בין אדם לחברו

מה עושים עם טלפנית שמפעילה לחצים?

מה, באמת, יעשה אדם במקרה שלוחצים עליו או מנדנדים לו לעשות משהו שהוא לא מעוניין בו? הוא רוצה לסרב בלי לפגוע בשני, אך כיצד יעשה זאת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סיפור המקרה

"מדברים כאן מארגון 'יד לנופל...'", נשמע קול מצדו השני של הקו. יוסי נאנח בשקט, ידע בדיוק מה יבוא עכשיו. הוא לא זלזל, חלילה, בפעילות הענפה הזו של הארגונים ואנשי החסד היקרים, העוזרים בתחומים רבים ומגוונים ומעמידים אנשים על הרגליים, פשוטו כמשמעו, אלא נדמה היה לו, אם איננו טועה, שזו הפעם העשירית השבוע שהוא מקבל טלפון מהסוג הזה מארגונים שונים, שאת חלקם הגדול איננו מכיר. "אני בטוח", אמר לאשתו, "כי יש ארגונים נפלאים רבים אשר באמת עושים רבות. אך אני אינני מכיר אותם, אינני יודע את מידת אמינותם. כל אחד יכול להתקשר ולספר סיפורים. מה פתאום שאתן את מספר כרטיס האשראי שלי למישהו שאין לי מושג מיהו?". "אני חושבת על הטלפניות", אמרת אשתו. "הן עובדות קשה, מנסות מאוד לשכנע. זה התפקיד שלהן, זו הפרנסה שלהן, ויש אנשים שעונים להן בכעס או טורקים בפניהן את הטלפון". "באמת לא צריך להתנהג כך", אמר יוסי, "אך מה יעשה אדם שלא רוצה לתת, והטלפנית משכנעת ולוחצת מאוד? ישנן כאלה שיודעות לקבל סירוב בצורה מכובדת, אך אחרות לוחצות ולא מרפות". מה, באמת, יעשה אדם במקרה שלוחצים עליו או מנדנדים לו לעשות משהו שהוא לא מעוניין בו? הוא רוצה לסרב בלי לפגוע בשני, אך כיצד יעשה זאת?

 

תשובה

טריקת טלפון ללא מילים, אינה מכובדת בכל מקרה. השאלה היא, האם מותר לומר "לא מעוניין, תודה, שלום" ולסגור, או שגם זה מהווה פגיעה?

ננתח שאלה זו ממספר היבטים:

א. מבחינת פגיעה במידותיו של האדם – אפילו אם הטלפנית לא תיפגע, הדבר עלול להשפיע לרעה על מידותיו של אותו אדם.

ב. מבחינת פגיעה בכבוד הזולת (הטלפנית) – יש מקום לומר כי אפשר לומר מספר מילים ולסגור, שכן ברור כי גם הטלפנית לא הייתה מעוניינת להמשיך את השיחה אם היתה יודעת כי אותו אדם אינו מעוניין לתרום, ולכן היתה שמחה לדעת זאת במהירות האפשרית. נמליץ לסיים בצורה מכובדת ומהירה, אדיבה והחלטית, כגון לומר: "סליחה, אני לא יכול להאריך בשיחה", "הבנתי, אך זה לא מתאים לי כעת", וכדומה. נמליץ לא להיכנס לוויכוח למה החלטנו לא לתרום, אלא להבהיר שאנו מכירים בחשיבות הדברים, אבל החלטנו לא לתרום.

הגמרא לומדת מהפסוק "ותפק לרעב נפשך" כי גם אם אדם לא יכול לעזור, הוא צריך להראות שרצה לעזור. לכן נציע לסיים את השיחה באמירה "אני מצטער, אינני יכול. שיהיה לך ברכה והצלחה". כך הטלפנית תרגיש שאדם זה התייחס אליה בכבוד.

 

תרגיל שבועי למשפחה

הבה נתבונן כיצד אנו מפסיקים אדם שאוהב לדבר הרבה ומאריך איתנו בשיחה, ונשים לב אם אנו עושים זאת בצורה שאינה פוגעת בכבודו.

מתוך הספר "חובת האדם בעולמו - סוגיות במוסר ובמידות לכל המשפחה". לרכישת ספרי הסדרה היכנסו להידברות שופס או חייגו 073-222-1250

תגיות:דילמה מוסריתהטרדה טלפונית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה