לומדים מוסר

מה עושים כשכל העולם נגדנו? הרב שחי לפני 800 שנה מסביר

רבנו יונה, שחי לפני למעלה מ-800 שנה, קורא לנו להתחזק באמונה בעת צרה: "אם יראה האדם כי צרה קרובה, תהיה ישועת השם בלבבו ויבטח עליה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבנו יונה מגירונדי, בספרו המפורסם "שערי תשובה", דן בנושא האמונה וביטחון בה' במצבי צרה ומצוקה. בפרק השלישי של הספר, מביא רבנו יונה את הפסוק מספר דברים (כ', א): "כי תצא למלחמה על אויביך... וראית סוס ורכב עם רב ממך... לא תירא מהם", ומסביר שהפסוק מזהיר את האדם לא לפחד מצרה מתקרבת אלא לבטוח בישועת ה'. 

רבנו יונה מדגיש שהאדם צריך להאמין בלב שלם שה' יושיע אותו, גם כאשר המצב נראה קשה ומאיים.  

כה דבריו: 

"הוזהרנו בזה, שאם יראה האדם כי צרה קרובה, תהיה ישועת השם בלבבו ויבטח עליה, כעניין שנאמר (תהלים פה, י) 'אך קרוב ליראיו ישעו', וכן כתוב (ישעיה נא , יב) 'מי את ותיראי מאנוש ימות'". 

רבנו יונה מבסס את דבריו על הפסוק מתהילים: "אך קרוב ליראיו ישעו", שמלמד כי הישועה תמיד קרובה לאלו יראי ה', אלו המאמינים והסומכים על ה'. בנוסף, הוא מביא את הפסוק מישעיהו: "מי את ותיראי מאנוש ימות", אשר מזכיר לנו שאין לפחד מאדם בן-תמותה, שכן בסופו של דבר, האדם ימות והישועה תבוא מה'. 

רבנו יונה מוסיף ומסביר שאם אדם רואה צרה קרובה, הוא צריך לזכור שה' קרוב אליו ושהישועה תבוא ממנו. הפסוקים הללו מלמדים אותנו שיעור חשוב בביטחון ואמונה: כאשר אנו ניצבים מול קשיים ואתגרים, עלינו לשים את מבטחנו בה' ולהאמין שהוא יושיע אותנו. 

באמירתו זו, רבנו יונה מעביר מסר חשוב לדורנו, ישראל בשנת תשפ"ד 2024, כאשר המצב הביטחוני מאיים מתמיד, ושונאי ישראל עושים כל מאמץ כדי לפגוע בנו: אין לפחד או להיבהל במצבי מצוקה, אלא יש לזכור תמיד שה' נמצא איתנו ושהישועה ממנו קרובה. הבטחון בה' והאמונה בו הם כלי חשוב בהתמודדות עם הקשיים של חיי היום-יום, ומבטיחים שנוכל לעבור אותם בשלום. 

המילים של רבנו יונה מזכירות לנו את החשיבות של אמונה וביטחון בה' בכל מצב, ומחזקות את לבנו בזמנים קשים. במילים פשוטות, המסר הוא: כשאנחנו במצוקה, עלינו להאמין ולהתפלל שה' יושיע אותנו, וכך נמצא את הכוח והאומץ להתמודד עם האתגרים. 

כמה מילים על המחבר: 

רבינו יונה גירונדי היה רב מתקופת הראשונים, נודע כבעל חריפות ועוצמה למדנית גדולה מאד בעולם התלמודי. חיבר ספר מוסר כללי הנקרא "שערי צדק" אשר רובו אבד ונשאר ממנו הספר "שערי תשובה", פירוש על ספר משלי, ופירוש על מסכת אבות. 

תגיות:ישועהשערי תשובהרבינו יונה גירונדי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה