חדשות בארץ

תביעה בארה"ב: הסנקציות על ישראלים הן פגיעה בחופש הדיבור

לראשונה מאז הודיע ממשל ביידן על הטלת סנקציות כלכליות על תושבים בישראל, החליטו חלק מהם להגיש תביעה בבית משפט אמריקני. הטענה: "הסנקציות מפרות זכויות חוקתיות"

פעילי צו 9 מפגינים נגד הסיוע ההומניטרי לעזה, ארכיון (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)פעילי צו 9 מפגינים נגד הסיוע ההומניטרי לעזה, ארכיון (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

בתגובה לסנקציות הכלכליות שהטיל ממשל ביידן על אזרחים ישראליים, החליטו חלק מהם להגיש תביעה נגד הממשל האמריקני בבית משפט בארה"ב. התביעה הוגשה בשבוע שעבר לבית משפט מחוזי בטקסס והיום (רביעי) הורו השופטים לממשל להשיב עליה בתוך 90 יום .

התובעים הם ארבעה ישראלים בעלי אזרחות אמריקנית שנפגעו מהסנקציות: מיכאל איסליי, מנכ"ל עמותת רגבים מאיר דויטש, יוסף בן חיים וארי אברמוביץ'.

התביעה מבקשת מבית הדין האמריקאי לבטל את הצו הנשיאותי המאפשר הטלת סנקציות על אנשים ותנועות בישראל. לפי התובעים, הצו מאפשר פגיעה חמורה בחופש הביטוי והמחאה ומכוון כנגד יהודים בלבד, במטרה "להשתיק אנשים ותנועות מחאה אשר מביעים התנגדות למדיניות הממשל האמריקאי".

יוסף בן חיים הוא בעלה של רעות בן חיים, מייסדת תנועת צו 9, שעליה הוטלו סנקציות כלכליות. ב"ישראל היום" צוין כי לזוג שמונה ילדים, ובעקבות הסנקציות, המשפחה טוענת כי היא מתקשה כיום לספק לילדיהם צרכי יום יום בסיסיים. רעות היא משתתפת קבועה במחאות נגד העברת הסיוע ההומניטרי לחמאס, ולשאר ארגוני הטרור.

בתביעה נטען כבין היתר כי ליוסף נגרם נזק משמעותי מהסנקציה שהוטלה על אשתו. חשבון הבנק שלה הוקפא, והמשפחה אל יכול לרכוש מוצרי מזון או לשלם את המשכנתא.

התובעים ציינו כי "הצו המורה על הטלת סנקציות מהווה אפליה ואכיפתו מפרה זכויות חוקתיות של האזרחים האמריקנים". בית המשפט הורה לממשל להשיב על התביעה בתוך 90 יום.

כזכור האמריקנים טענו כי פעילי צו 9 נהגו בין היתר באלימות במחאה וחסמו בגופם את המשאיות שנעו לכוון הרצועה. בתנועת צו 9 הגיבו לסנקציות שהטילו האמריקנים וציינו כי "התנועה פעלה במסגרת החוק, במחאה דמוקרטית של העם כולו, על כך שהסיוע מגיע ישירות לחמאס. הסנקציות שהוטלו הן התערבות אנטי-דמוקרטית בתנועה אדירה של אזרחי ישראל, ביניהם משפחות חטופים ומשפחות שכולות שמתנגדים להבאת האספקה למחבלי הנוח'בה שטבחו בנו בשביעי לאוקטובר".

תנועת רגבים מסרה הערב: "כתב התביעה מתאר את נזקי העיצומים והקושי לנהל חיים תקינים בעקבותיהם וקובע כי הצו אינו חוקי בעליל, ומפר את החוקה האמריקאית בנוגע לזכויות יסוד של אזרחים. באופן מקומם, הסנקציות הוטלו דווקא על ישראלים שמחו במסגרת לגיטימית ללא אלימות. הסנקציות לא הוטלו על אף אחד מהפקידים ברשות הפלסטינית שרצחו יהודים. מדובר באותו הממשל שאיפשר את המחאות הנרחבות במסגרתם הותקפו יהודים ברחבי ארצות הברית על ידי מפגינים פרו פלסטינים. כך לא מתנהגת ידידה. כך לא מתנהגת דמוקרטיה".

מחר ההגרלה! טיול רייזרים משפחתי במתנה: הירשמו לעולם הילדים, קבלו שבוע חינם והיכנסו לכל הגרלות הקיץ >>>
תגיות:ממשל ביידןצו 9סנקציות נגד מתיישבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה