היסטוריה וארכיאולוגיה

עלילת הדם בטרנטו: האמת האפלה מאחורי המזימה האנטישמית

השלטונות הנוצריים אסרו את כל יהודי העיר, ו"חקרו" אותם במשך שלש שבועות בעינויים נוראים. חלק מהיהודים מתו במהלך ה"חקירה", אך אף אחד לא הסכים להמיר את דתו כדי להינצל מהעונשים המזוויעים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחת הערים היפות והמתוירות בצפון איטליה היא טרנטו. היא שוכנת על קצהו של רכס הטירול, המשתפל מדרום אוסטריה. נהר יפהפה שוצף בקרבת העיר. בכיכר המרכזית ניצבת מזרקה, ובחנויות המזכרות נמכרות גלויות מרהיבות.

מדריכי התיירים מן הסתם לא ירחיבו את הדיבור על כך שבעיר זו התרחשה אחת מעלילות הדם המרושעות, שהתחילה גל של שנאה ועלילות דם נוספות בכל אירופה.

בסביבות החג הנוצרי של תחילת שנת 1475, רל"ו, ביקר בטרנטו נזיר מפורסם בשם בירנארדינוס מפילטרי, שנחשב לגדול המטיפים הנוצרים בדורו. נאומו כלל, כצפוי, שנאה והסתה נגד היהודים. את דרשתו הוא סיים במילים: "אין אתם יודעים גודל הרעה שהם עושים לכם, אך עם בוא הפסחא תראו ותיווכחו בעצמכם מה טיב מעשיהם".

היהודים הגיעו לטרנטו לבקשת הפרנסים הגויים של העיר. היהודים היו רופאים ומלווים בריבית, ושני המקצועות האלו היו דרושים לעיר טרנטו, שהיתה די מבודדת על ההרים באותו הזמן. בעיר גרו כשלושים יהודים בסך הכל.

בליל הסדר היהודי התפשטה ידיעה בעיר על היעלמות הילד סימון בן אנדריאה. כצפוי, הנוצרים ראו באירוע את התגשמות "נבואתו" של הנזיר המרושע. הבישוף המקומי הינדרבך קבע כי הפשע בוצע בלי ספק על ידי אויבי הנצרות. שוטרים ערכו חיפושים בכל בתי היהודים, ולא מצאו דבר. למחרת גילו בני ביתו של היהודי שמואל את גופת הילד בבאר שבחצרם, אחרי שביום הקודם השוטרים חיפשו בבאר ולא מצאו. היהודים התמימים היו בטוחים שעובדה זו מוכיחה את חפותם, ושמישהו "שתל" את  הגופה אחרי החיפוש, והודיעו מיד לשלטונות.

השלטונות הנוצריים אסרו את כל יהודי העיר, ו"חקרו" אותם במשך שלש שבועות בעינויים נוראים, שתיאוריהם מצויים למראה הזוועה בפרוטוקול השמור עד ימינו בארכיון טרנטו. חלק מהיהודים מתו במהלך ה"חקירה", אך אף אחד לא הסכים להמיר את דתו כדי להינצל מהעונשים המזוויעים.

שלטונות הרפובליקה של ונציה חקרו את המקרה לאחר מעשה, והם הודיעו כי כל המשפט היה מעשה רמייה מרושע, שהוציא "הודאות" בעינויים לא אנושיים. החקירה זיהתה את הרוצח האמיתי, שהסתובב חופשי. אמנם הנזירים, כצפוי, לא קיבלו את תוצאות החקירה. הם הכריזו שהיהודים שיחדו את מושלי ונציה. הילד סימון הוכרז כקדוש, צליינים עלו לקברו לרגל, ציורים ותחריטים הנציחו אותו ואת ההתעללות שכביכול התעללו בו היהודים, וסיפורי נסים סביב פולחנו התפרסמו בכל האזור.

רק כ-500 שנים אחרי האירועים, ב-28 באוקטובר 1965, נתפרסמה ברומא מודעה רשמית מטעם הוותיקן שבה נקבע כי הפולחן הנהוג לגבי הנער "הקדוש" שמעון מטרנטו (Trento) משולל יסוד משפטי וצידוק היסטורי. גופתו הוסרה מהפנתיאון בטרנטו והועברה לבית הקברות. אך אף אחד לא יחזיר את כל הסבל והשנאה שסבלו אבותינו בעטיין של עלילות מרושעות אלו.

הדרך המנצחת להציל את הצעירים מציפורני הטיקטוק ולהתחבר ליהדות. אם לא אכפת לכם - אל תקליקו כאן >>>

 

תגיות:עלילת דםאיטליה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה