין פני חבירו ברבים, והמכנה שם רע לחבירו"' (בבא מציעא).

נחשב לשופך דמים: "כל המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים" (בבא מציעא).

חומרת האיסור רבה, ועם זאת כותב הרמב"ם: "אבל אם חזר בתשובה הרי הוא מבני העולם הבא, שאין לך דבר העומד בפני התשובה (הלכות תשובה, פרק ג', הלכה ד')

 

טיפים להימנעות מהלבנת פנים

חשבו לפני שאתם מדברים: תמיד כדאי לשקול את דבריכם לפני שאתם אומרים אותם. שאלו את עצמכם האם המילים שלכם עלולות לפגוע באדם האחר.

דברו בכבוד ובנימוס: שמרו על כבודו של כל אדם ודברו בנימוס. הימנעו משימוש במילים שעלולות להשפיל או לפגוע.

היו אמפתיים: נסו להבין את רגשותיו של האדם האחר וחשבו כיצד הייתם מרגישים במקומו.

התנצלו אם פגעתם: אם אמרתם משהו שפגע באדם אחר, התנצלו באופן כנה ובקשו סליחה.

חנכו את ילדיכם: חינוך לערכי כבוד ואמפתיה חשובים במיוחד בגיל צעיר. הסבירו לילדיכם את חשיבות הדיבור בכבוד וההימנעות מהשפלת אחרים.

 

דוגמאות מעשיות

בבית הספר: תלמיד שמתייחס בזלזול לתלמיד אחר בכיתה או בפומבי עלול לגרום לפגיעה קשה. על המורים להדגיש את חשיבות הכבוד ההדדי ולעודד תמיכה וכבוד בין התלמידים.

בעבודה: מנהל שמבייש עובד בפומבי או בהערות מזלזלות יכול לגרום לפגיעה עמוקה. יש לנהוג בכבוד ולבקר את העובדים בצורה מכובדת ובפרטיות.

ברשתות החברתיות: פוסטים ותגובות פוגעניים יכולים לפגוע בצורה קשה. חשוב לזכור שגם מאחורי המסך יש אנשים עם רגשות ויש להימנע מהערות פוגעניות.

על כולנו לקחת חלק במאבק נגד הלבנת פנים ולהתחייב לשמור על כבודם של אחרים. עלינו לפעול בכל רגע להרים את רוחם של אחרים ולבנות סביבה מכבדת ותומכת. בואו נעשה מאמץ להיות טובים יותר, להימנע מפגיעות, ולזכור את הכוח שיש במילים שלנו. כל אחד מאיתנו יכול לשנות את העולם במעשים קטנים של כבוד ואמפתיה.

תגיות:הלבנת פניםבין אדם לחברומצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה