בריאות ותזונה

תפוח ביום באמת מרחיק את הרופא? מחקר חדש בדק ומצא

מחקר חדש מצא כי אכילת פירות וירקות יכולה לשפר את בריאותם של אנשים עם לחץ דם גבוה בסיכון למחלות לב וכליות, אבל לא רק. כמה צריך לאכול ואיך ניתן לגוון את התפריט היומי בצורה יצירתית? המדריך המלא

אא

תפוח ביום באמת מרחיק את הרופא? מסתבר שכן, על פי מחקר חדש. וגם פרחי ברוקולי, מלפפונים, בננות ושעועית ירוקה, במיוחד עבור אנשים עם לחץ דם גבוה בסיכון למחלות לב וכליות.

"חולים עם לחץ דם גבוה יכולים לפתח מחלות לב ומחלות כליות", אמר החוקר הראשי של המחקר ד"ר דונלד ווסון, פרופסור במחלקה לרפואה פנימית בבית הספר לרפואה של Dell באוניברסיטת טקסס באוסטין, בראיון לרשת CNN.

"המחקר בדק אם הפחתת כמות החומצה בתזונה שלנו מפחיתה את הסיבוכים הקשורים למחלות כליות ומחלות לב עקב לחץ דם גבוה", אמר.

לטענתו, מוצרים מן החי - בעיקר בשר - נוטים לייצר חומצה, בעוד שפירות וירקות הם מזון בסיס כאשר צורכים אותם.

על פי המחקר שפורסם בכתב העת האמריקאי לרפואה, כדי לחקור כיצד מזון מן הצומח יכול לעזור לנו, החוקרים בדקו 153 אנשים עם יתר לחץ דם וסיכון גבוה לפתח מחלת כליות כרונית.

המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות: קבוצה אחת הוסיפה 2 עד 4 כוסות פירות וירקות לתזונה היומית, קבוצה שנייה הוסיפה שתי מנות יומיות (של ארבע או חמש טבליות של 650 מיליגרם) של סודה לשתייה (סודה לשתייה מפחיתה חומצה), וקבוצה שלישית המשיכה בטיפול רפואי סטנדרטי.

לאחר חמש שנות מחקר, החוקרים מצאו כי דרכי הטיפול של הקבוצה הראשונה והקבוצה השנייה קידמו את בריאות הכליות, אך רק הפירות והירקות שיפרו את בריאות הלב גם כן, אמר ווסון.

"המסקנה שלנו הייתה שתזונה עשירה בפירות וירקות צריכה להיות חלק בסיסי בטיפול שלנו מול חולים שסובלים מלחץ דם גבוה או יתר לחץ דם", אמר.

מזון בסיסי וחומצי

מזון חומצי עשוי להשפיע על הגוף במספר דרכים שליליות, במיוחד עבור אנשים עם בעיות בריאותיות מסוימות. הנה כמה סיבות מדוע כדאי להימנע ממזון חומצי:

1. בריאות הכליות: מחקרים מראים שצריכה מוגברת של מזון חומצי עלולה להזיק לכליות. הכליות צריכות לעבוד קשה יותר כדי להפריש את החומצה מהדם ולשמור על איזון חומצה-בסיס בגוף. כאשר הכליות מתמודדות עם כמות רבה של חומצה, זה עלול להוביל להחמרת מצב הכליות ולהתפתחות מחלת כליות כרונית.

2. לחץ דם גבוה: מזון חומצי, במיוחד במוצרים מהחי כמו בשר, עלול להגביר את הסיכון ליתר לחץ דם ולבעיות לב. הפחתת צריכת מזון חומצי והעדפת מזון בסיסי כמו פירות וירקות עשויה לסייע בשמירה על לחץ דם תקין ולמנוע מחלות לב.

3. מאזן חומצה-בסיס בגוף: הגוף שואף לשמור על איזון חומצה-בסיס על מנת לתפקד בצורה מיטבית. תזונה עשירה במזון חומצי עלולה להפר את האיזון הזה ולהוביל למצבים רפואיים כמו אוסטאופורוזיס (דלדול עצם), כאשר הגוף צריך לשחרר סידן מהעצמות כדי לנטרל את החומצה.

4. מערכת העיכול: צריכת מזון חומצי עלולה לגרום לצרבת ובעיות עיכול אחרות. מזון בסיסי, לעומת זאת, נוטה להיות קל יותר לעיכול ועשוי לסייע בשמירה על בריאות מערכת העיכול.

5. בריאות כללית: תזונה המבוססת במידה רבה על מזון חומצי עלולה להוביל לדלקתיות כרונית בגוף, מה שמגביר את הסיכון למחלות כרוניות נוספות כמו סוכרת, השמנה ומחלות לב.

משום כך, המלצת מחקרים רבים היא להעדיף תזונה עשירה בפירות וירקות המייצרים בסיס בגוף, ולהפחית בצריכת מוצרים מהחי ומזון מעובד המייצרים חומצה.

כמה פירות וירקות לאכול ביום?

ווסון אומר כי מומלץ גם לאנשים עם לחץ דם תקין לאכול יותר פירות וירקות.

איגוד הלב האמריקאי ממליץ על ארבע עד חמש מנות של פירות וירקות ביום, כשמנה יכולה להיות חמישה עד שמונה פרחים של ברוקולי, בננה אחת, חופן  עלים ירוקים טריים או ארבעה תותים גדולים.

כמו כן, ווסון טוען כי דיאטת DASH מועילה מאוד לבריאות הלב. תוכנית הארוחות של DASH כוללת ארבע עד שש מנות של ירקות, ועוד ארבע עד שש מנות של פירות; שלוש מנות של מוצרי דגנים מלאים; שתיים עד ארבע מנות של מוצרי חלב נטולי שומן או דלי שומן; וכמה מנות של בשר רזה ואגוזים, זרעים וקטניות בכל יום.

כיצד ניתן ליהנות מירקות ופירות?

כדי שצריכת הירקות והפירות תהיה מגוונת ואטרקטיבית, הנה כמה טיפים שיכולים לעזור:

1. שילוב טעמים: הוסיפו תבלינים ורטבים לירקות ולפירות כדי להעשיר את טעמם. לדוגמה, ניתן להוסיף לימון, שמן זית, שום, עשבי תיבול טריים או תבלינים שונים כדי לשדרג את המנה.

2. שימוש בשיטות בישול שונות: נסו שיטות בישול מגוונות כמו קלייה, אידוי, גריל, אפייה או טיגון קל (פחות מומלץ). כל שיטה מעניקה לירקות ולפירות טעמים ומרקמים שונים, מה שיכול להפוך אותם למעניינים יותר. למשל, פירות כמו תפוחים, אגסים, אפרסקים ושזיפים, יכולים להיות טעימים כאשר אופים אותם. ניתן להוסיף להם ממתיק טבעי, קינמון ותבלינים נוספים כדי להעשיר את הטעם. ירקות כמו תפוחי אדמה, כרובית, גזר, בטטה או גמבה, ניתן לאפות בתנור עם מעט שמן זית, מלח, עשבי תיבול ותבלינים שאוהבים.

3. שילובים יצירתיים: שלבו פירות וירקות במנות לא שגרתיות כמו סלטים עם פירות, שייקים ירוקים, מרקים מעורבים ועוד. ניתן להוסיף פירות יבשים, אגוזים וזרעים לסלטים כדי להעשיר את המנה.

4. ירקות ופירות טריים בעונתם: פירות וירקות בעונה הם לרוב יותר מתוקים ועסיסיים. בחרו בירקות ובפירות בעונתם כדי להנות מטעם מירבי וטבעי.

5. שימוש במתכונים מהמטבח הביתי: חפשו מתכונים מהמטבח שלכם או ממטבחים שונים בעולם, כמו תבשילים הודיים, מוקפצים אסייתיים או סלטים ים תיכוניים. הכנת ירקות ופירות לפי מתכונים מסורתיים של המטבח האהוב עליכם יכולה להפוך את החוויה למהנה וטעימה יותר.

6. קניית ירקות ופירות צבעוניים: הקפידו לכלול בתזונה ירקות ופירות בצבעים שונים. הצבעים השונים מעידים על נוכחות של חומרים מזינים שונים, והם גם הופכים את המנה ליותר אטרקטיבית לעין.

7. הכנה מראש: הכינו מראש ירקות חתוכים לאכילה קלה ונוחה. ניתן לשמור במקרר קופסאות עם ירקות חתוכים או פירות כדי שיהיה קל לקחת ולאכול כשמתחשק משהו קל ובריא.

8. תצוגה יפה: הגישו את הירקות והפירות בצורה אסתטית ומושכת. סידור יפה של המזון על הצלחת יכול לעודד אכילה מהנה יותר.

9. השראה מקולינריה עכשווית: עקבו אחרי בלוגים ואתרים של בשלנים שמומחים במזון בריאותי. הם יכולים לספק רעיונות יצירתיים ודרכים חדשות לשלב ירקות ופירות בתפריט היומי.

 

כרטיסים לתרי"ג, טיול רייזרים, 1,000 ש"ח במזומן, ועוד ספרים רבים בהגרלות הקיץ של עולם הילדים + שבוע חינם גלישה. לחצו כאן להרשמה >>>
תגיות:בריאותתזונה נכונהירקות ופירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה