פרשת ואתחנן

פסוק מהפרשה | 5 פרשנויות מרתקות על סיסמת עם ישראל בכל הדורות: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" 

סיסמת עם ישראל בכל הדורות "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" מופיעה בפרשת השבוע, פרשת ואתחנן. בואו להעמיק את ידיעותיכם על הפסוק, המהווה קריאת נצח של עם ישראל 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשת השבוע, פרשת ואתחנן, אומר משה רבנו לעם ישראל את הפסוק המפורסם, המווה את סיסמת הנצח של עם ישראל בכל הדורות: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד". 

 

  • פירוש המלבי"ם 

המלבי"ם מסביר כי אמונת הייחוד משמעותה ההכרה שמקור כל התופעות בעולם, הן הנחשבות כטובות והן אלו שאינן טובות – מקורן אחד ויחיד, באלוקות.  

כה דבריו: "שאלוקי עולם הוא אחד ואין זולתו, והוא שורש לכל הנמצא והמתהווה בכל העולמות, הן דברים שלפי השגתנו נקראים בשם 'טוב', והן דברים אשר נקראים 'רע', והוא שנאמין כי אין רע במציאות כלל, שמהקל הטוב האחד והאמיתי לא יצא רק טוב, ואשר ידמה לנו שהוא רע, הוא באמת אך טוב וחסד... שכל הרעות הבאות לעולם הם לתכלית טוב... ועול זה אמר 'ה' אלוקינו ה' אחד', שה' מורה מידת הרחמים הפועל הטוב, ואלוקים מורה מידת הדין הפועל דין ועונש, הוא אחד, כולו טוב ופועל אך טוב וחסד, שעל זה אמר שנית שם ה', הכל מתאחד בייחוד שלם". 

 

  • פירוש הרמב"ן 

הרמב"ן מסביר כי האמירה "אנכי ה' אלהיך" מדגישה את ייחודו של ה' ואת ההכרה בו כאלוה אחד, וכך ניתנת תשובה לטענה הכופרת באחדות ה'. כשה' התגלה בהר סיני ואמר "אנכי ה' אלהיך", לא היה מי שימחה או יערער על כך, ובכך נתקבע עיקרון האמונה באחדות ה'. 

הרמב"ן מדגיש שהמצווה להאמין באחדות ה' היא עיקרית באמונה היהודית, וכל מי שכופר בכך כמוהו ככופר בעיקר ועובד עבודה זרה.  

כה דבריו: "גם בזה מצוה שיבאר כי בדיבור: 'אנכי ה' אלהיך' יהיה היחוד וכמו שאמרו: 'רבי נתן אומר מכאן תשובה למינים שהם אומרים שתי רשויות הן שכשעמד הקב"ה על הר סיני ואמר אנכי ה' אלהיך מי מיחה כנגדו'. אבל בא לבאר המצווה הזו והזכיר אותה אחר עשרת הדברות לפי שהוא שורש באמונה וכל מי שאינו מודה בה כופר בעיקר כעובד עבודה זרה'ה' אלהינו ה' אחד', ה' שהוא אלהינו ולא אלהי האומות עתיד להיות ה' אחד כמו שנאמר: 'ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד', לשון רש"י".  

ממשיך הרמב"ן: "ואתה צריך להתבונן בזה כי שנה הכתוב כאן לומר 'ה' אלהינו' ולא אמר 'אלהיך' ... אבל הזכיר ביחוד 'ה' אלהינו' כי עשה עם משה את הגדולות ואת הנוראות לעשות לו שם תפארת והנה דל"ת אחד גדולה לרמוז על מה שכתוב: 'בוקע מים מפניהם לעשות לו שם עולם". 

 

  • פירוש רבנו בחיי 

רבנו בחיי מסביר כי הפסוק עוסק במצוות ייחוד ה' כחלק מעבודת הלב, כלומר התכוונות פנימית עמוקה לאמונה באחדות ה'. כאשר האדם אומר את "שמע ישראל", הוא צריך לכוון את ליבו לא רק בשמיעת המילים אלא גם בהבנה ובכוונה פנימית של ייחוד ה'. כוונת הלב חשובה במיוחד, משום שהיא אינה גלויה לאחרים, ורק ה' יודע אם האדם באמת מתכוון בלבו למה שהוא אומר או אם ליבו רחוק מהמילים. לכן, עי"ן רבתי במילה "שמע" ודל"ת רבתי במילה "אחד" מסמלות שה' הוא העד היחיד שיודע את האמת הפנימית של האדם. לכן יש להקפיד על כוונת הלב ולא להסתפק בדיבור חיצוני בלבד.  

כה דבריו: "וצריך אתה לדעת כי ענין היחוד הוא הנקרא עבודה שבלב, כענין שכתוב: 'לעבדו בכל לבבכם', ולפי שהמדבר ידבר דבריו פעם שיתכוון בהם ופעם שלא יתכוון בהם, לכך הזכיר 'שמע' שהוא לשון כולל שמיעת האוזן והבנת הלב, כלומר שיכוון ליבו בדבריו בענין הייחוד כשהוא משמיע לאזנו, ולפי שאין כוונת המייחד גלויה ומפורסמת אם פיו ולבו שווין או יזכירנו בו בשפתיו ולבו רחוק ממנו, ואי אפשר לאדם להעיד על חברו בדבר זה, לכך תמצא עי"ן של שמע רבתי, וכן דל"ת של אחד, לומר כי השם יתברך עד בדבר והוא היודע ועד בזה, ולכך יצטרך האדם להיזהר הרבה בענין היחוד שיכוון לבו ויפנה עצמו מכל מחשבה". 

 

  • פירוש נוסף 

רבנו בחיי מוסיף עוד: "ודע כי לא נברא גן עדן וכל מעלותיו כי אם לאותם המייחדים בכוונה, כי המודה בייחוד כופר בעבודה זרה, וכל המודה בעבודה זרה כופר בייחוד, וגיהנם ושבעה מדוריו לא נבראו אלא לעובדי עבודה זרה".  

כלומר, גן עדן נברא עבור אלו שמכוונים באמירת "שמע ישראל" מתוך כוונה עמוקה בליבם לאמונה בייחוד ה', כלומר שה' הוא אחד ויחיד. גן עדן ומעלותיו שמורים למי שמכירים באחדות ה' בכוונה שלמה, ובכך הם כופרים בעבודה זרה. 

 

  • רבי אליעזר מרגמייזא 

רבנו בחיי מביא פירוש נוסף בשם הרב ר' אליעזר מגרמייזא, כה דבריו: "ה' קודם העולם, אלהינו בעולם, ה' לאחר העולם, אחד בכל העולמים". 

 

  • סיפור על הפסוק 

בטבח הנורא שביצע חמאס בשמחת תורה תשפ"ד נחטפו אשתו של יוני אשר, דורון, ושתי בנותיו, רז בת הארבע ואביב בת השנתיים, מבית סבתן שבקיבוץ ניר עוז. יוני עצמו לא היה בקיבוץ, הוא נשאר בבית המשפחה באזור השרון. לאחר 50 יום, דורון, רז ואביב שוחררו וחזרו הביתה. 

במשך 49 הימים הארוכים ומורטי העצבים האלה, בהם הייתה משפחתו בשבי ושום מידע לא הגיע עליה, יוני אשר, כמו שאר משפחות החטופים, עשה הכול כדי להשיב אליו את אשתו ובנותיו. בין היתר, הוא השתתף במשלחת של נציגי משפחות החטופים והנרצחים, שטסה לברלין לפגישות עם שגרירים ממדינות רבות באיחוד האירופי. בעצרת של פרלמנט האיחוד האירופי נשא יוני נאום נרגש ולאחריו ביצע צעד בלתי צפוי. הוא נעמד על רגליו, ביד ימין כיסה את עיניו וביד שמאל סוכך על ראשו וזעק בעיניים עצומות: "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד!" ההתרגשות באולם הייתה בשיאה. צמרמורת עברה בין היושבים, שענו לו בקול גדול "אמן". 

העמידה המרגשת של יוני אשר מול קהל לא יהודי ברובו, והפגנת אמונתו היהודית בבורא עולם אחד ויחיד, כפי שמבטאת קריאתו "שמע ישראל", הייתה מחווה מטלטלת שמולה איש באולם לא יכול היה להישאר אדיש. 

פסוק זה: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" הציל רבים מלוחמי חרבות ברזל מירי דו צדדי, וגרם למאות משפחות מהדרום לפתוח את דלתות הממ"ד לכוחות החילוץ. 

כוחו של פסוק זה צרוב בלבבותינו כעם. אנו מסוגלים וצריכים להתחזק בהכרה ש"ה' אלוקינו ה' אחד". מצבים שהינם קשים ומכאיבים בהווה, עוד ייהפכו לנו לטוב ולברכה, ודווקא עת הצרה היא תהפוך לנו למקור הישועה. פסוק זה הינו הציר המרכזי של אמונת ישראל, שאפילו רחוקים ביטאוהו בשעותיהם הקשות. 

מחר ההגרלה! טיול רייזרים משפחתי במתנה: הירשמו לעולם הילדים, קבלו שבוע חינם והיכנסו לכל הגרלות הקיץ >>>
תגיות:פרשת השבועפרשת ואתחנן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה