הלכה ומצוות

גניבת דעת: כך תשמרו על יושר ואמינות בפרטים הקטנים

21 ימים של אהבת חינם: גניבת דעת מתרחשת כאשר אדם מטעה אחרים, וגורם להם לחשוב באופן שגוי. גלו את המשמעות העמוקה של איסור זה, כולל דוגמאות מעשיות בחיי היומיום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גניבת דעת היא איסור חמור המתייחס להטעיה או התחזות שמטרתן לגרום לאדם לחשוב באופן שאינו אמת, כולל מתן רושם מוטעה לזולת על הכוונות האמיתיות כלפיו.

יש לציין כי איסור גניבת דעת חל כאשר האדם גורם במעשיו לגניבת דעת, ועושה מעשה מיוחד לשם כך. אך אם השני טועה מדעתו וחושב שהלה עשה בשבילו מעשה מיוחד, ללא שהעושה עשה פעולה כדי שיחשוב כך, אין בכך איסור גניבת דעת.

בפסוק "לֹא תִגְנֹבוּ" (ויקרא י"ט, י"א) כלול גם האיסור על גניבת דעת. וכך נאמר בדבריו של לבן ליעקב: "למה נחבאת לברוח ותגנב אותי" (בראשית ל"א, כ"ז). רש"י מסביר: "גנבת את דעתי".

למרות שלא נאמר במפורש שיש איסור בדבר, בתוספתא (בבא קמא ז, ג) מצוין במפורש: "שבעה גנבים הם, והראשון שבכולם גונב דעת הבריות".

המקור לאיסור נאמר במסכת חולין (צ"ד, א'): "אמר שמואל, אסור לגנוב דעת הבריות, ואפילו דעתו של גוי". הגמרא שם מביאה דוגמאות שונות לכך, כמו שלא למכור לגוי בשר נבילה בחזקת שחוטה, ושלא יפציר אדם בחברו לסעוד אצלו כשהוא יודע בוודאות שחברו לא יבוא.

וכך פוסק הרמב"ם: "אסור לאדם להנהיג עצמו בדברי חלקות ופיתוי. ולא תהיה אחת בפה ואחת בלב, אלא תוכו כברו... ואסור לגנוב דעת הבריות, ואפילו דעת הגוי" (משנה תורה לרמב"ם, ספר המדע, הלכות דעות, פרק ב')

 

דוגמאות מעשיות לקיום המצווה:

העתקה במבחנים:

העתקה במבחנים היא גניבת דעת בכך שמטעה אחרים לחשוב שהישגיו טובים מכפי שהם באמת. זהו מעשה רמייה שפוגע באמון.

הזמנה לסעודה

גניבת דעת יכולה לבוא לידי ביטוי גם בסיטואציות יומיומיות ובלתי מזיקות לכאורה, כמו הפצרת אדם בחברו לבוא לסעוד עמו כאשר הוא יודע שאין בכוונת החבר להיענות להזמנה.

גניבת דעת בשידוכים:

הצגת עצמך באופן שונה ממה שאתה באמת בשידוכים היא גניבת דעת של הצד השני ושל המתווכים. זה כולל נתונים שקריים על השכלה, משפחה, עיסוק ועוד.

גניבת דעת בפרסום מאמרים שאינם מדויקים:

פרסום מאמרים עם מידע לא מדויק או מעוות במטרה לקדם רעיונות או מכירות הוא גניבת דעת הקוראים והציבור הרחב. הדבר פוגע באמינות הפרסום ובכבוד המקצועי.

שימוש במוצרים מבלי לשלם:

שימוש במוצרים או בשירותים בחינם מתוך כוונה שלא לשלם עליהם כלל, כגון שימוש בכרטיסי כניסה לאירועים או תחבורה ציבורית בצורה לא חוקית.

הצגת מוצרים בצורה מטעה:

הצגת מוצר באור שונה מהאמת במודעות פרסום, כמו הצגת יתרונות שלא קיימים או העלמת חסרונות מהותיים, היא גניבת דעת הצרכנים.

בואו נתחיל היום, נקפיד על יושר במבחנים, בעסקים וביחסים אישיים. נזכור שהמעשים הקטנים שלנו יכולים להשפיע על החברה כולה, כך נוכל לבנות חברה חזקה ואמינה שבה כל אחד יוכל לבטוח בזולתו ולהתנהל ביושר ובכבוד

כרטיסים לתרי"ג, טיול רייזרים, 1,000 ש"ח במזומן, ועוד ספרים רבים בהגרלות הקיץ של עולם הילדים + שבוע חינם גלישה. לחצו כאן להרשמה >>>
תגיות:גניבת דעתרמאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה