עובדות ביהדות

שמחה ביהדות: כך תהפכו את השבתות והחגים לחוויה בלתי נשכחת עם 13 טיפים מפתיעים

בואו לגלות את השמחה האמיתית ביהדות דרך עיניו של רבנו יהודה הלוי. מהי המשמעות העמוקה של שמחת החג והשבת, ואיך היא שונה מכל מה שחשבתם עד כה? גלו את הסודות שיהפכו כל שבת וחג לרגעי שמחה ודבקות באלוקים עם טיפים פשוטים ואפקטיביים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם נרצה לדעת שמחה ביהדות מהי - הבה נשאל את רבנו יהודה הלוי ז"ל, ממנו נלמד כיצד לשמוח בימי השבת והחג. 

כך כותב רבי יהודה הלוי: 

"כללו של דבר, כי תורתנו נחלקת בין היראה והאהבה והשמחה, תתקרב אל אלוקיך בכל אחת מאלה, ואין כניעתך בימי התענית יותר קרובה אל האלוקים משמחתך בימי השבתות והמועדים, כשתהיה שמחתך בכוונה ולב שלם. וכמו שהתחנונים צריכים מחשבה וכוונה, כן השמחה במצוותיו ובתורתו צריכים מחשבה וכוונה, שתשמח במצווה עצמה מאהבתך הַמְצַווֶה בה ושתכיר מה שהיטיב לך בה, וכאילו אתה בא באכסנייתו קרוא אל שולחנו וטובו, ותודה על זה במצפון ובגלוי, ואם תעבור בך השמחה אל הניגון והריקוד היא עבודה ודבקות בענין האלוקי".  

(כוזרי, ב', נ') 

הסבר קצר לדבריו:

כללו של דבר, כי תורתנו נחלקת בין היראה והאהבה והשמחה: רבנו יהודה הלוי מסביר שהתורה כוללת בתוכה שלושה מרכיבים עיקריים: יראה (כבוד ופחד מה'), אהבה (אהבת ה'), ושמחה (שמחה בעבודת ה'). 

תתקרב אל אלוקיך בכל אחת מאלה: הקרבה לאלוקים יכולה להתרחש דרך כל אחד מהמרכיבים הללו. ניתן להתקרב לה' באמצעות יראה, אהבה או שמחה. 

ואין כניעתך בימי התענית יותר קרובה אל האלוקים משמחתך בימי השבתות והמועדים: הכניעה בימי התענית לא מקרבות את האדם לאלוקים יותר מאשר השמחה בימי השבתות והמועדים. בשני המצבים, האדם יכול להתקרב לה' באותה מידה. 

כשתהיה שמחתך בכוונה ולב שלם: כאשר השמחה היא בלב שלם, האדם יכול להגיע לדרגות נשגבות של דבקות בה'.  

וכמו שהתחנונים צריכים מחשבה וכוונה, כן השמחה במצוותיו ובתורתו צריכים מחשבה וכוונה: כשם שהתפילות והתחנונים דורשים מחשבה וכוונה, כך גם השמחה במצוות ובתורה צריכה להיות מלווה בכוונה ובמחשבה.  

שתשמח במצווה עצמה מאהבתך הַמְצַווֶה בה ושתכיר מה שהטיב לך בה: השמחה במצווה צריכה לנבוע מאהבתך לאלוקים, המצווה אותך במצווה זו, ומהכרתך בטובה שהוא מעניק לך דרכה. 

וכאילו אתה בא באכסנייתו קרוא אל שולחנו וטובו, ותודה על זה במצפון ובגלוי: התחושה שצריכה ללוות את היהודי בשבתות ובחגים צריכה להיות כמו אדם המוזמן להתארח אצל מלך גדול המזמין אותך לארמונו, ויש להודות לו על כך בתווכי הלב ואף באופן חיצוני. 

ואם תעבור בך השמחה אל הניגון והריקוד - היא עבודה ודבקות בענין האלוקי: אם השמחה מובילה אותך לשירה ולריקוד, זו נחשבת עבודה רוחנית ודבקות באלוקים. 

מדברי ריה"ל עולה כי שמחה בעבודת ה' היא חלק מהותי בחיינו הרוחניים, ויכולה להעשיר מאוד את הקשר שלנו עם אלוקים ולגרום לנו לדבקות גדולה בו. 

 

טיפים מעשיים להוספת שמחה בעבודת ה' 

1. הכרת הטוב: בכל יום, הקדישו כמה דקות לחשוב על הדברים הטובים שקרו לכם. הכרת הטוב מעלה את רמת השמחה ומסייעת לכם לראות את הטוב בחייכם. ניתן לכתוב אותם במחברת הכרת תודה, או פשוט לומר אותם בלב. 

2. לימוד תורה מתוך שמחה: לימוד תורה יכול להיות מקור עצום לשמחה. בחרו נושאים שמעניינים אתכם ולימדו אותם בעיון ובשמחה. שתפו אחרים בלימוד שלכם ויצרו חוויה משותפת של שמחה. 

3. נתינה ועשיית חסד: עשיית חסד ונתינה לאחרים הם דרכים בטוחות להעלות את רמת השמחה בחיים. הקדישו זמן לעזור לאחרים, בין אם זה במעשים קטנים כמו חיוך או מחמאה, ובין אם זה במעשים גדולים יותר כמו התנדבות. 

4. תפילה מתוך שמחה: כאשר אתם מתפללים, נסו להתמקד בשמחה שהמילים מביאות לכם. זכרו שהתפילה היא שיחה עם אלוקים, והיא יכולה להיות מלאה בשמחה ובאהבה. 

6. שמירת שבת ושמחת החגים: השבת והחגים הם זמנים מיוחדים לשמחה. התכוננו אליהם מראש ונסו ליהנות מכל רגע. ערכו סעודות חגיגיות, השתדלו להיות בחברת משפחה וחברים, ושימו לב לפרטים הקטנים שמביאים שמחה. 

7. ריקוד בשבתות ובחגים: הקדישו זמן בשבתות ובחגים לרקוד עם המשפחה או עם עצמכם. זה יכול להיות אחרי הסעודה או בשעות הפנאי.  

8. ניגון ושירה: שירו ניגונים ושירים שמחים יחד עם המשפחה או החברים. השירה בשמחה יכולה להוסיף לרוחניות של השבת והחג ולהעלות את מצב הרוח. 

9. קניית מתנות לבעל, לאישה ולילדים לפני חג: קניית מתנות לבעל, לאישה ולילדים לפני החג יכולה להוסיף להתרגשות ולשמחה. המתנות יכולות להיות קטנות ומשמעותיות, כמו ספר חדש, משחק או כלי יפה לבית. 

10. הכנת מאכלים אהובים: השקיעו בהכנת מאכלים טעימים ואהובים בשבתות ובחגים. האוכל הטעים מחבר את השמחה ללב ויוצר אווירה משפחתית חמה ונעימה. 

11. שיתוף ילדים בבישול: שתפו את הילדים בהכנות לשבת, בבישול ובאפייה. זה יעודד אותם ויעזור להם להרגיש חלק מהשמחה וההכנות. 

12. זכירת גודל השמחה והשכר: זכרו תמיד את גודל השמחה בעשיית מצוות ואת השכר שהן מביאות. השתדלו להזכיר לעצמכם את המעלות הרוחניות של כל מצווה שאתם מקיימים. 

13. עשיית מצוות בכוונה: הקפידו לעשות כל מצווה בכוונה מלאה ובלב שלם. התרכזו במשמעות של המצווה ובקשר שלכם עם אלוקים. 

כדי להוסיף שמחה לחייכם, התחילו ליישם את הטיפים הללו כבר בשבת הקרובה ובחג הבא. ריקדו, שירו, והכינו מאכלים אהובים, קנו מתנות לבני המשפחה והשקיעו באווירה שמחה ונעימה. זכרו שהשמחה היא דרך להתחבר לרוחניות ולמצוא משמעות עמוקה יותר בחיי היומיום. 

השמחה בעשיית מצוות מביאה אור לחיינו ומחזקת את הקשר שלנו עם אלוקים. אל תהססו להתחיל כבר עכשיו ולראות כיצד השמחה משנה את חייכם ומביאה להם עומק ומשמעות חדשים. 

הרב יגאל כהן - השמחה היא הכח: 

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:רבי יהודה הלויהכוזרישמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה