בין אדם לחברו

"לא תשנא את אחיך בלבבך": כך תוכל להיפטר משנאה פנימית שהורסת לך את החיים

21 ימים של אהבת חינם: ימי בין המצרים הינם אידיאלים לחיזוק במצוות בין אדם לחברו, והפעם - כל מה שצריך לדעת על מצוות "לא תשנא את אחיך בלבבך"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המצווה היומית: לא תשנא את אחיך בלבבך 

"לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ" היא מצוות לא תעשה מתוך תרי"ג מצוות, לפיה אסור ליהודי לשנוא יהודי אחר.

השנאה היא רגש עוצמתי שיכול לגרום נזק רב לא רק לאדם אותו שונאים, אלא גם לשונא עצמו. ביהדות, ישנה מצווה מפורשת האוסרת על שנאת הלב: "לא תשנא את אחיך בלבבך" (ויקרא י"ט, י"ז). מצווה זו אינה רק הנחיה להתנהגות חברתית נכונה, אלא גם דרך לשמירה על הלב והנפש של האדם. השנאה הפנימית יכולה להתבטא בדרכים רבות ולהשפיע על חיינו בצורה שלילית.

שנאה פנימית היא רגש שאינו מתבטא בפועל, אלא שוכן בלב האדם. היא עלולה לנבוע מכעס, קנאה, תסכול או תחושת פגיעה. שנאה זו יכולה להתפתח ולהעמיק עם הזמן, ולהשפיע על תחושותיו והתנהגותו של האדם כלפי הסביבה.

השנאה הפנימית אינה פוגעת רק במושא השנאה, אלא בעיקר בשונא. היא יכולה לגרום למתח נפשי, תחושת בדידות, ירידה באיכות החיים ואף לפגיעה בבריאות הפיזית. כמו כן, היא מונעת מהאדם לפתח קשרים בריאים ולחיות בהרמוניה עם הסובבים אותו.

על מצווה זו כותב בעל ספר החינוך: ”כי שנאת הלב גורמת רעות גדולות בין בני אדם להיות תמיד חרב איש באחיו ואיש ברעהו, והוא סיבה לכל המסירות הנעשות בין אנשים, והיא המידה הפחותה והנמאסת תכלית המיאוס בעיני כל בעל שכל”.

רבינו יונה בשערי תשובה כותב כך: ”הוזהרנו בזה להסיר מנפשנו מדת השנאה, והיא מדה מעוללת פשעים רבים ומסבבת כמה עלילות נשחתות... ומאבד טובה הרבה מן הנפש”.

 

ההתמודדות עם שנאה פנימית

כדי להתגבר על שנאה פנימית, חשוב להבין את מקורה ולהכיר בה. חכמינו ז"ל מציעים דרכים שונות להתמודדות עם רגשות שליליים, ביניהן:

דיבור גלוי וישיר: פתיחת דיאלוג עם האדם שמעורר בנו שנאה עשויה לעזור להבהיר את המקור לרגש ולפתור את הקונפליקט.

סליחה ופיוס: תהליך הסליחה הוא כלי רב עוצמה לשחרור משנאה. הסליחה אינה מתמקדת רק באחר, אלא גם בעצמנו.

התמקדות בחיובי: לחפש את התכונות הטובות והחיוביות באדם שמולנו, ולהזכיר לעצמנו את הטוב שבו.

עבודה עצמית: התמקדות בעבודה פנימית ושיפור עצמי עשויים לעזור לנו להתמודד עם רגשות שליליים ולשפר את הרגשתנו הכללית.

לסיום, מצוות "לא תשנא את אחיך בלבבך" היא אחת מתרי"ג מצוות, המדגישה את חשיבות האהבה והאחדות בין בני אדם. באמצעות הכלים שהזכרנו, אנו יכולים לשחרר את הלב משנאה וליצור חיים הרמוניים ומלאי משמעות.

האם יש בך רגש של שנאה כלפי מישהו? עצור לרגע וחשוב איך תוכל לשחרר את הלב ולמצוא את הדרך לסלוח. קרא עוד על תהליך הסליחה והפיוס ביהדות, ונסה ליישם את הכלים שהצענו במאמר זה. הכוח לשנות את חייך נמצא בידיך, והצעד הראשון הוא תמיד להכיר ברגשות שלך ולפעול לשיפורם.

תגיות:פיוסבין אדם לחברושנאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה