חדשות בארץ

איראן הציבה תנאי: "הפסקת אש בעזה תמנע את תגובתנו"

על פי דיווח זר המשטר האיראני מוכן להימנע מתקיפה בישראל אם זו תענה לדרישה ושוקל לשלוח נציג לשיחות. ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש כי ישראל הכניסה שינויים במתווה שהוצע לשחרור חטופים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הערב (שלישי) כי בכירים במשטר האיראני קושרים בין התגובה לחיסול איסמעיל הנייה לשיחות בין ישראל לחמאס. על פי הדיווח, אותם בכירים אמרו כי איראן מוכנה להשעות את התקיפה בישראל, אך אם המשא ומתן בין ישראל לחמאס ייכשל, "איראן תתקוף ישירות יחד עם שלוחיה".

בדיווח צוין כי איראן מציבה זאת כתנאי והעבירה את המסר למתווכות העוסקות בקידום עסקה בין חמאס לישראל. בנוסף, דווח כי בטהרן שוקלים לשלוח נציג לשיחות שצפויות להיערך השבוע, ככל הנראה בקטאר, ובה ינסו ארה"ב, קטאר ומצרים להביא להפסקת ש בעזה. האיראנים ציינו כי אותו נציג מטעמה "יהיה מעורב מאחורי הקלעים".

מנגד, דיווח ב-CNN סותר את הדיווח ברויטרס ומדגיש כי "על פי שני מקורות דיפלומטיים השיחות להפסקת אש לא ימנעו מאיראן לתקוף את ישראל בתגובה לחיסול של איסמאעיל הנייה".

גורמים האיראניים אמרו לסוכנות הידיעות בארצם כי טהרן תתמוך בחיזבאללה אם יחליט להגיב באופן נפרד על חיסול בכיר הארגון פואד שוכר בביירות. בבריטניה דווח כי נשיא איראן מסעוד פזשכיאן שוחח עם ראש ממשלת בריטניה, קיר סטרמר, ואמר לו כי "ענישה של הגורם התוקף היא הפתרון לעצירת הפשעים. תמיכת מדינות המערב בישראל מאיימת על ביטחון האזור והעולם כולו".

בסוגיית השיחות לקידום העסקה לשחרור חטופים תמורת אסירים פלסטיניים והפסקת אש, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, קרא לחמאס להגיע לפסגה. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח היום כי מצרים ניסתה לשכנע את חמאס להשתתף בפסגה הצפויה בחמישי. לפי הדיווח, במצרים טענו כי הדבר "יאפשר לארגון להפריך את הטענות הישראליות שלפיהן חמאס הוא שמשבש את מאמצי התיווך".

גורמים בחמאס אמרו היום לעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, כי "חמאס אינו מסרב להשתתף בסבב השיחות, אך המצב הנוכחי אינו מצריך סבב משא ומתן חדש. מה שנדרש כדי להתקדם להסכם הוא לקבל את מה שהתנועה הסכימה - ושישראל דחתה".

הניו יורק טיימס דיווח הערב כי ישראל היא זו שמונעת את קיום ההסכם לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הכניס ב-28 ביולי שינויים למתווה שהוצע על יד הנשיא ביידן. על פי הדיווח, אחד המכשולים העיקריים שהציב נתניהו, ולא נכללו בהצעה המקורית של ישראל, היא ההתעקשות של ישראל להשאיר את כוחות צה"ל לאורך ציר פילדלפי. התיקונים האחרונים של ישראל הוצגו למתווכים מארה"ב, מצרים וקטאר ערב פסגת רומא ב-28 ביולי. בנוסף, נטען בדיווח, "ישראל מגלה חוסר גמישות בכל הנוגע לחזרת העקורים הפלסטינים לצפון רצועת עזה עם סיום הלחימה".

לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה הערב הודעה לפיה שראש הממשלה הוסיף דרישות חדשות למתווה ה-27 במאי, היא שקרית. בהודעת הלשכה נמסר: "טיוטת ה-27 ביולי אינה כוללת תנאים חדשים ואינה סותרת את מתווה ה-27 במאי. חמאס הוא זה שדרש 29 שינויים - דבר שראש הממשלה התנגד לו".

הלשכה ציינה כי הצהרה זו מבוססת על עובדות: "בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא מעבר נצרים: טיוטת מסמך ה-27 ביולי מתייחסת לצורך בהקמת מנגנון בידוק מוסכם, על-מנת להבטיח כי רק אזרחים לא-חמושים יחזרו לצפון הרצועה. ההצעה הועלתה על-ידי ארצות-הברית - בהתאם למוצע במתווה ה-27 במאי".

בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא שחרור חטופים חיים ציינה לשכת נתניהו כי "בטיוטת ה-27 ביולי צוין כי כל החטופים החיים בקטגוריה הרלוונטית צריכים להשתחרר, בהתאם למתווה ה-27 במאי, שקבע כי מספר מסוים של חטופים – חיים או מתים – ישוחרר".

באשר לנושא האופן שבו מחבלים פלסטינים ישוחררו נמסר כי "במתווה ה-27 במאי צוין כי לישראל תהיה זכות וטו על מספר מסוים של מחבלים משוחררים, וכי ישראל תוכל להגלות לפחות מספר מסוים של מחבלים". בחמאס טוענים מנגד כי דרישות אלה לא נכללו במתווה שהוצג לו במאי וכי ישראל הוסיפה זאת כדי להקשות על המשא ומתן. חמאס ממשיך לדרוש נסיגה מלאה מהרצועה כבר בשלב הראשון, ישראל מתנגדת.

מחר ההגרלה! טיול רייזרים משפחתי במתנה: הירשמו לעולם הילדים, קבלו שבוע חינם והיכנסו לכל הגרלות הקיץ >>>
תגיות:האיום האיראנימלחמת חרבותב רזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה