היסטוריה וארכיאולוגיה

מאימפריה לחורבן (י"ד): מסכת התככים והרציחות של הורדוס

הורדוס עמד מן הצד ונחרד. הייתכן כי היהודים העקשנים ירצו להפוך את אריסטובולוס למלך, וידיחו אותו?

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

בשנת 37 לפני הספירה נמסרה מלכות ירושלים באופן סופי לידי הורדוס, כשהורקנוס החשמונאי, בנו של ינאי המלך, ניצב לצדו. הורדוס הערמומי שלט בהורקנוס הישיש שלטון ללא מצרים. הוא גרם לו לאשר את נישואיו של הורדוס לנכדתו של הורקנוס, מרימי, האישה האחרונה לבית חשמונאי. כך רצה הורדוס להצדיק את אחיזתו בשלטון, על ידי התחתנות בבית חשמונאי.

לכהן הגדול מינה הורדוס את חננאל הבבלי, כדי לדחוק לצד את גיסו אריסטובולוס, החשמונאי האחרון הראוי לכהונה. אך אמו אלכסנדרה התערבה, בעזרת קשריה עם קלאופטרה מלכת מצרים. היא סידרה לו ראיון עם מרקוס אנטוניוס. הורדוס, שחשש מכל קשר חשמונאי-רומאי, הזדרז ומינה את אריסטובולוס לכהן גדול, כשהיה בן שבע עשרה שנים בלבד, וכך העניינים נרגעו בינתיים. 

בחג הסוכות שנת 36 לפני הספירה, 106 שנים לפני החורבן, חגגו יושבי ירושלים בשמחה את החג. אחרי השנים הקשות שעברו על העם, המלחמות והמרידות, דימו לראות שקט ושלווה. הם התרגשו מאד לראות את אריסטובולוס החשמונאי מקיים את מצוות החג, מנסך את המים על המזבח, והשמחה בשמחת בית השואבה הרקיעה שחקים. הורדוס עמד מן הצד ונחרד. הייתכן כי היהודים העקשנים ירצו להפוך את אריסטובולוס למלך, וידיחו אותו?

מיד לאחר החג ערך הורדוס משתה לכל משפחתו המורחבת בארמונו שביריחו. חמותו אלכסנדרה הכינה מטעמים כיד המלך. כולם שתו לשכרה, ותוך כדי ההילולה הציעו לו עבדי הורדוס לרחוץ בבריכה. לפי הוראתו של הורדוס, העבדים הטביעו אותו במי הבריכה, בנסותם להסוות את הדבר כתאונה. אך אמו של אריסטובולוס, אלכסנדרה, הבינה מיד את מעשי חתנה הנבל, וגם אשתו, מרימי, ראתה כי בעלה הוא חסר צלם אנוש, שיעשה כל פשע כדי לדאוג רק לעצמו. שתיהן החלו לטכס עצה כיצד להיפטר ממנו.

הורדוס, שהבין את הסכנה, העליל עלילת שווא על חמיו זקנו הישיש, הורקנוס בן ינאי, והוציא אותו להורג. את חמותו אלכסנדרה הותיר תחת פיקוח. אלכסנדרה זממה לברוח מן הארמון, לחסותה של ידידתה קלאופטרה, מלכת מצרים. היא הכינה שני ארונות קבורה, עבורה ועבור משרתה סביאן,  ותכננה שהם יוברחו בתוכם בחשאי. אך הורדוס גילה את המזימה. באותו רגע הוא נמנע מלהגיב, כדי שלא להעכיר את היחסים עם קליאופטרה, אבל ברור היה שזמנה של אלכסנדרה קצוב, ובהמשך אכן נהרגה על ידי הורדוס.

מיד בסמוך לכך נטפלה על אשתו של הורדוס, מרימי, עלילת שקר כאילו ניסתה להרעילו, ודינה נגזר  למיתה. הורדוס ההפכפך נכנס לדיכאון עקב רציחתו את אשתו שאותה אהב. לפני מותה אמרה: "תמה מלכות חשמונאי, כל מי שיאמר שהוא זרע חשמונאי – עבד הוא". הורדוס טמן את גופתה בדבש, והיה מסתגר בחדרו עד כדי טירוף ושיגעון, אבל לא עזב את דרכו המרושעת. נשארו בעולם רק שני צאצאים לזרע חשמונאי: שני בניהם של הורדוס ומרימי: אלכסנדר ואריסטובולוס (הרביעי).

ההגרלה מחר! 10 כרטיסים זוגיים למופע תרי"ג! לחצו כאן להרשמה לכל ההגרלות + שבוע חינם בעולם הילדים >>>
תגיות:הורדוסהורקנוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה