הלכה ומצוות

לא תאמינו כמה פשוט | "ואהבת לרעך כמוך" - המצווה שתשדרג את היחסים שלכם עם הזולת

21 ימים של אהבת חינם: ימי בין המצרים הינם אידיאלים לחיזוק במצוות בין אדם לחברו, והפעם - כל מה שצריך לדעת על מצוות ואהבת לרעך כמוך

אא

המצווה היומית: "ואהבת לרעך כמוך" 

"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" היא מצוות עשה מהתורה. מקורה הוא בספר ויקרא (י"ט, י"ח): "לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, אֲנִי ה'".  

על פי פשוטו של הפסוק, אסור לאדם לבקש נקמה בבני עמו, או ליטור להם טינה או לבקש את רעתם, וממשיך הכתוב לומר "ואהבת לרעך כמוך" - אהוב את הרֵע כשם שאתה אוהב את עצמך.  

ה"אור החיים" מסביר את הקשר בין המצווה לביטוי אני ה' כקשר הדדי בין מצבו של "ישראל" לה', כי - "באמצעות יחוד הלבבות מתייחד שמו יתברך, להיות שכל ישראל הם ענפי שם הוי"ה ברוך הוא, דכתיב 'כי חלק ה' עמו'". 

כך פוסק הרמב"ם: 

"מצווה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו, שנאמר: "ואהבת לרעך כמוך". לפיכך צריך לספר בשבחו ולחוס על ממונו כמו שהוא חס על ממון עצמו ורוצה בכבוד עצמו. והמתכבד בקלון חברו – אין לו חלק לעולם הבא".  

(משנה תורה לרמב"ם, ספר המדע, הלכות דעות, פרק ו', הלכה ג'). 

בהלכות אבל קובע הרמב"ם שיש מצוות עשה מדרבנן לעשות: 

"מצוות עשה של דבריהם לבקר חולים, ולנחם אבלים, ולהוציא המת, ולהכניס הכלה, וללוות האורחים, ולעסוק בכל צורכי הקבורה: לשאת על הכתף, ולילך לפניו, ולספוד, ולחפור, ולקבור; וכן לשמח הכלה והחתן, ולסעדם בכל צורכיהם. ואלו הם גמילות חסדים שבגופו, שאין להם שיעור. 
אף על פי ששכל מצוות אלו מדבריהם, הרי הן בכלל: 'ואהבת לרעך כמוך'". 

(משנה תורה לרמב"ם, ספר שופטים, הלכות אבל, פרק י"ד, הלכה א'). 

אז כיצד ניתן לקיים את המצווה? 

התחל עם הסובבים אותך: כל יום בחר לעשות מעשה טוב אחד לחבר או קרוב משפחה. זה יכול להיות מחמאה, עזרה במשהו קטן או פשוט לשאול לשלומם ולהקשיב באמת לתשובתם. 

התנדבות קבועה בקהילה: הקדש שעה בשבוע להתנדבות בארגון המסייע לנזקקים, לילדים עם צרכים מיוחדים, למשפחות נזקקות, לאנשים חולים. 

בקשת סליחה וסליחת האחרים: אם יש לך חוסר הסכמה או ריב עם מישהו, קח את הצעד הראשון לבקש סליחה או לסלוח לאחרים. זה יקרב אותך לאותו אדם ויפחית מתח. 

עזרה לזרים: כאשר אתה רואה מישהו בצרה - בין אם זה עזרה במציאת מקום, נשיאת משאות כבדים, או כל דבר אחר - הצע עזרה מתוך אהבה וכבוד לזולת. 

הפצת טוב בעולם הדיגיטלי: השתמש ברשתות החברתיות כדי להפיץ מסרים חיוביים, להחמיא לחברים בפוסטים, ולתמוך במי שצריך עידוד. 

כל פעולה קטנה של אהבה וחסד מצטרפת לשיפור הכולל של הקהילה והחברה שלנו. כך אנחנו יכולים להפוך את עצמנו ואת העולם כולו למקום טוב יותר לכולנו. 

כרטיסים לתרי"ג, טיול רייזרים, 1,000 ש"ח במזומן, ועוד ספרים רבים בהגרלות הקיץ של עולם הילדים + שבוע חינם גלישה. לחצו כאן להרשמה >>>
תגיות:אהבת חינםואהבת לרעך כמוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה