היסטוריה וארכיאולוגיה

הממלכה היהודית שנעלמה: סיפורם המרתק של הגדעונים

במשך מאות שנים ניסו הסולומונים לנצר את יהודי ממלכת הגדעונים, אך אלו מסרו את נפשם כדי להישאר יהודים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד מאתרי התיירות המבוקשים באפריקה הוא הפארק הלאומי הרי סמיין. בכל שנה פוקדת את המקום כמות גדולה מאד של תיירים מכל העולם. אחת האטרקציות המרכזיות היא סוג מיוחד של בבונים שנמצאים רק בהרים אלו. בנוסף, מפלי מים אדירים מצויים בפארק, מסלולי הליכה מרהיבים חוצים אותו, מעפילים על ההרים, ולעתים המבקרים עשויים להיתקל בשרידי חומות או מבנים עתיקים...

לא רבים יודעים שההרים האלו היו במשך מאות רבות של שנים המעוז המבוצר של ממלכה יהודית בשם "ממלכת הגדעונים".

ממלכת הגדעונים התקיימה במשך כ-1,300 שנה, מאז הניסיונות של הנוצרים להשפיע על תושבי אפריקה להתנצר.

במאה ה-4 לספירה, ימי חכמי התלמוד, חיו יהודי האזור בשלווה בין שבטים חופשיים, לא היתה ממלכה אחת שכפתה עליהם את דתה. באותה תקופה החלה הנצרות להתפשט באזור, והממלכה הסולומונית ניסתה לכפות על היהודים את הנצרות. היהודים, ברשות מנהיגם, פנחס, עלו להרי הסמיין, התבצרו שם, והגנו על זכותם לחיות לפי אמונתם. ממלכתם נקראה "ממלכת הגדעונים" על שם מנהיגם הקדום, גדעון. רבים מבני הממלכה נקראו גם הם גדעון, על שמו.

במשך מאות שנים ניסו הסולומונים לנצר את יהודי ממלכת הגדעונים, אך אלו מסרו את נפשם כדי להישאר יהודים, המלך הסולומוני סרצה דנגל מתאר בזיכרונותיו אישה יהודייה שנשבתה בידי הצבא הסולומוני. כאשר הוביל אותה אחד החיילים בשביל מעל תהום, היא זינקה לתהום ומשכה אותו יחד איתה. מסורת שעברה בעל פה בקרב הקהילה מספרת שבימים שבהם הקיסר הסולומוני יצחק גזר על יהודי אתיופיה התנצרות ויצא למלחמה נגדם, 75 אנשים מהקהילה שראו את הצבא הסולומוני מתקרב והבינו שאין ביכולתם לברוח, השליכו את עצמם מראש צוק כדי לא ליפול בשבי וכדי שלא יכריחו אותם להתנצר.

ב-1290 עבר במקום הנוסע האיטלקי המפורסם מרקו פולו, ותיאר ממלכה של יהודים מזוקנים השולטים בכוח הצבא, "אבל אין זקנם כבד כמו היהודים אצלנו"... (לאפריקנים אין ריבוי שערות זקן, תמיד הזקנים שלהם קטנים).

למן המאה ה-14 ואילך, הממלכה הסולומונית הפכה לכוח צבאי, שבסופו של דבר נקרא "מדינת אתיופיה". הם ניהלו מלחמות רבות כנגד ממלכת הגדעונים. היהודים החזיקו מעמד שנים רבות, אך בסופו של דבר הקיסר האתיופי סוסניוס כבש את מבצרם בהרי הסמיין. ב-1625 חדלה ממלכת הגדעונים להתקיים. מלכה, "גדעון האחרון", נפל בקרב, אך תושביה היהודים נשארו באתיופיה, והם קהילת "ביתא ישראל", שעלתה ברובה לארץ ישראל בעשרות השנים האחרונות. הקיסר סוסניוס, שהושפע מהנצרות הספרדית, הקים אינקוויזיציה על אדמת אתיופיה, אך הוא לא היה חרוץ כמו רבותיו הספרדים, והקהילה המשיכה להתקיים עוד שנים רבות.

הדרך המנצחת להציל את הצעירים מציפורני הטיקטוק ולהתחבר ליהדות. אם לא אכפת לכם - אל תקליקו כאן >>>

 

תגיות:אתיופיהאפריקהממלכת הגדעונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה