חדשות בארץ

הרשות הפלסטינית עתרה לבג"ץ: זכותנו לתקצב מחבלים

שופטי בית המשפט העליון דנו בעתירה ומשפחות שכולות הביעו התנגדות גורפת. היועמ"שית גלי בהרב מיארה ביקשה מבית המשפט לדחות את העתירה על הסף. ההערכה: השופטים אכן ידחו אותה

בית המשפט העליון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)בית המשפט העליון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
אא

הרכב שופטי בית המשפט העליון, יצחק עמית, יעל וילנר וחאלד כבוב דנו היום (ראשון) בעתירה שהגישה הרשות הפלסטינית. זו עתרה כנגד החלטת ממשלת ישראל שלא להעביר כספים שיועדו למימון משפחות מחבלים.

הרשות הפלסטינית טוענת כי זכותה לעשות בכספים כרצונה, ובין היתר לממן את אותן משפחות, כמו גם את האסירים הפלסטינים הנמצאים בכלא הישראלי. אלה כידוע נשלחו למאסר לאחר שהורשעו בעבירות טרור.

העתירה הוגשה בעקבות האישור בכנסת של חוק הפיצויים לקורבנות טרור – פיצויים לדוגמה. החוק קובע כי כל עוד הרשות הפלסטינית מממנת מחבלים, יוכלו קורבנות הטרור או בני משפחותיהם לתבוע את הרשות בגין תמיכתה בטרור. עוד קובע החוק כי הפיצוי יעמוד על סך של 10 מיליוני שקלים לכל נרצח וחמישה מיליוני שקלים למי שנקבעה לו נכות.

היועמ"שית גלי בהרב מיארה הגיבה לעתירה טרם הדיון, ודרשה מהשופטים לדחותה על הסף ולא לקיים דיון. השופטים החליטו שהדיון יתקיים. בתגובה שהועברה לשופטים מטעם מיארה נכתב בין היתר: "הרשות הפלסטינית משלמת מדי שנה מכוח שורה של דברי חקיקה שחוקקה, סכומי עתק למי שהיו מעורבים בפעילות טרור ולבני משפחותיהם, באמצעות משכורות והטבות למחבלים הכלואים בבתי סוהר ישראליים במהלך מאסרם ואף לאחר שחרורם. כמו כן, היא משלמת קצבאות למשפחות מחבלים שקרובם נהרג או נפצע בפעילות כזו. קשה להלום כי בית משפט בישראל יפתח שעריו בפני הרשות הפלסטינית וישמע את טיעוניה בדבר פגיעה לכאורה בזכויותיה החוקתיות, בעודה ממשיכה לנקוט במדיניותה הנתעבת והמחפירה".

מפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור נמסר בתגובה: "רק הבוקר מחבל מתועב ביצע מעשה טרור בחולון. הוא ידע כי אם ייהרג, משפחתו תקבל משכורת מכובדת. הוא ידע כי אם ייפצע, הוא עצמו יקבל משכורת לכל החיים מהרשות הפלסטינית. עצם קיום הדיון בבג"ץ הוא הזיה, ואנחנו דורשים משופטי בג"ץ לזרוק את הרשות הפלסטינית מכל המדרגות ולהבהיר לה כי כל עוד היא תמשיך לממן טרור, עתירותיה יימחקו באופן אוטומטי".

בדיון עצמו השופטים אמרו שאין צורך לשמוע את עמדת המדינה והכנסת, שהוגשו בכתב. עורכת הדין של הרשות הפלסטינית נשאה דברים וביקשה לקבל את העתריה. בסיום דבריה יצאה מהאולם בליווי מאבטחים, בזמן שאנשים שרדפו אחריה צעקו לעברה קריאות "בושה".

בראש ההרכב עמד שופט העליון יצחק עמית, ולצידו השופטים יעל וילנר וחאלד כבוב. השלושה הקשו מאוד על העותרת. השופט עמית אמר לנציגת העותרים בפתח הדיון: "אם המדינות מעבר לים מטילות סנקציות על מממני טרור, למה שמדינת ישראל לא תוכל להטיל סנקציות על מתגמלי טרור? מה לא בסדר מבחינה חוקתית? התקשיתי להבין את העתירה. גם אם החוק היה יכול להיות מנוסח טוב יותר, זו לא עילה לפסילת החוק". השופטת וילנר הוסיפה: "אתם פונים לבית משפט ישראלי על תגמול לכספי טרוריסטים?".

נציגת הרשות הפלסטינית טענה בדיון: "כשהמדינה מעבירה את האחריות במסגרת חוק, היא מוציאה את המישור מבין לאומי למישור חוקתי. כל עוד יש חוק ושר החוץ סירב לתת תעודת חסינות כמדינה לרשות הפלסטינית, והיא ניזוקה ישירות מהחוק הזה, היה ויש זכות לפנות ולטעון. המדינה לא יכולה לטעון מצד אחד 'אתם רשות שלטונית', אבל 'נתבע אתכם'".

הרצל חגג', אביה של שיר חג'ג' שנרצחה בפיגוע הדריסה בטיילת ארמון הנציב בירושלים ב-2017, אמר ל-ynet: "זה שנתנו לרשות הפלסטינית זכות לעמוד פה זה ביזיון. לא ייתכן שלרבי המרצחים משלמים כסף על הגב של הילדים".

איציק בונצל, אביו של סמ"ר עמית בונצל שנהרג בדצמבר במרכז הרצועה, אמר: "אנחנו מאוד מאוכזבים שבכלל הדיון הזה התקיים, ועל עצם העובדה שבג"ץ מאפשר לרשות הפלסטינית, רשות שתומכת בטרור, משלמת משכורות למרצחים, את זכות העמידה כאן. רק הבוקר לצערנו הצטרף עוד מקבל משכורת מהרשות הפלסטינית אחרי פיגוע הטרור בחולון".

כרטיסים לתרי"ג, טיול רייזרים, 1,000 ש"ח במזומן, ועוד ספרים רבים בהגרלות הקיץ של עולם הילדים + שבוע חינם גלישה. לחצו כאן להרשמה >>>
תגיות:בג"ץעתירת הרשות הפלסטיניתחוק מימון טרור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה