פרשת ואתחנן

רמב"ן על פרשת ואתחנן: דבר תורה קצר ומרתק לשולחן השבת

מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע מתוך פירושו של הרמב"ן

אא

בפרשת השבוע, פרשת ואתחנן, מופיעים הפסוקים הבאים:  

"רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ. יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב. וַתִּקְרְבוּן וַתַּעַמְדוּן תַּחַת הָהָר וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ עַד לֵב הַשָּׁמַיִם חֹשֶׁךְ עָנָן וַעֲרָפֶל. וַיְדַבֵּר יְהוָה אֲלֵיכֶם מִתּוֹךְ הָאֵשׁ קוֹל דְּבָרִים אַתֶּם שֹׁמְעִים וּתְמוּנָה אֵינְכֶם רֹאִים זוּלָתִי קוֹל". (דברים ד', ט'-י') 

מפרש הרמב"ן כי פסוק זה מהווה מצוות לא תעשה: אזהרה חמורה שלא לשכוח את מעמד הר סיני. 

כה דבריו:  

"הכתוב הזה לפי דעתי מצוות לא תעשה, הזהיר בה מאד, כי כאשר אמר שניזהר בכל המצות ונשמור החוקים והמשפטים לעשותם, חזר ואמר 'רק אני מזהירך מאד להישמר ולשמור עצמך מאד מאד לזכור מאין באו אליך המצות, שלא תשכח מעמד הר סיני מכל הדברים אשר ראו עיניך הקולות והלפידים, את כבודו ואת גדלו ודבריו אשר שמעת שם מתוך האש, ותודיע כל הדברים אשר ראו עיניך במעמד הנכבד ההוא לבניך ולבני בניך עד עולם"'. 

כלומר, הפסוק הינו מצוות לא תעשה שמזהירה שלא לשכוח את מעמד הר סיני. לאחר הציווי לשמור את המצוות, יש דגש מיוחד לזכור מאין הגיעו – מההתגלות בסיני, עם הקולות, הלפידים ודברי ה'. יש להעביר את הזיכרון לדורות הבאים, לבנים ולנכדים, כדי לשמרו לעד. 

ממשיך הרמב"ן: 

"ופירש הטעם, כי השם עשה המעמד ההוא כדי שתלמדו ליראה אותו כל הימים ואת בניכם תלמדון לדורות עולם, אם כן עשו אתם ככה ואל תשכחו אותו. 
והנה, קודם שיזכיר הדברות שנאמרו שם, הזהיר במצות לא תעשה שלא נשכח דבר מן המעמד ההוא ולא נסירהו מלבנו לעולם, וציווה במצות עשה שנודיע בו לכל זרענו מדור לדור כל מה שהיה שם בראיה ובשמיעה... כי לא נעיד שקר לבנינו ולא ננחיל אותם דבר הבל ואין בם מועיל". 

הרמב"ן מדגיש שהקב"ה ערך את מעמד הר סיני כדי ללמד את העם לירא ממנו לאורך כל הדורות, ולכן יש לשמור על זיכרון המעמד ולהעביר אותו לדורות הבאים. לפני הזכרת עשרת הדיברות, ישנה אזהרה במצוות לא תעשה שלא לשכוח את המעמד ולא להוציאו מהלב לעולם, וכן מצוות עשה להעביר את הסיפור לדורות הבאים – גם את מה שנראה וגם את מה שנשמע שם. 

לסיכום, הרמב"ן מדגיש את חשיבותו של זיכרון מעמד הר סיני והעברת החוויה לדורות הבאים. המעמד נועד לחזק את האמונה בתורה שנמסרה ישירות מפי הקב"ה ולא רק דרך משה, כדי למנוע ספקות עתידיים. שמירת זיכרון המעמד מעמיקה את האמונה, ומבטיחה שגם הדורות הבאים יאמינו בוודאות באמיתות התורה. 

בעניין זה נוסיף את דברי הרמב"ם באגרת תימן, המבהיר שמטרתו של מעמד הר סיני הוא לחזק את ישראל שיעמדו איתנים כנגד כל הנסיונות במשך הדורות: "וראוי לכם אחינו, שתגדלו בניכם על המעמד ההוא הגדול, ותספרו בתוך קהל ועדה גדולתו והידורו, שהוא עמוד שהאמונה סובבת עליו, והטענה המביאה לידי אמת, וגדלו המעמד ההוא על כל גדולה... ודעו, אחינו, בברית הזאת ובסברא הזאת, שהדבר הגדול הזה שנראה במציאות שהעיד עליו מבחר כל העדים (הקב"ה) שלא היה מקודם כמוהו וכן לא יהיה אחריו כמוהו, והוא שתשמע אומה אחת בכללה דיבור הקב"ה ושתראה כבודו עין בעין... שזה הנגלה עליהם בעניין זה, כדי שתעמדו בכל ניסיון שיפגע בכם באחרית הימים, שלא יזוז לבכם ולא תחטאו".

איזו מצווה מקיימים כשזוכרים את מעמד הר סיני, ומה בעצם קרה שם?

אירוע שלא היה כמותו, בוודאות: מתן תורה ומעמד הר סיני

מחר ההגרלה! טיול רייזרים משפחתי במתנה: הירשמו לעולם הילדים, קבלו שבוע חינם והיכנסו לכל הגרלות הקיץ >>>
תגיות:פרשת השבועואתחנןהרמב"ן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה